Hundar iFokus

Hundar

Etikett: raser
LĂ€st 2789 ggr
louiseeto
2015-10-17 11:54
0

Corgi

Hej allihopa! đŸ™‚

Jag och min sambo har fortfarande tankar pĂ„ att skaffa hund (eller katt, vi har svĂ„rt att bestĂ€mma oss hĂ€r hemma đŸ€”). SĂ„ vi undersöker hela tiden lite olika raser och sĂ„ vidare för att se om vi kan komma till ett beslut inom kort! đŸ™‚

Nu förra helgen var vi ute och gick i skogen, och mötte dĂ„ ett par med en jĂ€ttehĂ€ftig ras. Min sambo som Ă€r engelskman visste direkt vad det var för ras pĂ„ grund av att den var ganska vanlig i England. Welsh Corgi hette den tydligen, och jag blev jĂ€ttenyfiken. Ingen av oss vet riktigt exakt hur rasen Ă€r, men vi har lĂ€st lite och den verkar vĂ€ldigt trevlig. Tror ni detta Ă€r nĂ„gonting som en första hund? NĂ„gon av er som har erfarenhet frĂ„n rasen? Eller nĂ„gon som kan bidra med lite tankar och erfarenheter? đŸ˜ƒ

veganÀrbra
2015-10-17 12:09
0

Jag har aldrig riktigt bekantat mig med en corgi men den har anvĂ€nts som vallhund, vet inte hur mycket vall den har I sig dock. Jag kommer att tĂ€nka pĂ„ ryggen, den Ă€r ganska lĂ„ng sĂ„ nog ska ni kolla upp vilka problem det kan ge.  Vallhundar brukar ha en ganska stor "will to please" sĂ„ lydnad eller liknande kanske vore nĂ„got? Jag rĂ„der er att kontakta rasklubben för corgi, och kanske gĂ„ pĂ„ nĂ„gon utstĂ€llning dĂ€r ni kan trĂ€ffa flera hundar :)

SÄg ocksÄ att ni funderade pÄ katt, det Àr vÀldigt stor skillnad mellan en katt och en hund, en katt krÀver mycket mindre omvÄrnad och klarar sig sjÀlv hela dagarna medans en hund krÀver mycket mer. Det Àr bra att tÀnka pÄ hur ni ska göra nÀr ni Àr pÄ jobbet, samt sÄ kan en valp inte lÀmnas sjÀlv lÀngre stunder de första mÄnaderna sÄ dÄ mÄste man ta ut semester eller liknande.