Fodergiva
Jag är lite velig vad gäller hur mycket foder jag ska ge min valp. Han är en labrador och får Royal Canin Maxi Junior. Doseringen som står på förpackningen är för hur många kilo hunden kommer att väga som vuxen, och det är just det som är mitt problem; hur vet jag hur mycket han kommer att väga? Vissa ställen står det upp till 35-40 kg, jag har sett folk skriva att de har icke-feta labbehannar som väger mellan 40-50 och hos veterinären jag var hos idag fanns en plansch där det stod att labradorer väger upp till 32kg normalt. Nån som kan hjälpa mig? Jag vill inte ge för mycket så att jag eventuellt måste banta honom sen (det är ju inte så att labbar slutar äta bara för att de är mätta…) men jag vill ju inte heller ge honom för lite, särskilt inte när han är valp och växer.
Min labbe väger 25-26 kilo :) Men så är han också av jaktmodell.
32 kilo låter inte alls omöjligt :)
Vet en som väger 67 kg! Inte ett uns onödig extra vikt på honom! Riktigt stor kille!

Min labbehane är av dual purpose modellen och väger 34,7kg och ä'r inte ett dugg överviktig utan normal.
Vilken typ av labbe har du?
Är det jaktlabbe så föreslår jag att du börjar med att ge för ca 25-30kg och är det en kraftigare typ så kan du ge för 30-35kg och sedan se på hunden om du behöver öka eller minska fodermängden.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#3 Det är den kraftigare modellen jag har.
Tack för svar!
Våra hanar väger mellan 24 och 31 kg, labbar av jakttyp där den störste ändå är rätt rejäl. Observera dock att angivelsen på påsen bara är ungefärlig, de brukar inte stämma särskilt bra. Viktigast är att titta och känna på valpen så att den är smal men inte mager. Tvärtemot vad som ofta sades förr så ska valpar INTE ha "lite hull att växa i", det är extra viktigt med en ras som labben som har problem med leder och dessutom väldigt lätt lägger på sig. Största faktorn aom man själv kan påverka för att undvika HD/ED är att hålla valpen/unghunden smärt och i bra kondition - givetvis utan att överanstränga valpen. Din uppfödare kanske kan ge en hint om hur mycket du bör öka fodergivan?
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Vill bara tipsa om att royal canin är skräpfoder och ingeting jag någonsin skulle ge till en valp. Finns bättre torrfoder att ge om du inte är intresserad av färskfoder/barf.
Låter som en himla dum tabell, tycker jag. Nån som skulle utfodra ett barn efter hur lång man beräknar att ungen blir som vuxen? Både valpen och barnet behöver så klart mat efter hur stor hen är NU och hur mycket hen förbränner. Minns ni minsta killen i klassen som plötsligt blev en av de längsta över en sommar? Tabellen måste ju vara tänkt som en vägledning för att skilja olika stora raser åt bara.