Hundar iFokus

Hundar

Etikett: valpar
Läst 10484 ggr
JonnaCecilia
0

När slutar nattkissandet?

Hej, Min valp är nu dryga sex månader och går fortfarande ut en eller två gånger på natten. Igår var jag uppe 03:45 och 06:15, kiss ena gången, bajs andra… Näääär slutar detta? Hon är duktig på att säga ifrån, helt rumsren och så, men nu har hon börjat komma i tonåren och har en ny omgång av att tugga sönder saker och trotset har börjat… Tror vi har fått en natts hel sömn, då sov hon i sängen med oss, normalt sett ligger hon på golvet. Mamma passade henne 12 nätter för ett par veckor sedan och då kissade hon inne de första två men inte efter det. Hon blev bara utsläppt om mamma ändå skulle upp och kissa mitt i natten, de andra nätterna klarade hon sig. Men här var allt som vanligt. Tycker det är en sak om hon behöver gå ut en gång vid 6-8, men 3 och 6 känns lite väl. Visst, det är inte varje natt men ofta nog… Vad är normalt? Vilken ålder började era hundar sova igenom natten? Hon är ju så liten (bichon bolognese) så förstår ju att blåsan inte är så stor… Och jag behöver ju också kissa ibland på nätterna… Känns elakt att ignorera henne om hon faktiskt behöver gå ut, och vill inte trampa i något heller.

Kallaterrier
0

Är det löp på gång? Då kan tikar bli nödigare än vanligt.  Kom att tänka på det eftersom hon klarade sig bra hemma hos din mor. Annars kan du ju testa en natt och be henne gå och lägga sig igen. Kommer hon till ro igen så kan det vara att det har blivit en vana, blir hon orolig så får man antingen ta ut henne eller torka ;)

Karolina-H
0

Min valp är nu 5 månader och jag har aldrig tagit ut honom på natten. Det kan vara som #1 säger att löp är på g men jag tycker det låter som en vana hon fått att man ska gå ut på natten. Om du vill bryta det så gäller det att sluta ta ut henne på nätterna om hon gnäller eller blir orörlig så ignorera och vänta ut att hon lägger sig igen. Det kan bli någon kiss inne de första nätterna men de brukar förstå snabbt.

Codeavalone.blogg.se

Catta-
0

Hur sent äter hon kvällsmaten?

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

JonnaCecilia
0

Hon brukar småäta under dagen, inte äta regelbundna mål, så det är lite svårt att säga när hon äter kvällsmat, men senast 9 skulle jag tro. Hon brukar gå och lägga sig vid 9 och sen kan det vara svårt att få ut henne ens för en kvällskiss, hon är tyvärr kvällstrött och vi är morgontrötta… Ibland kan hon gå och lägga sig igen om jag säger till, ibland vill hon upp i sängen (och brukar få det i så fall) men om hon fortsätter öra runt och gnälla så brukar hon få gå ut. Löp kan mycket väl vara på g, har inte märkt något kroppsligt än men har märkt att hon sätter sig oftare på promenader. Och hon är supergnällig på förmiddagarna och ska ut i trädgården hela tiden, även om hon inte alltid gör något där… Jag är hemma hela dagarna med henne pga sjukdom men tyvärr har jag pga av det också väldigt svårt att komma igång så de första vakna timmarna är jag helt värdelös och det är då Lizza är som piggast och verkligen vill hitta på saker. Försöker med mental aktivering så gått det går men det är lite frustrerande också. Har bett min sambo att försöka gå ut med henne en kortis innan jobbet men han brukar inte orka, han är otroligt morgontrött… Kanske ska prata med honom igen om det. Men vid 6,5 månad anser ni mer eller mindre att man kan ignorera henne på nätterna så hon lär sig sova igenom, även om det innebär nån innekiss/bajs? Ska jag lägga ut lite tidningspapper vid sovrumsdörren? Eller gör det kanske att hon tror det är mer ok att göra av sig inne? :/ Har precis fått bort att bajsa i badrummet som hon fick för sig en period, verkligen istället för ute. Var ute, gick in till badrummet och bajsade. Samt gnällde vid badrumsdörren om den var stängd (vilket vi såklart började se till att den alltid var) och då tog vi ut henne och väntade men då kunde hon hålla sig ett tag till för att hon ville gå på badrumsgolvet hellre än i trädgården, just för att bajsa, inte kissa. Hon är speciell kan man säga ;)

russin
3

Sluta låta hunden småäta och ge mat på regelbundna tider - då kommer det ut även bakvägen på mer regelbundna tider.

