Hundar iFokus

Hundar

Etikettträning-och-inlärning
Läst 1219 ggr
Radioaktiv
0

Valp som får panik

Hej!
Jag har en valp på 3 månader som HITTILLS har blivit attackerad av två lösspringande hundar, en tik i samma storlek som henne och en stor hane som absolut skulle döda henne.
Ni kanske kan tänka er mitt problem nu… hon är nämligen livrädd för andra hundar (och främmande människor, för när hon blev attackerad så försökte det komma andra hundägare emot henne efteråt av någon anledning, de skulle väl försöka kommunicera med henne vilket jag tycker är jävligt onödigt. Jag fanns där, det räckte.)

Så fort hon hör en hund skälla (när vi är på promenad, inte inne) så blir hon nervös och svansen åker mellan benen. Hon ser sig omkring hela tiden och det går absolut inte att få kontakt med henne. Godis fungerar inte, favoritleksaker fungerar inte. Jag försöker leka lite lätt med henne och ge henne beröm när hon väl fokuserar på mig (svansen åker upp då), men hon är så otroligt lättdistraherad att det snabbt försvinner. Hon har ett behov av att hela tiden se sig omkring ifall det kommer någon hund springande och om det passerar människor längre bort så får jag ingen kontakt med henne alls. Om någon kommer för nära så backar hon och börjar morra, hon visar tydligt att hon är osäker.
Så finns det någon här som har några tips på vad jag kan göra för att få upp hennes självförtroende igen?

[Wraith]
1

Hitta en hund som är trygg med valpar och alla sorters hundar! Bästa läromästaren är en annan hund som då förstås inte anfaller henne. Vänta inte för länge, de är som mest formbara nu så jag hade påbörjat rehabiliteringen snarast.

Börja med en promenad, utan kontakt (några meter ifrån varandra) och se hur det utvecklas. Sen kanske båda eller ena lös (beroende på hur de reagerar) så får de ta det lugnt med hälsandet utan press för valpen. Gärna en hund som ignorerar valpen, alt- är väldigt lugn vid nosandet osv. Ni ägare umgås som normalt, fokusera inte på hundarna (håll bara ett öga på dem). Sen när en hund går bra leta efter en annan som är med er båda, så valpen får se andra hundar umgås utan problem.

Känner du ingen trygg hund, kolla med din lokala brukshundsklubb! De har även fina instruktörer som kan hundar, hör efter som de kan guida, de träffar ju hunden då och kan komma med bra tips.
Men som sagt vänta inte för länge så beteendet verkligen blir ett problem längre fram.