Bajsar inne
Hej! Har nyss tagit över en Chihuahua hane som är 4 månader gammal. Han har fortfarande svårt för rumsrenheten. Dagtid kissar han ute, även fast jag inte ser när han gör det men inget kiss inne än iaf förutom en gång på natten. Däremot bajseriet, jag är ute minst 1gång/timme nästan jämt var 40:e minut och vi kan vara ute i 1h åt gången. Idag har vi varit ute i sammanlagt 4h. MEN inget bajsande. Däremot hittade jag en korv i vardagsrummet. Jag går ut med han efter att han har ätit, sovit och när jag tror att jag ser tecken. Han bajsar heller inte på tidningspapper vi lagt ut. Hur ska jag göra med detta? Han visar ju ingenting när han är nödig. :/
Bara att kämpa vidare, få hundar är rumsrena vid fyra månaders ålder även bajsandet brukar vara det de "lär" sig att fixa ute först.
En del småhundar har dessutom svårt med rumsrenheten även i vuxen ålder eller är väldigt sena så ja, keep up the good work…
Och vad du gör, fya honom inte om du ser honom uträtta sina behov inne!!
Det gör dem bara osäkra och kan leda till att de börjar gömma sig när de sätter sig i stället och jag lovar, det är bättre att veta och se var eventuella pölar och korvar är.
Däremot kan du avbryta honom genom att lyfta upp honom och genast gå ut med honom.
Gå gärna till samma ställe varje gång du rastar honom (+ promenader förstås) och vänta där en liten stund.
För en valp kan det vara lite läskigt att kissa/bajsa ute, får de göra det på samma plats kan det kännas lite tryggare.
Om han sätter sig ute så beröm gärna lite lugnt med rösten.
Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!
4 månader är ingenting skulle jag säga. Alla hundar är individer och tar olika lång tid på sig att bli rumsrena. Min havanais var ganska så sen med detta och han var ganska duktig att kissa ute men att bajsa utomhus var inte roligt enligt honom :P tycker du fått bra tips av #1. Jag hade en plastmatta i hallen som min kille älskade att bajsa på så jag tog bort alla mattor som fanns att tillgå och då var det inte lika spännande att bajsa tydligen. Jag fick verkligen passa på honom hela tiden och tillslut så lär man sig olika tecken som valpen gör innan den ska göra sina behov. Ha tålamod så går det säkert jätte bra :)
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Humla bajsade inne tills hon var 6 månader, sista tiden blev sängen väldigt populär… Kämpa vidare! Det kommer falla på plats men för vissa tar det längre tid.
Tack för era uppmuntrande svar! :D Jag fyar aldrig, vi lyfter ut direkt de få gånger vi ser det bara. Vi går alltid till samma plats och avslutar och småpromenaderna på samma ställe också. Han sitter bara mest och är lite orolig och vill in, men det ger sig väl. Är bara oerhört bortskämd med min Pudel när han var valp, rumsren efter 3 veckor (8 veckor när han kom). Grejen är bara den att han smiter undan och gör sina behov på olika platser, han är med mig nästan hela tiden, men vissa stunder kan vi ju inte vara "kloss on", det är väl antagligen de få minuterna han hinner göra sina behov på olika platser då. Nå, jag hoppas att det rättar till sig lite med tiden. Vad är det bästa tipset ni har? Jag försöker nämligen stå på samma plats och vara jättetråkig för att han ska få lugn och ro när han uträttar behoven. Hittills har han inte bajsat ute alls, jag märker inte en om/när han kissar. Kanske gör han det av bara farten när han står och iakttar olika ljud? Knepigt det där.
Min valp vill absolut gömma sig när hon bajsar. På uppfödarens tomt gick hon till ett hörn som blev av att huset är lite som ett L. På min uteplats sätter hon sig också i ett hörn och i skogen vill hon gömma sig i någon buske eller liknande. Inomhus, då sätter hon sig under en stol eller på annat lite undangömt ställe :p vad som också är värt att tänka på är att tarmarna behöver lite rörelse för att komma igång. Om du råkar ha en lugn valp som är stilla när du är stilla, gå runt lite på gräsmattan tills han gör ifrån sig och fundera som sagt var på om det är så att han vill vara lite undangömd eller verkar ha andra önskemål om hur platsen ska vara.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Ja det är ju helt sant! Han kanske bara vill gömma sig som du säger. Men vi går en del i småskog och runt buskar, ibland vill han flänga in i en buske men då räcker inte kopplet till, stackarn. Jag får kämpa på som vanligt för jag tror att jag gör det mesta som går att göra nu, är väl bara att nöta! Skönt iaf att höra att han "borde" vara rumsren nu. Vissa säger så, då blir jag bara less.
#6, varför inte ha längre koppel då, eller kanske långlina så att han kan gå som om han vore lös men där du ändå kan stoppa upp vid behov? :)
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Jag släpper ut mina valpar för att kissa direkt efter dom ätit sen går jag en promenad 15-20 minuter efter. Ibland lösa, o då leker dom lite med varandra o sen så gör dom sina nummer två :) så ett tips är kanske att ja kissa först sen gå in o leka lite och sen gå ut på en liten runda :) min 4 månaders tik är inte rumsren, iaf inte hemma hos andra haha, igår så sket hon i hallen direkt när vi kom hem till en vän :p
#7 Har jag längre koppel så trasslar han in sig i grenarna och jag kommer inte åt för att hjälpa. Han kommer in i busken såsett, han kan bara inte gå igenom den helt. :) #8 Ja jag får testa. Brukar gå ut 15-20 minuter efter maten, då vet jag att det är dags. Får leka lite inne först då (om han vill den envise lille "grisen") :D jag får väl stå och vara tråkig sen då nära en buske.
Nu sket han igen, under strykbrädan som han gjort tidigare, ska jag ta bort den? Vi har inga mattor som han kan sitta på heller så där händer ju inget.
Hägna vart valpen kan vara när du inte kan höka vad hunden gör så blir det mindre överväldigande. :) Grind i dörren är en bra lösning. :)
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Ja jag hänger kompostgaller på rum han inte får vara i, men när jag rör mig så mycket hemma så blir det flera hinder att gå igenom hahah ;) Nä, jag får helt klart göra som du säger och hägna av, det var ett bra tips. Måste lära mig signalerna för när det är dags bara! Snabb som attan behöver man ju vara också… Ja det är många saker man behöver lära sig när man har valp igen efter så lång tid. :)