Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 1610 ggr
CayKantos
1

Nästa hund

Vilken hundras äger du nu? Och varför valde du den? Vad kommer nästa hundras vara? Och varför? - Vilken hundras äger du nu? Och varför valde du den? Har ingen, än, tyvärr ;( - Vad kommer nästa hundras vara? Och varför? Australien Shepherd, för att den passar allt jag söker i en hund just nu, hade först Kromis i tankarna men den väger tyvärr inte nog för räddningshund :( men då kom jag på Aussien som jag hade vart inne på innan och jag började läsa på rasen, ännu en gång ;) och nu är det helt enkelt framtiden för mig. Kommer hålla på med ffa Agility, räddningshund, nosework, vallning och lydnan men aven försöka treibbal, drag och freestyle. Men alla dessa saker blir bara aktuellt om det passar oss, så maan får ju se vad det blir :D

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Sugar Mist
0

Vilken hundras äger du nu? 
Äger en border collie

Och varför valde du den? 
Ville ha en mjukare, lättare hund som jag kan utveckla mig med, och få in fingrarna i vallningen. Det är precis vad jag fått och jag trivs super med det.

Vad kommer nästa hundras vara?
Antingen Border collie eller en aussie
Och varför?
Haft aussie sedan innan och den rasen ger mig mycket av det jag saknar hos bc och lite till, men det beror helt på vilken kombination. Finns en bctik jag gillar väldigt mycket och om hon får en kull lagom till när jag ska skaffa valp och om det inte finns någon lockande kull hos aussien blir det bc igen :)

-

Ravynsfair
0

Vilken hundras äger du nu? Och varför valde du den? 
Har en korsning på Schäfer/Dogo Argentino/Amstaff.
Gick inte alls efter ras faktiskt, såg hans välskrivna annons och föll för beskrivningen av hans mentalitet, det lät som en hund för mig helt enkelt. 
(och jag ångrar inte mig det minsta, det är en "perfect match!")

Vad kommer nästa hundras vara? Och varför?
Jag är väldigt sugen på Västgötaspets då jag vill ha en mindre men aktiv hund som vill och kan hänga med på det mesta.
Uppvuxen med schäfer/Setter och har tidigare själv ägt en schäfer utöver min nuvarande hund men känner att det vore smidigt med en mindre modell. 

Tycker om utseendet på dem, den pigga vakna blicken. 
Tränar just nu mest viltspår, canicross, personsök, rallylydnad och klassisk tävlingslydnad (har dock inga tävlingsambitioner inom tävlingslydnad), vandrar en hel del också vilket en Västgötaspets klarar av. 🙂

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

Zvintos
0

Har två Staffordshire bullterrier.

Varför valde du den?
Vi sökte en ras som var robust, men i mer lagom format, som tycker om folk och hänger med på det mesta.

Vad kommer nästa hundras vara och varför?
Just här är jag inte 100%-igt säker än, då jag har två raser jag väljer emellan. Jag måste helt enkelt bestämma mig exakt vilka egenskaper som är viktigast för mig. Men de två raser som är mest intressanta för mig just nu är Miniatyrbullterrier och Chinese Crested (nakna varianten).

Lon@
0

#1, Men, är din aussie borta 😕? Du behöver givetvis inte berätta men vad hände?

Sen är jag bara nyfiken då jag gillar att snoka runt på olika raser och alltid är öppen för nya idéer, vad upplever du att aussien har som du gillar men sakar hos bc? Eller missuppfattade jag dig 🙂?

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

Candy123
0

Vilken hundras äger du nu? Och varför valde du den? Just nu jag ingen egen hund men familjen har 2 golden Vad kommer nästa hundras vara? Och varför? Nästa hund kommer att bli en australian kelpie och den kommer att flytta hit i början av december. Jag vill ha en hund som man kan prova på det mesta bl.a lydnad, rallylydnad, nose work, agility, spår och eventuellt vallning :D

🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂

😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓

Karolina-H
0

Vilken hundras äger du nu? Har en kerry blue terrier och en borderterrier Och varför valde du den? Kerryn Kajsa kom in av en händelse, passade henne i 4 veckor och fick sedan frågan om vi ville ta henne på foder och så blev det. Borderterriern, Sudden , kom in då jag ville ha en mindre men aktiv hund som kunde hänga med på allt. Vad kommer nästa hundras vara? Och varför? Nästa hundras kommer med all säkerhet bli en ny bouvier des flandres. Saknar så min hane som togs bort i mars och jag vill ha en ny större hund med mycket driv och aktivitet.

