Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 4093 ggr
fredricakarlsson
0

Tandintyg?

Hej, någon som vet hur det funkar med Tandintyg? Kan man bara be veterinären skriva ett till en när man är där? Vad kostar det (ungefär)? Är det bara ett papper som jag får eller registreras det någonstans? Tänkt skaffa det ett tag nu till min 3åring. Och nu känner jag att jag måste skaffa det! För snart 3 veckor sedan fick jag tillökning i flocken och dessa två leker ju som galningar och ibland hör man tänderna slå i varandra, så har lite panik att de ska slå ut tänder på varandra..

Lexie82
0

Vad är ett tandintyg?

[Hästhoven]
1

Du kan be veterinären skriva ett tandintyg, om veterinären kan göra det direkt under en vanlig undersökning är svårt att säga, men de går igenom alla tänder så att alla 42 tänder sitter på plats & sitter rätt, sedan skrivs ett tandintyg som du får på ett papper (ungefär som ett hälsointyg, fast enbart för tänderna) som du sedan kan stoppa in i stamtavlan.

Det är väldigt bra att ta ett tandintyg, speciellt om du ska ställa ut din/dina hundar. Att hunden tappar någon tand när den leker eller tuggar för mycket pinnar är faktiskt ganska vanligt & då är det ju väldigt bra att man har ett intyg på plats om det är en domare som ska räkna alla tänderna, då kan man inte säga att "hunden hade ju alla tänderna tidigare", utan man måste ha detta intyg så man slipper stå där & dumförklaras.

🙂

[Hästhoven]
0

Ps, jag vet inte riktigt om veterinären skriver in kontrollen via någon data, när vi har gjort intyg så har vi fått det på papper & har det alltid på plats inne i stamtavlan tillsammans med hälsointyget.

Kitten86
0

Är ett intyg man får på papper, skrivet av veterinär efter kontroll,  och är inget som registreras på hunden hos SKK. Är som tidigare skrev bra att ha ffa om man tänkt eller håller på med utställning att visa för domare ifall frågan uppstår.

Prata med den veterinär du brukar gå till, det brukar inte vara något problem att ta det samtidigt som man är inne av annat skäl, typ vanlig hälsokontroll. Annars blir det ju att betala för ett separat veterinärbesök för tandkontroll. Som vanligt är det olika vad en veterinär tar för undersökningen och intyget.