Hundar iFokus

Hundar

Etikettpälsvård-omvårdnad
Läst 5429 ggr
Alice15
2

Pälsvård Cavalier

Om några få veckor ska jag hämta hem vår nya familjemedlem. En underbar Cavalier king charles tikvalp, black and tan. Längtar så mycket :-) Någon som har tips på bra borstar/kammar som passar hennes päls?

veganärbra
0

Har aldrig haft en cavalier men efter att ha titta på deras päls skulle jag gissa på en karda för kroppen och sen en kam för öronen. Det använde jag på min förra hund och han hade liknande päls. Det bästa är ju att du tittar på pälsen själv och bestämmer utifrån det, valpar har ju ganska ullig fluffpäls så du ska inte kamma valpen med karda när du får hem den.

hemul
0

Karda, absolut. En sån där men många små täta ståltrådständer. Typ sån här.

Hade en Cavalier när jag var liten och du kommer att få använda den kardan mycket, det kan jag ju tala om. Kanske finns det bättre borstar nu, men det var en sån som funkade för oss.

Alice15
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack för svar :-) Kardan sliter inte på pälsen? Använde en typ sådan på mina Ragdollkatter tidigare, men har övergått till en kam som jag är supernöjd med. Sliter inte på pälsen och tar med mycket lös päls. Bifogar bild, har stl.L. Kanske denna kam skulle kunna passa en Cavalier? Eller det kanske är bättre att ha en borste/karda till pälsen på kroppen och kammen till pälsen på öronen?

veganärbra
0

#3 Jag tycker inte man får med underull med en metallkam. Kam tycker jag är bra på raser som typ powder puff där de inte fäller någon päls men med mer tjockpälsade raser tycker jag inte kam fungerar. Har aldrig märkt att karda har slitit något på pälsen på mina hundar I alla fall.

Alice15
1

#4 Ok! Tusen tack! Då kanske jag fixar en karda och testar mig fram när sötnosan har anlänt :-)

veganärbra
0

#5 :) Kom ihåg att inte använda karda på valpis bara, det måste man träna på och valpar brukar inte ha så tjock päls!

MoaE
0

Viktigt med karda är också att man inte trycker det minsta, är det en karda utan plastpluppar längst ut så är det otroligt vasst. Använder karda inför utställning på min powderpuff och låter den bara glida igenom då, trycker inte det minsta. Testa att trycka den lite löst mot handen bara så känner du direkt ;)

Alice15
0

Köper jag en karda blir det med pluppar längst ut, vet hur vasst det kan vara utan. Har ju testat karda tidigare på mina Raggisar men inte varit så nöjd med den och tycker den har slitit på pälsen + att den inte fått med löspälsen så bra. Men det kanske är annat med hundpälsen??

hemul
0

Slet inte på pälsen vad jag märkte.  Hade sådan karda till Bernern också, det enda som får upp den lösa underullen. Tror inte hundar känner av det där vassa som vi skulle göra. Mina verkade tycka det var skönt, utan plastploppar.

MoaE
0

#9 mina känner av det vassa. Använder rullkamm till mina powderpuffs, fungerar väldigt bra tyckt jag, den fastnar inte som en annan kamm skulle göra men får ändå med sig den lösa underullen :)

[Forest]
0

Finns en uppsjö på kardor och borstar. Kardor har olika hårdhet, bra att tänka på är att en billig eller mindre bra karda snabbt blir sliten och spretig då sticker den huden och det gör ont (som sticka in en nål). Jag har olika märken på kardor, men dogman har en grågrön den kan jag varmt rek, har olika storlekar på kardorna för det är lättare att kamma under magen med mindre. Jag har inte kardor med plastpigg då dessa sliter mer på pälsen på pudel. Borstar med stålpiggar otroligt sköna och bra har en drös av dessa sen dessa kammar du visar, men har köpt mina för billigare peng på utställningar. Även borstar/kardor är inköpta på utställningar. 😃

lisa90
0

Jag använder mest kam på min cavalier. Om han är tovig har jag karda eller borste först och tar efter det kammen för att reda ut. :)

[Daniela1983]
0

En vanlig kam räcker.

hoppetossa
1

Kul med en cavalier! Jag har två stycken, en tioåring och en på fyra månader. Jag skulle säga både karda och kam.  Under öronen och och benen har pälsen lite lättare för att bli tovig så där brukar jag kamma igenom med kammen och ta kardan på resten av kroppen. De får en hel del päls och för att underullen ska komma med tycker jag kardan fungerar bäst. 

Det är nog mest öronen du behöver kamma igenom nu i början 🙂

http://empirebroline.blogg.se