Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 1842 ggr
mandis03
0

Finsk lapphund

Hej! Vår familj är inne på att skaffa finsk lapphund. Vi är en ganska aktiv familj som vill att vi ska kunna ta med oss hunden överallt. Vi vill också att man ska kunna köra agility med den på både tränings och tävling nivå. Vi är på somrarna IBLAND ute och åker lite båt. Tror ni att en finsk lapphund skulle passa eller tror ni att det finns någon annan ras? Isåfall vilken? Och en sak till hunden får inte vara allt för krävande. KRAM!❤️

mandis03
0

Varför svara ingen?😢

LinaK
2

Verkar som att en finsk lapphund skulle passa er. Jag har ingen själv men har varit seriöst intresserad av rasen och är fortfarande. Det den faller på för våran del är att ganska många individer inom rasen har låg tröskel vad gäller skällandet och givetvis är inte alla lapphundar skäliga men många är det. Och jag har pratat med flera uppfödare och även ägare av rasen som bekräftar detta. Finska lapphunden verkar vara väldigt anpassningsbar och beroende på vilka linjer man väljer och uppfödare så kan man få en trevlig träning/tävlingskompis. Sett några som tävlat agility med sina lapphundar och varit duktiga så det är ju ingen omöjlighet för er. Vad jag förstått också är att dom kan bli väldigt varma på somrarna och med tanke på att ni ska åka båt ibland med eran hund så får ni ju se till så att det finns skugga hela tiden för hunden. Men tror absolut att det kan vara en ras för er. Tycker du ska ta kontakt med någon uppfödare inom rasen och fråga om ni kan få komma och hälsa på deras hundar så bildar man ju en uppfattning själv om rasen :) Lycka till!

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se