Eurasier personsök?
Hej, är de någon här inne som vet om en Eurasier skulle funka inom sök (inriktad på personsök)? Anledningen till att jag inte väljer en annan ras (som är avlad för just det) är för att jag tycker att det är alldeles för mycket hund för mig. Jag vill ha en lugn och inte allt för krävande första-hund, och det är just vad en Eurasier är. Men jag vill fortfarande kunna ha den som spårhund (är också lite inne på lydnad).
Jag tror säkert att det skulle funka, de har bra nos ändå ;) Har inte jättestor koll på personsök men mammas eurasier är uthållig och älskar att spåra! :)
Min blogg: Fibroflicka med myalgisk encefalomyelit.
Ja jag har sett att många har spårat men inte så som jag vill spåra (personsök).
Jo, jag förstod det men ser inte riktigt varför det skulle vara ett problem? Är det något jag missar?
Vill du tävla i det?
Tass Josephine
Sök som aktivering och i de lägre klasserna, absolut. Det är nog när man närmar sig högre sök som den typen av hund får det kämpigt i skogsarbetet.
Spår och sök är två helt olika saker.
Ja, du kan köra sök med en eurasier, men det är ingen du kan komma med till Bruks-SM. Finns andra mycket mer lämpade hundraser som inte är lika mycket hund som brukshundarna, som man kan ta sig betydligt längre med och som nog är enklare då de har mer arbetslust.
Medarbetare på brukshundraser.
Värt att tänka på med eurasier i söksammanhang är dessutom att de ofta är reserverade, på vissa individer slår det rent av över i rädsla.
Har man en hund som är glad i folk så blir det betydligt lättare med träningen.
Vet dessutom rätt många eurasiers som inte är så värst träningsbenägna.
För att bara "pröva på" eller ha sök som aktivering så funkar det säkert med en eurasier men jag är tveksam om man siktat in sig på att tävla. Det går att göra det betydligt lättare för sig, om man säger så.
Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!
Vilken ras skulle passa mig bättre isåfall? Några idéer?
Labrador kanske?
Hur höga mål har du?
Jag har väll inga riktigt stora krav på att den ska vara bäst i detta (ska inte tävla så sett) men eftersom jag gärna skulle velat hjälpa till när folk försvinner så hade ju de varit bra. Jag känner en som har en border collie, dom två hjälper till ibland när folk har försvunnit. Tänkte bara att de verkar kul och bra, både för hunden och mig. Jag tycker att eurasiern skulle passat mig perfekt i allt annars, så de hade ju varit jobbigt att kanske få "ta" en annan ras bara för att dom inte är så bra på att söka. Annars, vet någon en eurasier uppfödare som håller på aktivt med just detta? Eller bara en ägare?
Typ Missing People?
Annars har jag också haft Borzoi i tanken. Är Borzoi ett bättre val?
#12 Ja precis.
Nej, Borzoi är ett sämre val. Vad vill du ha för egenskaper i din hund? Det är en stor skillnad på en Eurasier och en Borzoi. Vad är du ute efter?
Ja det är en fördel om hunden är social av sig, men det är absolut inte något krav. Min tollare var rädd för människor som valp, trots det var han en stjärna i sökskogen redan dag 1. Hans rädslor märktes inte av alls, han är väldigt duktig på att skilja på när det är arbete (som han brinner för) och när det är vardag. Det är också tack vare söket hans rädslor för människor försvann.
Medarbetare på brukshundraser.
Jag vill ha en lugn och snäll hund som är bra på att söka/spåra. En allt för stor/tung ras eller allt för liten vill jag inte ha, en medelstor helt enkelt. Den ska inte vara överdrivet aktiv, ska räcka med någon promenad varje dag (har ganska stor tomt som den annars kommer få springa lös på). Inte strävhårig eller en som behöver mycket pälsvård (kan borsta den 1-2 gånger per vecka om de skulle behövas). Jag vill att den ska vara lite mer eller mindre långhårig (då jag älskar lång päls) och jag vill att den ska gilla att bada. Jag vet att detta såklart är väldigt individuellt men ah de är så jag vill att min hund ska vara. (Inget krav men) jag gillar när de är mycket färger i rasen.
Så, vilken ras skulle passa mig?
Vill också att de ska vara en lämplig förstahund.