Få ner hund i vikt med färskmat?
Jag har en 8årig hane som efter kastreringen lägger på sig i vikt otroligt lätt…Vi har nu börjat med acana light och sänkt dagsgivan något då han har varit halt och inte kunnat ta några långpromenader på ett tag, men nu är det dags att även börja öka på motionen 🙂 Det mitt mattehjärta gråter lite för är maten…Tiken här hemma får färskfoder på morgonen, och torrisar på kvällen medans hanen får samma torrfoder dag ut och dag inne…man kan riktigt se vilka längtande blickar han har mot tikens färskfoder som säkert är väldigt aptitligt i en hunds ögon…Så min fråga är, finns det något bra färskfoder jag kan ge även honom, som kanske är lite mindre kolhydratsrikt och som gör att han fortfarande kan gå ner i vikt, utan att jag ska behöva ge honom en tsk mat eller liknande? Har möjlighet att köpa hem mush och voh då det finns inom körbart räckhåll.
Jan får nu 1,5 dl acana på morgone, och 1,5 dl på kvällen. Vill byta ut morgonmålet mot färskmat som tiken har.Vilken sort och ev vilken mängd skulle NI ge till en hund på ca 17-18 kg som behöver gå ner 2-3 kg i en bra takt?
Även tips på aktivering och motion tas tacksamt emot! På sommaren försöker vi simma endel, nu blir det ju mest koppelpromenader…Kan att bära klövjeväska hjälpa till att bränna fett?
Vi har en kastrerad tik och vi håller henne i bra hull genom att ge Bravo kyckling och lamm framförallt, det är de minst energitäta varianterna av Bravos färskfoder. Det finns "bättre" färskfoder, men det funkar finfint för oss och hunden verkar bli mätt. Vi har dock inte bantat henne på det, det behövs inte. Man kan bulka upp med rå morot till exempel, bra tuggmotion med en hel sådan då och då och den råa moroten kommer ut igen utan att mycket energi alls tas upp av kroppen.
Tror inte jag har bravo i närheten…😔 Och morot har jag aldrig fått i honom, han stirrar på den som om den vore giftig…😂
Jag blandar ut med t.exkokt broccoli i, vi gör nordic :)
Men undvik allt som heter light. Mest försäljningsknep skulle jag säga.
Men rekommenderar VoH, nordic eller om du vill ha färdig barf: Mush :)
Man får tänka på att morot inte alltid är så bra när hunden ska minska i vikt pga sockret bland annat :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#2 Han kanske blivit skrämd av en morot när han var liten :) Men visst borde man kunna hitta andra lågenergivarianter av de andra färskfodermärkena. Du får nog trixa lite och testa dig fram med dagsgivan för det skiljer så mycket från hund till hund.
Vad gäller aktivitet så kan det visst funka med en klövjeväska, tänk på att vänja in det långsamt. Vattentrask är jättebra om man har det i närheten och har råd med det ( inte helt billigt tyvärr). En annan bra aktivitet som är lågintensiv är ju "vanliga" spår. Jättebra motion och aktivitet för en hund, oavsett ras. Att gå i oländig terräng så han får lyfta ordentligt på fötterna i lugnt tempo kan också vara bra.

Mush vaisto om du vill ge barf och slippa tänka. Det är lite grönsaker med, men inte så mycket. V&H puppy är magrare är spannmålsfritt och mindre fett än vuxenfodren de har.
Vill du att han ska väga 15 Kg, ge 150 gr på morgonen och 150 gr på kvällen, inget annat. Vill du ha lite snabbare nedgång, ge 100-120 gr istället.
Klövja, köra lite DW, ut i terrängen så han måste lyfta tassarna över högt gräs, snår och ris.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Jag tycker man ska tänka en extra gång innan man sätter extra vikt på en hund som redan är lite tung, speciellt med tanke på lederna.

Kolla på nordic eller four friends färskfoder.
Skynda långsamt så går det fortare.
#7 Four friends har inget färskfoder.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Nu har vi kört hälften acana/voh i snart tre veckor och killen har gått ner hela ett halft kilo! Älskar maten men är inte konstant hungrig så det verkar som att vi äntligen har hittat den perfekta maten för honom! 😃 (Och matte har ett bättre samvete)
#3 Moroten passerar i princip onedbruten om man ger den rå, inga problem med eventuell sockerhalt.
Du kan absolut få en hund att gå ner I vikt genom barf! Ge magert kött som fågel, fisk (inte för stora mängder med fisk) och bara lite rött kött. Sedan måste du konstrollera hur mycket hunden äter, det spelar ingen roll hur magert fodret är om hunden äter för mycket. Mush har en basic vaisto med kalkon, lax och nöt som är mager, om du inte vill göra egen barf.