Agria AKUT
Albin svalde en socka igår morse, den har ännu inte kommit ut. Kan bli så att jag måste åka in akut idag förev operation. Ersätter agria i dagsläget akutbesök med tillhörande operation?
Enklast är väl att ringa Agria och fråga men kan inte tänka mig att det inte gör det? De gör väl alla andra försäkringsbolag så?

Tror man får betala själva akutavgiften själv men att operationen går på försäkringen om den är nödvändig (ibland räcker det med att hunden får kräkas). Men som #1 skriver så är säkraste sättet att få svar att ringa direkt till Agria
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
När jag fick boka in en akuttid för min katt så betalade agria allt inklusive akutavgiften. Men dessvärre så kan du väl inte få direktreglering på din försäkring när det är kväll och helg, men vet att vissa sjukhus direktreglerar iallafall om man har sitt försäkringsbrev med sig.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Ringde dem nyss, ja tråden behövde nog inte eg. De har övergått till att betala allt i jourväg igen
Kom även på att jag blev ersatt när Sigge blev hundbiten i ansiktet även akut/jouravgiften så ja det betalar allt.
Hoppas det går bra för din hund! Skriv gärna hur det går för honom.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
önskar jag kunde byta rubrik nu. Ska ringa senare till Albano och Väsby sjukhus och rådgöra igen med deras receptionister. Tyvärr kändes inte rådgivningen kompetent på det sjukhus som ligger närmast oss. Så jag välkomna lite input även här hundforumet.
Hur hade ni gjort om det var er hund, för nu vet jag inte hur jag ska göra, åka in idag eller ej. Det är exakt 2 dygn sedan vovven svalde sockan, han har bajsat flera gånger sedan dess, nååågot konstiga korvar ibland men inget för avvikande ändå. När jag ringde till djursjukhusen och beskrev att han har bra allmäntillstånd, har inte kräkts något så har de sagt att om hunden börjar kräkas då är det stopp. På albano sade hon att den kanske kommer ut ikväll (dvs igår kväll och att det tar bara tid) .Så han kanske inte har något stopp men den borde rimligtvis ligga kvar i magen eller nånstans den sockan. Nu börjar jag tvivla att han ens har käkat upp den. För någon veckan sedan hade han på hunddagiset råkat äta upp en namnlapp av tyg, den kom ut först 3 dagar senare.
Jo i eftermiddags såg det ut som han var på väg att kräkas efter lite mat men han kräktes inte ändå. Det var på en buss på väg hem. Och en eller två små hostanden kom igår kl 22.
Samt era personliga erfarenhet, har hunden haft bra allmäntillstånd men ändå haft ett främmande föremål i magen? Har det kommit ut eller har ni behövt operera..
Nu är detta ingen hjälp till dig TS, men kanske andra som läser denna tråd när detta har hänt deras egen hund;
Är inte det bästa att åka in till vet så snart man upptäckt att hunden svalt något olämpligt för att få hunden att kräkas upp vad den nu har svalt?
Menar så man inte behöver gå och kallsvettas och ev åka in för en akut op.
Känns skonsammast för hund, ens egna nerver och plånboken.
Hoppas sockan kommer ut snart.
(Eller ännu hellre att du hittar den försvunna sockan såklart!)
Håll oss uppdaterade!
// Harley
Hos vår veterinär direktreglerar Agria fakturan, även obekväm arbetstid.
"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf
Hur stor är hunden, vad är det för ras? Såg du när den åt sockan? Svalde den den hel eller tugade den sönder den och svalde mindre bitar? I det senare fallet kanske bitar fanns i de konstiga korvarna. Mosade du dem för att titta efter?
Kan ju säga att jag har positiva erfarenheter. Som jag skrev i en annan tråd nyligen hade jag en monsterhund som åt sockor, trosor och snören en masse, chokladkakor med folie runt ett par gånger och en gång en stor kaviartub. Allt kom ut utan problem. Nåja, ett snöre fick jag dra ut. Jag inser att vi hade väldig tur, men det behöver alltså inte gå illa.
Jag var på väg till jobbet med honom och hade inte sinnesnärvaron att komma på att åka in till veterinär för att framkalla kräkning. För nåt år sedan hade han bajsat ut en socka (till min chock) och han hade varit precis som vanligt. Den trodde jag han hade käkat natten innan. Sedan dess har jag ju inga sockor på golvet och speciellt nattetid. Men han brukar storskälla vid spärrarna till pendeln, gillar att bära saker och ibland får han ha med sig en socka hemifrån till pendeln för att då är han tyst. Därav att jag gav honom sockan, men att han skulle plötsligt sätta i sig den var helt oväntat, då det inte hänt innan i samma situation. Jag är väl inte 100 säker nu på att han åt den, han hade den i munnen på perrongen, jag kollade upp i några sekunder då tåget kom, och sedan såg jag att den var borta. Minns inte om jag såg honom svälja den. En cocker/cavalier är det, han är inte främmande för att stoppa i sig skräp ute men det kommer alltid ut bakvägen.
# 10 Hur lång tid har det tagit för din hund att bajsa ut eller kräkas upp föremålen? Åkte ni in till ett djursjukhus för att kolla var föremålet fanns i kroppen och så vet fick känna? Albano tyckte fort jag kan ha is i magen så länge han är som vanligt, men jag är lite rädd för att bara avvakta, vet inte om den kan göra skada.
Skada gör den nog inte så länge den bara finns i magen/tarmarna och börjar den göra skada dvs stoppar upp så lär det synas på hunden. De blir förgiftade fort om magen står stilla, då börjar de må illa och kräks. Har varit med om det.
Så länge hunden är normal så kan man nog ha is i magen dvs om man inte åkt i för att kräka direkt efter. Beror förstås på hundstorlek och sockstorlek.
Har en hund som ätit sockar, men han har tuggat sönder dem först. Och de har kommit ut utan problem dvs tygbitarna. En gång slukade han dock en hel socka, men jag vågade inte vänta utan tog han till vet. för kräkning på en gång och den kom upp.
Oftast går detta bra med mjuka saker. Se till att hunden får röra på sig, inte går på tom mage osv. Kommer den inte ut inom några dagar så hade jag velat kolla upp det. Den kan ju ligga i magsäcken än, kanske är för stor för att passera till tarmen, om den är i tarmen så borde den sakta men säkert ta sig neråt så länge hunden gör sina behov som normalt.
#11 Jag minns inte, länge sen. Par dagar? Trosor och strumpor visste jag inte när han åt heller, så svårt att avgöra. Ivf hände det mycket oftare än jag visste vilket avsöjade när snön smälte på våren. Ska tillägga att det här var när han var tonåring. Sen la han guskepris av både med det och att äta ko- och kattbajs.