Kennelhosta
Misstänkte imorse (inatt) att min sessa fått kennelhosta för hon väckte mig genom att låta som att hon höll på att spy eller kvävas, väldigt väsande, gåsliknande, och just det, gåsliknande stod på google om kennelhosta. Jag som skrev det på skämt till mamma först :/ Hon hade nämligen sagt att hennes hund låtit lite konstigt och hon funderade på kennelhosta men hon sa att han inte alls lät som det beskrevs utan mer som att han var på väg att spy och ulkade. Iallafall, Alizza fick ett "anfall" (inte för att det varade länge, en minut kanske, max) vid femtiden och sen ett vid sju, så då väntade jag uppe på att veterinären skulle öppna kl 8 så jag kunde ringa. Vetten lät väldigt lugn, när jag sa att hon beter sig precis som vanligt, hon är pigg och glad och busig, äter och dricker, kissar och bajsar. Just då småhostade hon ett par gånger men det lät som normal hosta, en hostning och så bra sen. Tog tempen och hon låg på 38,2 vilket ju är bra temp. Vetten sa upp till 39 för en valp (hon är 6 månader) och 38,5 för en vuxen hund. Veterinären sa avvakta till imorgon, ring igen om hon blir hängig, vilket jag tolkar som: hostar hon inte mer är det inte kennelhosta, hostar hon mer är det nog det men det går över (för det gör det ju) och hostar hon mer och blir hängig så är det veterinär som gäller. Vad tror ni? Kan jag ha sån tur att det inte är kennelhosta? Vetten sa inget om att det går här (Varberg) nu, mammas hund hostar inte varje dag och beter sig helt normalt. Vi har inte träffat jättemånga hundar och har inte hört något om kennelhosta här i området. Nu har hon inte hostat mer idag och hon är helt sig själv. Däremot spydde hon upp lite slem (utan något hostande eller hulkande före) runt tolvtiden, kanske det var det som irriterade inatt iallafall? Klart vi avvaktar och ser hur hon mår men börjar nästan hoppas att det inte är kennelhosta… Vågar jag hoppas eller tror ni hon väcker mig igen inatt? Hon sover med oss i sovrummet men på golvet. Vi har alltid fönstret lite öppet för att få in frisk luft, men hon sover på andra sidan sängen från fönstret sett. Så hon blir absolut inte kall eller så, men jag tror inte det är någon brist på frisk luft heller. Hon har inte spenderat någon tid på en kennel eller liknande ställe, inte mammas hund heller men det räcker väl att de träffar någon som gjort det och fått hostan. Dock är båda friska och pigga hundar i övrigt.
Min blogg: Fibroflicka med myalgisk encefalomyelit.
Är hon vaccinerad så är det ju mindre risk för att det är det men är hon inte det så är ju chansen betydligt större :o
Självklart är hon vaccinerad :) Hon har fått alla sina valpvaccinationer. Men det är väl inget hundraprocentigt skydd om jag förstått rätt? Hon har inte hostat någonting inatt men tyckte hon andades lite rossligt igårkväll när hon precis somnat. Kanske bara är en släng av förkylning, men blev lite uppskrämd av att mamma pratat om kennelhosta. Fast hennes hund får också vaccinering varje år…
Vaccineringen är inte 100 procentigt och det vaccinet gör är att minska symtomen om hunden får kennelhosta. Algot har haft kennelhosta en gång efter att han var i Göteborg hos en hundvakt. Hennes hundar hade inte kennelhosta men Algot åkte på det, kanske för att han inte är van vid den miljön vilket hennes hundar var. Han hostade och levde ju om hela nätterna så sova fick man ju knappt göra varken vi eller han. Han mådde ju rätt bra och det var bara hostan som var jobbig. Men man behandlar ju oftast inte kennelhosta om inte hunden är påverkad på något annat vis utan det är vila som gäller. Så efter någon vecka vilande så slutade han hosta. Han fick ju bra ytterligare två veckor med att träffa andra hundar. Tilläggas att Algot också var vaccinerad mot kennelhosta men åkte på det ändå.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Kan ju bara vara nått hon satt i halsen som irriterade tillfälligt. Kennelhosta brukar gå över av sigsjälv och man behöver inte gå till vet sålänge hunden mår bra annars. när min hund fick kennelhosta kom det som blixt på bar himmel. Hon började bara helt plötsligt hosta jättemkt och spy massa vitt slem. Hon blev sen dålig och var tvungen att åka till vet.
"Lycka och jubel att äga en pudel!"
https://m.youtube.com/watch?v=hah2uS_mMA4 Filmade Algot när han hade kennelhosta.
#5 så lät min hund också
#6 Ja typiskt kennelhosta. Algot gjorde även som din kräktes upp vitt slem. Men blev aldrig så farligt för honom som för din tös.
Aha, så lät inte Lizza, mer som om hon hade satt i halsen, så det var nog nåt sånt. Hon har inte hostat mer iallafall :)
#8 Skönt :) då var det säkert något annat
Jätteskönt! Så lättad, men håller fortfarande andan och tummarna lite, vill inte slappna av för tidigt. Men känns som att hon borde hosta mer då, inte bara ett par hostanfall mitt i natten. Konstigt dock!

Kennelhosta brukar ofta låta som att de fått något irriterande som satt sig i halsen, många som frågar tror ofta först att hunden fått något i halsen. Har dessutom din mammas hund haft konstigt med halsen på senaste tiden så låter det ju som något som smittat. Hundar drabbas väääldigt olika av kennelhosta, när vi hade det på den tiden vi hade 5 hundar så var det en av dem som vi knappt hörde hosta nån gång, medan en annan av dem hostade riktigt illa och slutade inte hosta förren ett par veckor senare, medan de andra tre var något mellanting, med mycket hosta ett par dagar och sedan klingade det ganska fort av.
Kennelhosta är ingen särskild sjukdom utan ett samlingsnamn på en massa olika hostor en hund kan få. Vissa veterinärer säger att det inte är kennelhosta utan typ en släng av förkylning, men oavsett vad de väljer att kalla det så är det smittsamt och kan drabba små valpar, gamla hundar och andra nedsatta individer svårt! Håll er ifrån andra hundar i alla fall i ett par veckor för att i största mån undvika att smitta andra! Sprid gärna info till andra din hund träffat typ en vecka innan den började hosta, de kan ha blivit smittade.
En annan aspekt är att om någon som hund som tävlar blir smittad så får inte den, eller hundar den varit i kontakt med tävla på 1 månad.
Med det sagt så finns det såklart andra orsaker till hosta hos hund, till exempel hundar med hjärtproblem kan få hosta, och vi har haft en hund som hade ett kroniskt halsproblem som gjorde att hon hostade lite då och då.
/En annan i Varberg :)
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
Tack för info, Louise! Tänkte se till att hon inte hälsar på andra hundar, samt säga till min vän som kommer nästa vecka så hon får avgöra själv om hon tar med hunden. Tävlar gör vi inte! :) Har bara träffat ett par hundar senaste veckan och det var båda hundar som kom fram till oss när vi var på promenad, inga vi kände. Skulle jag träffa dem igen så skulle jag så klart säga ifrån! Dels för att höra också om de haft några symptom ;) Kommer inte ta med henne till välbesökta hundställen typ tredje vik, hamrekulle eller brukshundsklubben de närmsta veckorna :)

#12 Kanon! Hoppas hon slipper hosta mer!
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.