Jag har ärligt aldrig haft en valp som kissat eller bajjat nattetid efter 3-3,5 månaders ålder 🤐

Haztparken
0

Med båda mina hundar så gick jag från dag ett aldrig ut på natten (idag händer det bara om dom exempelvis har diarré såklart). Och det har bara hänt någon enstaka olycka sen har dom sovit resterande tiden.

Dom har lärt sig fort att på natten sover vi och ska inte ut och ränna. Jag tror som någon sa att det blivit som en vana för henne.

Säger också att ge hunden mat på regelbundna tider och inte så sent som 9, då är det klart hon blir nödig på natten.

Kallaterrier
0

#4 Jag hade burit ut henne för en kvällskissning så att det verkligen blir gjort, det kanske är lite bökigt, men inte så bökigt som att gå upp mitt i natten. Styr ni upp måltiderna så de blir regelbundna kommer hon också behöva bajsa regelbundet så har ni fått koll på det. 

Vad gäller aktivering på morgonen innan du är igång så kan du ju förbereda det kvällen innan, gömma delar av hennes mat så hon får jobba lite för den, stoppa in den i paket/toarullar så hon får lite skoj och något att göra, men det hade ju varit kanon med en liten sväng om din sambo kan orka med det. :)

JonnaCecilia
0

Gömma maten och "leka" med maten är typ det enda som får henne att äta den snabbare men det har folk sagt att det ska jag inte göra för då kommer hon inte äta ur skål etc. Sen är hon så jäkla smart så det är ingen utmaning med kong, toarulle o andra vanliga knep. Men har köpt ett par spel åt henne nu (tips: rea på zoozoo.se på tex Nina Ottosson) så det blir lite svårare. Kan ju köra lite olika saker. Hur lång tid ska hon få på sig att äta sin mat tycker ni? Har redan svårt att få i henne tillräckligt. Och hur lång tid mellan kvällsmat och frukost? Eller hundar kanske ska köra 16:8? ;) Är nog lite extra nojjig eftersom hon dels är min första egna hund och dels första lilla hunden jag någonsin haft. Känns liksom inte så konstigt om hon behöver ut ofta med så små organ typ ;) är van vid marsvin som kissar och bajsar konstant haha ;) Men ok, från och med imorgon blir det ordning och reda, äta regelbundet eller inte alls! Yikes, trodde aldrig jag skulle bli en sån här hundägare som daltar med min lilla prinsessa lol.

Kallaterrier
1

#8 Spelar det egentligen någon roll om maten ligger i en skål eller inte? Huvudsaken är ju att hon äter. Många hundar äter lite bättre när de får jobba för maten, det är ett mer naturligt beteende än att mumsa ur en skål :)

JonnaCecilia
0

#9 Tydligen… Hunden blir bortskämd om den får maten i en boll/kong/på golvet enligt många förståsigpåare. Då daltade jag med hunden… Samma att ge ett halvt rått ägg på maten. Ahh… Är svårt när alla säger olika. Tror jag har svårt att fatta att hon är mer unghund än valp nu vid 6 månader eftersom hon är så liten, och valpig. Eller nåt. :/

Changrila
1

Kan vara klokt att som flera andra säger, ge maten på regelbundna tider.

Låter även som om du ger torrfoder? Jag själv tänker att det i så fall kan vara bra att blötlägga maten ordentligt alternativt ge färskfoder. Om hunden får i sig vätska samtidigt som maten så behöver hunden inte dricka speciellt mycket utöver det (mina hundar som bara äter rå mat dricker aldrig förutom vid intensiv lek). Får de i sig allt på regelbundna tider blir det ju mer regelbundet när det kommer ut i andra änden också ;)

(Sedan har du en fördel till med färskfodret, nämligen att det är mer lättsmält och kommer ur mag- och tarmsystem snabbare, så att magen och tarmar får vila ibland. Hundar som äter torrfoder tvingas ha mage och tarmar som i princip konstant arbetar eftersom maten är så svårsmält)

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Haztparken
2

#10 Men då får dom tycka det. Det är väl viktigare att din hund äter än om folk tycker att hon är bortskämd? Mina hundar får sova i sängen, tigga vid bordet och slappa i soffan över mig. Många tycker säkert dom är jättebortskämda men det är mitt liv och mina val och är det inte värre än såhär så liksom orka? :) Bästa är att lyssna på sig själv. Vill du ge ägg så gör det, förstår inte hur det är att skämma bort sin hund då det är väldigt nyttigt för dom men okej.

