"Play Time"
Ren nyfikenhet, hur gör ni med hundens leksaker? Ligger dom framme hela tiden eller tar ni bort dom efter ni lekt färdigt? Också låter ni hunden ta fram leksaker och typ visa dom har lust att leka eller styr nu när och hur det lekas? :) Vet det finns så olika åsikter så undrade egentligen bara hur ni gjorde. Ras är alltid roligt att veta då det ofta kan variera på high energy hundar och low energy hundar :3
Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography
Det beror på, "inneleksakerna", det vill säga alla sönderslitna gosedjur ligger oftast framme och hon får gärna bjuda upp till lek med dem. De lite mer "värdefulla" kampgrejorna använder vi tillsammans på människans initiativ, de används mest som belöning eller motivationshöjare i träning. De används främst ute.
Ligger framme :) De leker själva med dem, med varandra eller kommer till oss :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag har 2st chihuahuor (3st ibland). Vi har deras leksaker i korgar som dom får gå och hämta som dom vill. Den stora gillar mesta att ligga och tugga på dom och visa upp dom, kampar mest när man själv bjuder på det. Den lilla gör allt möjligt med dom, släpar runt på dom och kampar med dom andra. Så de har alltså fri tillgång på sina leksaker. Då de har så många så får man oftast gå och lägga tillbaka alla flera gånger om dagen då den stora ska leka med ALLA!
Dom ligger framme i deras leksakskorg. Sigge jack russelln leker dagligen med leksaker, mest efter kvällsmaten men kan få något ryck andra tider på dagen också. Han leker själv men kommer också fram ibland och vill leka med mig och det uppmuntrar jag och tycker är roligt att han gör :) Ser inget fel med det så länge det inte blir till överdrift.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Några ligger framme, några gör det inte, ibland byter jag ut dem eller ersätter med nya. Tiken är inte någon lekfull typ så för henne kvittar det nog men hanen kommer då och då med en leksak och vill leka.
Min storpudel leker inte inne om inte jag bjuder in till lek med henne. Hon ligger mest och vilar/tuggar ben. Det kan ligga nån trasik leksak framme som hon kan drämma till med tassen ibland men inte mer än så. Dummies och kampleksaker vi använder vid träning ute ligger undanstoppade.
"Lycka och jubel att äga en pudel!"
De ligger inte framme, har någon trasig framme men han leker ändå inte med leksaker om jag inte bjuder in till lek.
-
Dem ligger i en korg men Hector bär gärna runt på dem i mellan åt.
Tuggar mest på kamp"trasorna" och myser med dem i soffan, haha.
Leksaker vi har vid träning är alltid undanstoppade tills träningstillfället.
Vänliga hälsningar Sanna.
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus 
Bor man i flerfamiljshus kan man behöva plocka undan på kvällen. Det kan dundra rätt bra hos grannen under när en sömnlös hund får för sig att slänga runt med sina ben aller jaga bollar runt lägenheten.
Vår hund har bara en boll samt en tugg-grej inne. Dom ligger framme jämt, och hon får gärna bjuda in till lek när hon vill.
Ute är leken mer styrd.
//Jessie
Nej, då tröttnar hundarna på de. Den ena anser också att all lek bör sluta med att man flår och äter upp bytet, även om inälvorna skulle råka bestå av syntetvadd.
Har nog 1-2 framme jämt. Skulle gärna haft alla leksaker framme jämt, men har en liknande hund som #11 - som gärna tar ihjäl och äter bytet. Därför ligger det framme en boll som omöjlig att skada, och en gammal kamptrasa som har visat sig tåla allt och lite till.
Han har ett enormt tuggbehov, som stillas lite när han vet att det finns grejer att tugga på, och stresstuggar gärna när han är nervös. Jag vågar inte lämna honom med riktiga ben eller så, med tanke på skaderisken, så då är det bästa alternativet leksaker som är omöjliga att ta sönder :D
Jag har dock en leksak som bara är träningsleksak - en pipisräv som för det första är en pipis (jag skulle bli tokig om han hade den inne) och för det andra är väldigt lättskadad.
Perfekt som träningsleksak dock.
Leksakerna ligger framme så hon kan tugga på dem när lusten faller på. Allt som oftast väljer hon istället nåt roligare att tugga på, varför inte rota runt i min väska om jag råkat ställa den på golvet, och bita sönder mina hörlurar? Eller ett paket pappersnäsdukar… Eller kanske en socka som hamnat utanför tvättkorgen? Vår lägenhet är full av möjligheter för en snabb valp och långsamma människor med dålig koll ;-) Men när hon leker med SINA leksaker så kan hon ibland vara helt nöjd med att leka själv och kasta upp sakerna i luften, eller så ligger hon och piper tills vi antingen börjar leka eller tar bort pipleksaken och ger henne en tugg. Det är faktiskt rätt sällan hon kommer fram till nån av oss med en leksak och gör en invit. En invit gör hon oftast om vi råkar gå förbi, eller så gnäller hon av uttråkning så vi börjar aktivera henne, med leksak, promenad, träning etc. (Inte varje gång hon gnäller, det beror ju såklart på vad för sorts gnäll och lite sånt. Vill hon gå ut, är hon uttråkad av bra skäl dvs att hon inte har blivit aktiverad än eller är hon egentligen övertrött och borde vila etc?)
Min blogg: Fibroflicka med myalgisk encefalomyelit.
Vi har många leksaker som ligger framme, men de allra roligaste leksakerna ligger undanlagda för att användas vid träning. Den ena hunden bjuder upp till lek hur mycket som helst, hon hämtar leksaker och trycker upp dem i knävecken på en lband besvarar jag det och ibland inte. Beror lite på om jag har tid och på om hon är bara pigg eller övertrött och borde sova. H Den andra leker inte så gärna med leksaker, men hon får alltid leka om hon vill.
// Nadja
Storhundarna har sina leksaker utomhus, små hundarna har sina både inne & ute.
De har några få leksaker framme men de lleker vi aldrig tillsammans med, sen har vi träningsleksaker eller tillsammansleksaker som vi bara leker tillsammans med. De har större värde och höjer deras aktivitetsnivå på ett fingerknäpp!
Har kh collie och aussie
Konstinstagram: @toxiccetacean
Peta inte på salamandern. Den sover.
Min hund (större vovve) använder enbart pinnar som leksaker, visst bollar & dylikt kan vara roligt ibland, men det är främst pinnarna som är tösens favoritsysselsättning. Resten av hundarna föredrar dock bollar & någon mjukisdjurs leksak.
Försöker dock lära bort det, tror inte det är bra i längden att hon ska jaga pinnar varje dag :-)