Codeavalone.blogg.se

Changrila
0

Saluki, 2st (nr 3 och 4 för mig).
Valde aldrig egentligen, hamnade av en slump på en kennel som föder upp saluki, blev kär och kunde senare ta hem en av deras vuxna tikar. Sedan har det bara blivit mer och mer, fler och fler och jag fullständigt älskar salukin.

Saluki! Jag fick hem en valp för ungefär en månad sedan, henne är jag fodervärd på och eventuellt kommer uppfödarna ta en valpkull på henne. Om de gör det, då ska jag ha en av avkommorna (förutsatt att de parar med någon hane jag gillar). Om det inte blir något av det så kommer jag hitta någon annan lämplig kull. Salukin passar mig perfekt på alla sätt och vis, jag älskar rasen för allt den är och mina specifika hundar för allt de är. Utan två salukis i mitt liv känns det som om något saknas, jag mår helt enkelt inte bra då.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

RosaMoln
0

Vilken hundras äger du nu? Engelsk springer spaniel Varför valde du den? Ville ha en glad hund med mycket will to please samt en hund i "lite lagom" storlek :) Vad kommer nästa hundras vara och varför? Jag kan absolut tänka mig en springer igen, dock är det flera år till dess så har inte funderat så mycket på det ^^,

Sugar Mist
1

#4 Min första aussie avlivades pga. ohållbar situation och det var mycket bollande fram och tillbaka med uppfödaren innan beslutet togs. Andra aussien klickade jag inte med och han pallade inte med den stressiga miljön jag bor i nu, så av självklara skäl arbetar han nu som gårdshund och vallhund i norska fjällen och är sonens trickhund och mammans lydnadshund, och det trivs han finfint som :) 

Border Collien jag har är fin och trevlig men saknar trycket och modet, föremålsintresset och resterande saker som kommer med en brukshund, jag gillar att köra mycket fysiskt och visst fixar Jax det men man märker ju på honom hela tiden att han är redo för mer- för riktigt trött och nöjd blir han inte om han inte får valla, men man märker mer på en aussie att "nu är jag heeelt nöjd", det har jag märkt på båda mina. 
Att aussien dessutom tar för sig mer och visar sig saknar jag också, men med allt det jag saknar kommer andra bitar jag själv saknar kunskap för att hantera och jag är inte helt mogen för den typen av hunden i dagsläget, jag behöver mer praktisk kunskap och kunna få ut mitt tänk i handlingar.

-

smellcaramell
0

- Vilken hundras äger du nu? Och varför valde du den? 

En riktig gatukorsning, spansk vattenhund, shih tzu, lhasa apso och yorkshire terrier. Var mamma och pappa som valde ras då jag var liten när vi köpte henne och de ville ha en liten och behändig hund medan jag ville ha en collie, dalmatiner eller golden… ;) Dock är ju goshunden väldens bästa hund typ, nackdelen är att hon kan bli sur om hon inte får all uppmärksamhet och kan komma och lägga sig i ansiktet på en om man kollar på tv istället för att klappa henne ;)

- Vad kommer nästa hundras vara? Och varför? 
Ingen aning, har ju några favoritraser men inte läst på om deras behov något närmare och vet ej hur min situation ser ut när det är dags för nästa hund, är i dagsläget i åldern mellan gymnasiet och högskola så allt är rätt osäkert i framtiden. Men jag har på något sätt fallit för labrador, dalmatiner, king charles spaniel… Står dock klart att jag ska ha en hund som kräver mindre pälsvård än goshunden jag har nu krävde i tonåren, blanda vattenhundens päls med en långhårsras som shih tzu och lägg till tonår så har ni ett h**vete…

Turast
0

KH Collie och Australian Shepherd

Och varför valde du den?

