Hundar iFokus

Hundar

Etikettträning-och-inlärning
Läst 1059 ggr
Lizelda
0

Få bort handfixering

Jag börjar bli lite lätt uppgiven.. Lynette, min unghund, är underbar, om man bortser från att hon slänger sig på rygg när hon blir osäker på vad man vill. Så när jag skulle lära henne sitt och ligg så fick jag vara överdrivet positiv för att hon skulle lära sig. Det funkade men nu är hon alldeles för handfixerad. Kan man träna bort det? Det går inte att träna in något då hon bara fokuserar på handen, med eller utan godis. Det går inte heller att gömma händerna bakom ryggen eller något sånt då hon i passivt läge sätter sig, vilket hon ska men det betyder att hon tycker jag är helt blåst som försöker mig på annat. Vad sjutton ska jag göra?

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

AnneN
0

På vilket sätt fixerar hon på händerna?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Lizelda
0

Hon har fokus på dem hela tiden, försöker jag visa henne något till exempel så tittar hon inte ens, bara fokus på handen. Om jag kastar en godis för att hon ska hämta till exempel så reagerar hon knappt utan kollar bara på handen.

Majken!
2

#2 Det är inlärning, som allt annat. Du behöver lära hunden att ignorera handen för att komma åt sin belöning.

sasha_setter
0

Testa att hålla en godis i handen och vänta tills hon tittar dig i ögonen. Vet inte om detta kanske är för svårt för henne, du känner henne bäst. Det är dock det jag kan komma på :)

Hälsningar Sasha, Zally och mig!

CayKantos
0

Som #4 säger, öva på ögon kontakt, och försök "fade" dina handtäcken så en stor rörelse för t.ex. sitt blit ett litet vift i slutet :)

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

[Forest]
0

Jag tror lite på att stå på en godis och får den så fort hon tittar på dig, öka tiden ju längre ni kommer i träningen. Jag skulle utesluta godis i handen då hon är fixerad av handen.

Lizelda
1

Finns inte risken då att hon bara kommer fokusera på mig hela tiden?

CayKantos
0

Nej det tror jag inte då hunder ser det obehageligt att stirra/bli stirrad på, så gör så att t.ex. vid sitt nu när du säger hon kan det, höja kriterierna och be om ögonkontakt, för att hjälpa henne kan du antingen föra upp handen mellan dina ögon eller, som jag föredrar, gör en ljud, som t.ex. en pussande ljud och klicka sekunden hennes pupiller möter dina. :)

Instagram

Lizelda
0

Då förstår jag. Tror tyvärr inte det går då jag inte konsekvent kan göra så vid sitt. Detta är hunden som jag ska utbilda till assistanshund vilket betyder att hon ska sätta sig på kommando när jag gör annat och inte kan titta på henne. Jag kan ha det som kriterium hemma vid träning men funderar lite på hur bra det kommer bli?

CayKantos
0

Well egentligen kan du bara göra sjävla pussljudet till kommandot att hon ska kolla på dig, du behöver inte göra det och sitt till ett kommando -https://www.youtube.com/watch?v=eiMGJBxRtBw Här är en video på en av mina favorit youtubers som visar hur man lärar hunden detta, hon är väldig bra på att beskriva hur hon gör och använder bara positiva metoder :)

Instagram

CayKantos
0

https://www.youtube.com/watch?v=aTSuPk2Ccjo Denna serie är också väldig bra, om du vill ha hunden ska fokusera mera på dig,  det finns 4 om jag inte tar väldigt fel 😃

Instagram

[Forest]
0

7 Finns många hundar som stirrar på ägaren, så visst kan det finnas risk att din hund tar till det mer än vanligt, men du kan avleda det. Har du provat att göra ett inlägg inne på problemhundar.ifokus där kanske du kan få mer tips o råd om detta även om din hund inte har problem så tror jag säkert att ditt inlägg passar fint där inne :)