JonnaCecilia
0

#11 Japp, hon får Orijen nu. Kan försöka att blötlägga men det har tidigare resulterat i total matvägran så känns lika enkelt att hon äter och sedan dricker ur skålen som står jämte, brukar ske i samband med ätande eller efter lek. Finns flera anledningar till att jag vill ge torrfoder istället för färskfoder, den främsta är min svåra luktkänslighet som gör att jag svimmar och får andnöd av bla köttlukt ;) Känns inte hållbart att svimma varje gång jag ska ge hunden mat, speciellt inte med mina andra sjukdomar inräknat i ekvationen. Orijen är på gränsen till för stark lukt bara det. #12 Jo visst. Men det blir ju svårt när en ber om råd och folk bara "Men gör du så, så kan du ABSOLUT INTE GÖRA!" Lite så blir det ju alltid, även nu "Va, går du ut med din hund på natten när hon är SEX MÅNADER!" Ba, jo men jag ser det inte som världens största grej och dessutom ber jag om råd för att se om någon har bättre ideer såatte…. I slutändan gör jag ju vad som känns rätt för mig. Det enda jag har kompromissat på är min sambos åsikter. Han vill att Lizza ska sova i köket, jag vill ha henne i sängen alltså sover hon på golvet i sovrummet ;) Eller, golvet, sin filt, sin säng (hon tar ut filten ur sängen, hon är väldigt bestämd). Borde vi ta bort vattnet från sovrummet under en tillvänjningsperiod? Har era hundar tillgång till vatten 24/7? För det är väl egentligen lag på det? Inte så att hon dricker massa under natten men en munfull händer ju. (Och ja, jag vet att vargar inte har vatten i sin håla, men det var ändå väääldigt länge sen hundar blev domesticerade. Vi är inte 100% som chimpanser heller liksom…)

isblixt
0

När vår tik var valp hade hon inte tillgång till vatten under natten. Hon sov i sin hage med korg och kudde/filt i. De första två veckorna gick vi ut med henne under natten men sen märkte vi att hon började bli rumsren dagtid och ansåg då att hon borde kunna hålla sig nattetid också. Det funkade. :) Våra hundar får för övrigt sova i sängen och soffan hur mycket de vill, jag skämmer bort dom till max och är fullt medveten om det. Men det är mitt val och jag bryr mig inte om vad folk säger, oftast är det inte ens hundfolk som kommer med sådana kommentarer… Gör vad som känns bäst för dig/er.

Cahira
1

Jag hade tagit till veterinären för att kolla så allt är okej, utifall att. 

Min tik höll sig från 22 till 6 sedan 8v men hanen har det varit mycket svårare med.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning. 
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

fridarebecka
0

Min syrras valp är 5 månader och har nyligen slutat kissa på nätterna. Hon säger till när hon behöver gå ut och de testade att be henne gå och lägga sig igen för några veckor sen och det funkade. De allra flesta gånger somnar hon om igen. Dock vaknar hon ibland nån halvtimme efter att hon vaknat första gången och gnäller igen och då brukar de ta ut henne, men det händer sällan.

[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
Naviifax
2

#13 Mush luktar inte alls mycket, och enligt min upplevelse så luktar även avföringen mycket mindre (knappt ens alls). Och det luktar mycket mindre än torrfoder, allt torrfoder har en koncentrerad lukt som verkligen letar sig in i näsborrarna.

Håller med alla andra om regelbudna tider. Navi får sin kvällsmat 1900, bajsar vid kvällsrundan runt 22. Sen sover hon som en stock till 9-10. Knappt så jag får ut henne när jag börjar 0645 haha 😂

I början matvägrade även hon, men jag satte ner maten och sa varsågod. Hon gick fram och luktade sen gick hon. Och efter 10 min plockade jag helt enkelt bort maten så fick hon vänta till kvällsmaten. Och då lärde hon sig att om inte åt när det serveras så får hon vänta :) Dem svälter inte. Men dem lär sig.