Korthåret: Jag var först inne på aussie men ville inte ha någon valp och det fanns inga omplaceringar som föll mig i smaken. Jag började se mig om efter andra raser och tyckte collien lät riktigt trevlig! Hälsade på uppfödare och till sist blev det en 4 månades tricolor kille (ingen valp nej… haha ..). Jamie har väldigt låg motivation och hela träningspassen går i princip åt att höja hans motivation, han har inte det naturliga arbetsmotorn jag söker i en hund. (Han visade sig även ha ED  och OCD i armbågarna så i princip alla våra tävlingsplaner krossades. Så nu är han mer som en aktiv sällskapshund, vi fystränar och tränar mentala grejer :)) Så Jag började se mig om efter en till hund som kunde stilla mina träningsbehov ;)

Aussien: Det är här aussien kommer in i bilden! Aussieflickan är bara 4,5 månader än så länge men jag är ändå fast! Hennes personlighet är to die for och hon är allt jag inte fick hos collien. Hon är modig, tuff, alltid redo, avslappnad.. ja helt underbar helt enkelt! 
Jag var ju som sagt inne på aussie innan collien och föll tillbaka på den nu när jag letade hund. Efter många nekanden från uppfödare (främst för att jag ville ha tik som tydligen är väldigt populärt i år, och det inte fanns tillräckligt många tikar i kullarna) så hittade jag Marceline. Jag tvekade väldigt mycket på kombinationen först men jag bestämde mig för att hälsa på och prata med uppfödaren och träffa mammahunden. Allt klickade och här sitter jag med min perfect match ❤️

Troligen aussie, älskar verkligen den rasen (från rätt linjer såklart) och med mina intressen passar den perfekt! Om inte aussie så blir det nog en "sällskapshund" st S istället. Har ögonen på DS gårdshund då jag träffat många trevliga små rackare! Är även sugen på whippet!

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Lathundarna
1

Vilken ras jag äger nu - cavalier och kelpie. Varför jag valde den - cavalieren passade mitt liv då, och med ökande träningsintresse passade kelpien. Vilken nästa hundras blir och varför - beror på aktivitetsnivå. Känner jag att jag vill vara över medel aktiv ligger Cimarron Uruguayo nära till hands, och om inte aktivitetsnivån och träning ligger i prio blire en långhårig vavva. Kommer dock ta paus efter nuvarande hundar. Hur lång paus återstår att se.

Hiro
0

• Vilken hundras äger du nu? - Labrador Retriever, jakttyp.
• Och varför valde du den?  - Ville kunna pröva på det mesta och ville ha en hund som kunde hanteras av flera utan större problem då jag visste att det är vad som skulle hända i framtiden.
• Vad kommer nästa hundras vara? Och varför? - Beror väl lite på, schäfer, boerboel, norsk buhund eller västgötaspets men lutar väl åt västgötan. Praktisk storlek då jag troligen bor i en mindre lägenhet. Passar till det mesta och är kär i spetsar

Allumania
1

Vilken hundras äger du nu? Jag äger 2st finskastövare Varför valde du den? Min sambo ville ha en jakt hund då hans Beagle började bli gammal och han bodde äntligen i egen lägenhet och kunde själv välja hund. Jag tillät honom att skaffa valp. Rambo blev min första hund på så sätt. Nästa hund tog vi som ett gemensamt beslut och på så sätt skaffa vi Rocky. Dessutom älskar jag stövarnas lugn, personlighet och eviga törst för skog och vildmark. Vad kommer nästa hund ras vara? Och varför? Jag drömmer om en egen Beagle då de var första hunden som jag inte var rädd för utan litade på. Men jag har också funderat på Dreever, Smålandsstövare/Shillerstövare, Ryskstövare. Men Finskastövaren är också ett alternativ om jag hittar en intressant parning då jag följer Finskastövarnas prov resultat ganska intensivt. Allt beror egentligen på att om uppfödarna lyckas producera en valp som jag skulle kunna se mig äga.

nadilda
2

Med familjen har jag en lagotto och självh ar jag en schapendoes. Är dock lika aktiv och arrangerad i båda.

Varför valde du den?

Lagom stora hundar som lätt tar sig fram i bökig miljö men som ändå är lätta att ha med sig när man t.ex. åker kollektivt. Dessutom icke-fällande raser.Passar till de grenar jag vill hålla på med. Lagom aktiva som kräver en hel del och lätt hakar på allt, men ändå snäppet under brukshundarna.  Även om jag faktiskt inte riktigt vet om det kommer stämma med valpen/unghunden när hon blir äldre…hon har en motor som heter duga!

