Hundar iFokus

Hundar

Etikett: raser
Läst 3108 ggr
Karmatarerskanise
0

Nakenhundar - Mycket sjuka?

Läste någonstans att alla djur som saknar päls ofta har fel på njurar, eller något sådant. Även att de ofta har sjukdomar, oftare än andra djur.

Stämmer detta på nakenhundar?

Mariana-clarissa
0

Jag tror att om man har dom i skyddad miljö

så ska det inte vara nån fara…

Eller vad tror du..?

Karmatarerskanise
0

Jag menar inte förkylningar, utan allvarliga sjukdommar/fel.

Therese_Melberg
0

Hur hör pälsen ihop med t ex: njurarna? Eller är de bara  att man avlat på hundar utan päls, och de råkat haft lätt att få allvarliga sjukdomar…

Karmatarerskanise
0

Ja, jag vet inte :) Det stod t.ex en infotext om det på råttor.ifokus en gång. Det jag minns mest är just det här med njurarna.

Mariana-clarissa
0

Jaha

Hur menar du..

Skyddar kläder då…?

Mariana

Karmatarerskanise
0

Det har inte med väder eller sådant att göra. Utan handlar om insidan.

AnneN
0

Det jag har hört är att bland chinesecrested dog så har den hårlösa varianten oftare fel på tänderna och hudsjukdomar

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

V-lang
0

#5 Kläder skyddar inte mot sådanna sjukdommar

Mariana-clarissa
0

Jaha..

Hur ska dom skydda sig då..?

Liss
0

Jag har inte läst något om att dem skulle få njurproblem oftare.. men som bio säger får dem oftare problem me tänderna och dem hårlösa kan få problem med hyn som alla hårlösa hundar kan få.

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Karmatarerskanise
0

Är det här med tänderna resultat av dålig avel?

maxx2
0

Dom är avlade i Kina som mat!

Karmatarerskanise
0

Jasså?

bejtedejte
0

De har dåliga tänder pga att nakenhundar offrades till gudarna och sedan åts upp, så de var inte tänkta att bli långlivade. Så fort de blev vuxna så offrades de. Så dålig avel, både ja och nej, de fyllde ju sin funktion trots att de fick för få tänder och inte hade blivit långlivade, men då de föddes upp för att offras så spelade det ju ingen roll. :) Detta läste jag i en bok senast igår, då gällde det mexikansk nakenhund (nej, jag tänker inte försöka mig på att stava det "riktiga" rasnamnet.. det börjar på X och slutar på e iaf. ;) )

Hos många andra nakendjur så saknas något organ som har med immunförsvaret att göra, kommer inte ihåg vilket bara.. :/ Vet att skinny hos marsvin (delvis hårlösa) inte har samma problem som de helt nakna marsvin som föds upp (Baldwins), som saknar detta organ.

AnneN
0

Man kan läsa mer om rasens historia, rasstandard mm här http://www.ccclub.se/ klicka på Rasen i listan till vänster

_**/Mvh Anne

kerstinjoh
0

*funderar* då är de ju sönderavlade från början.

Mariana-clarissa
0

Stackars hundar..

Vet ni om dom fortfarande offras och föds upp som mat..?

Då är det ju ännu mer befogat att köpa såna hundar och låta dom leva fritt i ett harmoniskt hem.

Kan man inte avla så att dom blir mindre känsliga..?

Mot tandsten kan man ju borsta deras tänder

Så ni menar att rasen inte är nån bra hundras egentligen ?

Bara ett experiment av naturen…

AnneN
0

Det är inte alls en dålig ras, den har problem precis som alla andra raser bara de att den har kanske inte samma problem som tex stora raser som ofta kan ha artroser

_**/Mvh Anne

SaraC
0

Fast alla raser har inte problem ;)

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

AnneN
0

#19 kan du tala om någon ras som inte har ett enda problem?

_**/Mvh Anne

SaraC
0

Det finns väl många som inte har rasspecifika problem/sjukdomar. Sen kan väl alla hundar blir sjuka/få problem för det.

AnneN
0

Men kan du nämna nån sån ras?

_**/Mvh Anne

kerstinjoh
0

En Töntbull!Oskyldig

SaraC
0

Många av spetsraserna, t.ex. Japansk spets.. Ska jag säga fler säkert måste jag kolla först så jag är säker. Men är nästan hundra på att jag läste det om Finsk Lapphund när jag kollade den rasen förut.

Töntbull kanske är möjligt ja, Kerstin ;)

nobsan
0

Norrbottenspetsen är den friskaste rasen enligt försäkringbolagen. Enligt en färsk undersökning. Sträcker på mej. Har tre sötnosar till avel.

bejtedejte
0

Canaan dog ska inte ha en enda rasbunden sjukdom.

Från canaandog.se:

Hälsa: Canaan dog är en frisk ras utan några rasbundna sjukdomar. Det har dock förekommit enstaka fall av HD och Patella Luxation, även om det är mycket ovanligt. Vad som bör nämnas när det gäller Canaan och hälsa att rasen har ett mycket aktivt och därmet kännsligt imunförsvar, vilket behövs för att hunden ska klara sig i det vilda. Det diskuteras därför hurvida man ska vara försiktig med till exempel vaccinationer och narkos.

bejtedejte
0

#17, Tyvärr gör det ingen skillnad om vi här i Sverige köper nakenhundar för att "rädda" dem eftersom inga hundar offras eller äts upp i Sverige. :)

Det lär ju ha varit i de gamla kulturerna i Mexiko man gjorde det.. får nog läsa på lite mer i min bok. :)

maxx2
0

Jag har en kompis från Kina. Hon berättade för mej att dom har en dag om året där dom äter festmat och då ingår det hund. Ungefär som när vi har " mårten gås " här. Men det är inte alla som äter.

Ranni
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#26  HD är en genetisk sjukdom! Liksom även patella … Så stryk Canann Dog som fullt frisk hundras!

Chinese Crested Dog uppfödare Flört

SaraC
0

#29 Jo, men ingen rasbunden sjukdom

Mariana-clarissa
0

Det är konstigt..har aldrig hört talas om en töntbull..?

AnneN
0

Töntbull = Kerstins hund Alfons som är blandning mellan dalmatiner och pitbull

_**/Mvh Anne

SaraC
0

Hihi, inte lätt att ha koll på den ovanliga "rasen"

Hopi
0

Tror nog inte det är just kinesiska nakenhundar dom äter i Kina.. Mer större hundar..

Har en naken kines och hon är helt underbar! Hon har inte varit sjuk, men däremot är hon allergisk.. Ja, det är väl kanske en typ av sjukdom det oxå..hum..

Det här med tänderna, det verkar inte hjälpa att hålla dom rena från tandsten.. Dom blir lösa o ramlar ut ändå.. Jag har iaf varit jättenoga med att skrapa tandsten, men hon har inte många tänder kvar.. Men är nu snart 10 år oxå. Men ja, det verkar som kineserna(dom nakna) har sämre tänder.. Synd nog..

Raja
0

Bullterrier har inte några "rasspecifika" sjukdomar. Däremot har dom en tendens att tugga i sig saker som kan bedföra höga veterinärkostnader… enligt SKK :P