Och alla säger jämt också att jag skämmer bort Navi, and maybe that's true. Men jag gör det mer än gärna :) Hon får vara i alla möbler, hon har massvis med hundtillbehör (leksaker, kläder, koppel, selar), blir bortskämd med "fin mat" (som min pappa kallar det) och "dyra" älg/renben. Mne jag själv äter inte billig skitmat och det ska inte hon heller göra. Simple as that! ;) Så lyft huvudet högt istället när dem pikar med att din hund är bortskämd. Det innebär att du tar väl hand om din hund.

@adventuresofnavi | instagram

JonnaCecilia
0

Funderade lite igårkväll och tror nästan det blev sämre efter att hon varit hos mamma. Innan höll hon sig ofta till 7 iallafall, vilket inte direkt kan räknas som nattkissande även om vi gärna sover längre än så om vi kan ;) Sen blev det mer och mer att hon skulle ut vid tre också, så det kan ju som sagts i början ha att göra med löpet också. Men ska testa med regelbundna mattider iallafall, så får vi se om det hjälper, samt om löpet kommer igång snart. Annars blir det veterinären som Cahira föreslog. Tack alla för input :)

Kazince
0

Jag behövde bara gå ut på natten första två veckorna med min valp, när hon blev 10 veckor sov hon hela nätterna. Kvällstur vid 22 och ut vid 6, inga problem alls. 

Nu är hon 6 månader, äter 3 gånger ped dag på något oregelbundna tider. Har ett ungefär men det kan variera med en timme hit eller dit. Morgonmaten vid 07-08. Lunch runt 14-15 och sedan kvällsmålet vid 20-21. Då bajsar hon inte förrän på morgonen, och hon somnar vid 21 ungefär och kliver upp vid 6 på morgonen. :)

Kazince
0

Kan tillägga att hon äter BARF.

anettebrostrom
0

Vår hund är nu 10 mån.  Äter Orijen hundmat 2 gg/dag. 6.30 och 16.30. Har hela tiden tillgång till vatten dygnet runt. Brukar få lite leverpastej som extra krydda på maten. MUMS.  Hon har hela tiden sovit hos mig i min säng. Ligger snällt med huvudet bredvid mig på kudden. Lägger sig när jag går och lägger mig och går upp när jag går upp. Kan hålla sig upp till 12 timmar utan att kissa. Bortskämd? Ja. men funkar bra.  Första veckorna var vi ute vid 10.00 på kvällen och vid 4.00-5.00 sa började hon gny. Tog då ut henne. Tror inte hon gör ifrån sig där hon sover. Ibland hoppar hon ner från sängen mitt i natten för att dricka vatten men är snabbt tillbaka igen.

mmey
0

Som nån här ovan skrev så tycker jag det låter som en ovana att hon ska ut mitt i natten. Jag har en 6 månaders hund här hemma och jag tror jag var ute mitt i natten med honom senast i juli, alltså när han var 3 månader.

Jag hade bett henne gå och lägga sig igen, om det funkade hos din mamma så är det ju bara olater. Är hon liten så är det ju rätt lätt att lyfta ut henne på kvällen även om hon är trött, så kommer hon lära sig att ta tillvara på den sista gången om hon sedan märker att ni faktiskt inte tar ut henne mitt i natten sen.

Jag hade länge ett kompostgaller runt min valps säng om natten då hundar inte gärna gör ifrån sig på samma ställe som de sover. Jag hade det ju för att han skulle säga till om natten när han behövde gå ut och inte bara leta upp ett hörn här hemma, men det kan kanske motivera din valp att inte kissa om natten om hon då blir fast i sin säng, kanske värt att prova? Att ni är konsekventa känns dock som en viktig grej här, så att ni inte nån natt ger upp och tar ut henne för att nästa natt inte göra det, då kommer hon ju inte sluta kämpa för att få er uppmärksamhet och gå ut om natten.

poodlelicious
0

Jag gick ut en gång mitt i natten typ tre första nätterna. Nu är han 6 månader och håller sig 10 timmar utan problem. Är hon uppe och härjar på nätterna eller? Tänker att hon inte ska behöva kissa när hon sover.

JonnaCecilia
0

Första natten gnällde hon och bajsade på tidningen vi lagt ut, andra natten (inatt) gnällde hon lite men gick och la sig igen vid tillsägelse, sov till 9-9.30 och gjorde inte ens något när hon fick komma ut :P bajsade först vid ca 11. Så det var ju inga problem haha. Hon fick kvällsmat vid sex, åt inte frukost och fick den till träningsgodis på eftermiddagen istället. Så duktig!