Skaffade precis hund så det ligger en bra bit in i framtiden, måste åtminstone har flyttat hemifrån.  Beroende på hur mycket tid jag känner att jag har då, så blir det antagligen en schpendoes, lagotto eller nästan troligast en bruksare. Bland de raserna är jag förtjust i kelpien och holländaren. Jag älskar att träna hund och vill ha en hund med mycket motor och krut att verkligen satsa med inom lydnad och bruks. Sedan börjar jag dock tycka att det här med att träna jaktapportering verkar roligare och roligare och då får det ju bli någon retriever.

Majken!
1

Jag har haft schäfer av brukstyp för att kunna nå till elitklass i bruks utan att behöva arbeta ihjäl mig. 

Nästa hund kommer också vara en schäfer av brukstyp. Den enda ras som jag upplever skulle vara intressant förutom schäfern är malinois, men där finns vissa egenskaper som jag inte är så intresserad utav.

[Lillmatten]
0

Jag har en jaktlabbe. Anledningen till att det blev just en labrador var att min pappa ville ha det… om inte han fick bestämma fick jag inte skaffa hund :P Men jag hade inget emot det så så blev det! 
Vad kommer nästa hundras vara? Och varför? Det vet jag inte riktigt… klurar på det… men troligast är att det blir en sheltie eller kooikerhondje, men vi får se! :)

[Nalle-]
0

Jag har två hundar, en blandras (som drar mest åt lhasa apso) och en storpudel. Blandrasen skaffade hela familjen då vi ville ha en liten hund som inte fällde hår. Inte det mest genomtänkta rasvalet då man på köpet fick en riktig vakthund med mycket reservation mot främlingar, men jag älskar vår Hugo och ångrar honom såklart inte en sekund. 
Pudeln är min egen hund och där var rasvalet noga genomtänkt. Jag ville ha en stor hund som jag kunde testa olika hundsporter med, som skulle vilja hänga med på allt utan att vara väldigt krävande då det är min första egna hund. Är extremt nöjd med rasvalet som blev helt rätt, och fick dessutom en underbar individ.

Mycket troligt en till storpudel 😉 Sneglar en del på andra raser också men brukar falla tillbaka på storpudel eftersom att den passar mig så himla bra. Det enda jag saknar med min Pudel är en större arbetsmotor, drömmer ofta om en brukshund i stället men jag trivs med pudelns mjuka sätt och jag vet att det finns storpudlar med mer motor i än min.

LinDajSon
1

Jag har aussie. Ett helt gäng, äger fyra men tre bor hemma. Fjärde kommer snart hem igen. När jag skaffade första ville jag ha en bra allroundhund att testa på det mesta med. Hund nummer ett är… speciell och inte alltid jätterolig. Nummer två fick mig att fastna för vallningen. Han är en suverän arbetshund och socialt trevlig, förig, behaglig. Treans enda syfte hos mig är egentligen som vallhund och stamtavlan är därefter… men hon gör mig inte besviken oavsett vad vi testar. Bruks, lydnad, agility… hon har arbetsdriv och motor till tusen, och superfin kamp och föremålsintresse. Hund nummer fyra är ett avsteg från mitt vallningsintresse, han kommer säkert valla han med (han har testat på och intresset finns :) ) men kullen är en allroundkull, ingen renodlad vallkull. Nästa hund blir säkert också en aussie men det blir knappast förrän de två äldsta är borta. Blir det ingen aussie så blir det en wk.

Whippet
0

- Vilken hundras äger du nu? Och varför valde du den? 
Har 3 hundar just nu, Lukas - Dvärgschnauzer/Jackrussell 4 år. 

Elvis: Dvärgschnauzer lite mer än 1 år.

Nisse: 8 veckors mellan schnauzer.

Vi valde ju dom alla för att vi är allergiska egentligen ju mot pälsdjur, men schnauzer funkar, sen är ju schnauzrar så himla coola och passar in i vårt liv :)

- Vad kommer nästa hundras vara? Och varför? 

Hmm.. Har ju inte tänkt på att skaffa hund nu på länge igen haha..Men annars gillar jag leon berger, berner sennen gran danois och schäfer.

I'm out Vilar huvudet i handen

CayKantos
0

#19 med wk, menar du då Working Kelpie? :)

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

LinDajSon
0

#21 Jajjemän, den enda vallhundsras jag skulle kunna tänka mig bortsett från såssisarna. :)

IngridSvensson
0

Vilken hundras äger du nu? Och varför valde du den? Har 1 snart 2 hundar. Norsk Lundehund och Shetland Sheepdog Eyvind: 2 år och 3 månader Norsk Lundehund. Hane. Tuva: 1 vecka gammal Shetland Sheepdog. Tik. 2 raser som passar mitt aktivitetsbehov då jag är kroniskt sjuk men har bra dagar i mellan åt. Lundehunden är min allra första hund och hade inga särskilda planer för honom mer än att vara en turkamrat. Dock fick jag diagnos på endometrios och fibromyalgi och det gör det svårt för mig att fjällvandra lika mycket nu för tiden. Men han är en spårhund och det älskar jag att göra med honom. Vi tävlar även i rallymix som är en sport som passar honom. Tiken har jag planer att tävla lydnad och rallylydnad med och även rallymix och kanske spår med. Sambon vill tävla i Agility med henne, men sen får vi se hur stark motivation hon har till allt det. - Vad kommer nästa hundras vara? Och varför? Tänkte förut ta en till lundehund men då jag upptäckte hur roligt det var med rally och hur bra den passar mig som är sjuk, så ville jag ha en hundras som är lite mer motiverad till att jobba. Min lundehund är väldigt störningskänslig så det var en anledning till jag valde en sheltie. Lik lundehund på sättet men med lite mera driv att jobba med en.

Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 
RegnbågeStjärnor

Cahira
0

Border collie/collie, Border collie/corgi, pekingese, chinese crested och dvärgschnauzer.

Och varför valde du den? 
Colliemixen bodde här när jag flyttade hit, pekingesen var Mikes sons hund och pensionerades här - Mike saknade att ha peke, corgimixen (rescue) skaffade jag för att jag ville tävla i freestyle och behövde en hund som pallade hundträning mer seriöst, dvärgschnauzern för jag behövde en bra förstahund och familjen ville ha en hund som inte fällde. Det var även ett krav att kunna haka på på semester m.m. och kinesen för dvärgschnauzern har fungerat som ångeststöd alla år och jag ville satsa på nästa innan hon var borta. Har haft ögonen på rasen många år. 

**Vad kommer nästa hundras vara? Och varför?
**Lutar mot portugisisk vattenhund men får se. Personlig anledning jag helst inte skriver ut på forum. :) Blir dock ingen fler hund förrän en eller två seniorer gått vidare. Har även kikat på cairnterrier för att ha efter dvärgschnauzern men om det blir portis så kommer det ta upp mest av min tid tillsammans med kinesen och corgimixen troligen.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

mmey
1

Vilken hundras äger du? Och varför?
Jag har en labrador, som jag skaffade för deras temperament och lättlärdhet. Det tog ett bra tag innan jag verkligen bestämde mig för att skaffa en labbe då jag tyckte det var en "tråkig" ras då den är så vanlig, men jag insåg att den passa mig perfekt till sinne och storlek så jag slog till och har inte ångrat mig en sekund.

Nästa hundras?
Det kommer allra troligast bli en labbe till när min nuvarande är runt 4år, jag vill ha två hundar av samma ras om jag ska ha två hundar samtidigt. När de är borta sen får vi se om jag riktar in mig på en annan ras, men som det ser ut nu skulle jag dö lycklig om jag hade labradorer livet ut ;)

Haztparken
0

Jag har två Storpudlar. Ville ha en stor hund som man kunde prova på lite all möjligt med men ändå att den inte krävde det utav mig, därav en sällskapsras också. När jag köpte min andra Pudel så hade jag ju fastnat helt för rasen och då valde jag också pga deras fantastiska personligheter och hur fint dom passar in i mitt liv.

Tanken var en Saluki som jag tänkt på i många år då jag vill prova en ny ras och vinthundar har alltid legat mig varmt om hjärtat. Dom verkar passa bra in i mitt liv och det jag vill göra/prova på i framtiden. Nu har det dock dykt upp lite saker så Salukin kanske får vänta några år till och så kanske det blir Pudel igen…

Smilla177
0

Jag har just nu en Jackrussel, jag valde den rasen för jag tyckte det var en liten men tuff ras. Jag ville ha en ras som var envis och intelligent. Som kunde följa med mig på mina jogging turer.

Nästa ras blir nog en king charles spaniel tycker dom är trevliga och glada hundar.

Kristall
0

Jag har en blandras (labbe/schäfer/bc). Hade en jaktlabbe i tankarna men föll pladask för byrackan i fråga istället. 😃Ville hur som helst ha en energisk, förig och sunt byggd hund. 

Det beror på hur vårt liv ser ut om ett år eller två, när det blir aktuellt med en till hund. Så som tankarna går nu lutar det mot en jaktlabbe.

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

LuLeLo
0

Äger en Cocker Spaniel (engelsk). Sökte efter en arbetsvillig, matglad och vacker vovve, vilket blev precis vad jag fick! Lotus passar mitt liv ypperligt, han älskar att träna och vi har superkul både på appellplan, under rallytävlingen eller i ringen. Han hänger med på allt med glädje helt enkelt, och jag tycker även att han strålar i det mesta 😉. Skulle jag få önska något mer hos honom så skulle jag önska att han hade en starkare lek- och kamplust, så att jag utan problem skulle kunna belöna den. I jaktträningen märker jag dessutom att hans genetiska anlag brister (inte så konstigt när han är utställningsavlad), och både samarbetsviljan med mig, uthålligheten och apporteringslusten skulle kunna vara större.

Jag vet inte. Har funderat kring frågan ett tag nu, men, det är svårt! Flatten har legat på topplistan ett tag men de som är riktigt bra är ganska få vad jag förstått, för jag vill ju ha jaktavlad i sådana fall. Sedan har jag funderat på jaktcocker eller jaktspringer iom att jag i princip får samma behov att tillfredsställa som i flatten, men storleken är behändigare och jag har uppfattat de som fartigare. Stora men:et är att jag anser att jag bör träna jakt flitigt eller jaga för att äga en sån här jaktras, och idag vet jag inte om jag tycker jakten är tillräckligt kul.

Det jag vet att jag tycker är kul är lydnad och bruks, och för det passar ju egentligen bruksraserna ypperligt. Här kommer dock problemet att jag kommer bo hemma när jag skaffar min nästa hund, och därför kan jag inte skaffa en monsterhund som kommer handikappa min vardag hela dess liv eller i en lång tidsperiod (jag vill nog aldrig ha en hund som begränsar min vardag kraftig hela dess liv, förresten), samtidigt måste jag skaffa hane pga våra nuvarande hundar som är hanar, och då känns mallen och bruksiga riesens som osäkra kort. Aussien åker bort den med pga alla problem i rasen och dessutom känns det inte som rasen passar mig. Kvar blir schäfern och kelpien, där jag hos schäfern måste undvika pipiga, gnälliga, sjuka och alltför problematiska schäfrar, medan jag hos kelpien bör beakta dålig leklust, hanteringsproblem, könsaggressivitet och problematiska kelpies.

Vill jag kunna ställa ut hunden med (vilket jag har ett intresse av) så funkar bara kelpien och flatten.

Så ja, nu råkade det bli en hel roman, men beroende på hur framtiden ser ut så väger det mellan kelpie, schäfer, flatte och jaktspaniel.

Tass Josephine

JonnaCecilia
0

Har en Bolognesetik på 6,5 månad. Anledningen till att det blev bolognese är för att det passade mina behov bäst just nu. Vi hade egentligen bestämt oss för att skaffa en labrador "om några år" då både jag och sambon har en svaghet för labbar, men så blev jag sjukskriven på heltid för all framtid ungefär och kände att jag behöver en hund i mitt liv NU för att inte gå under. Dock var sambon inte redo för det ansvar som skulle ligga på honom motionsmässigt med en lab så vi behövde en hund med lägre aktiverings- och motionsbehov. Jag som aldrig i mitt liv skulle ha en liten hund fick nu tänka om och började läsa på om alla möjliga små hundar. Fick upp ögonen för Havanaise som verkar vara väldigt trevliga hundar och hittade sen Bolognese som bara kändes helt rätt! Smart, trevlig, lite reserverad, inga rasbundna sjukdomar… Och Alizza är såå underbar, såklart! :) Nästa hund blir en till bolognese eller en labrador om sambon känner för det istället. Men det blir nog tidigast om sådär tre år. Kanske Alizzas dotter i kull nr två? ;) (Hon ska få två kullar hos uppfödaren, första tidigast vid två år, andra tidigast ett år (två?) senare.)