Hundar iFokus

Hundar

Etikett: hälsa
Läst 3361 ggr
Mitchika
0

Tand lossnat, kan det vänta?

Jag sitter i lite av en mardrömssituation just nu och jag vet inte hur jag kan lösa den på bästa sätt.

I skrivande stund befinner jag mig ca 65 mil hemifrån med min hund och mina marsvin. Vi har varit häruppe hos en vän i dryga tre månader och hemresan var planerad till den 7:e oktober, med biljetter bokade och allt redo för att åka. Det är om fyra dagar.

Idag hittade vi en tand på golvet. Vi gick igenom båda hundarnas munnar och upptäckte att det var min hunds tand. Ingen av oss hade märkt någonting, inget blod någonstans, min hund är precis som vanligt och den lossnade tanden var fullständigt hel och fin. Den har gått av vid rötterna, men ovanför pulpan. Min hund uppvisar inga problem och ingen smärta (han går dock på Metacam på grund av artros), äter och bär runt saker utan problem och är helt som vanligt. Han äter mjukt blötfoder (VoH) utan problem med god aptit och är sitt vanliga busiga jag.

En djurvårdare har undersökt skadan och tycker att såret/skadan i munnen på honom ser "bra" ut. Inga tecken på infektion och allt ser okej ut för stunden. Jag har stenkoll på hans mun och är alert på minsta förändring, men vad jag fick höra var att det inte såg akut ut och att vi kan vänta tills efter helgen med att ta honom till veterinären.

Problemet ligger INTE i att vi inte kan ta honom till veterinären nu, vi vaktar och kontrollerar hans mun och hans hälsa med jämna mellanrum och åker in direkt vid minsta tecken på förändring till det sämre eller påverkan på hans allmäntillstånd (som för stunden är helt som vanligt och opåverkat av den lossnade tanden).

Problemet ligger bland annat i att min hund fyller 10 år om några dagar. Han är så fruktansvärt pigg, fin och fräsch för sin ålder att det är svårt att tro och han borde klara en sövning för något sånt utan problem. Men om vi mot förmodan skulle få en tid för att plocka ut resten av tanden redan på måndag (eller om vi åker in akut nu under helgen), hur klarar en så gammal hund av en 6 timmar tågresa följt av en dryg timmes pendel/bilresa efter en sövning och en mindre operation?

Vi behöver åka hem, jag kan inte vara borta längre än vad jag varit av tonvis av skäl (många av dom väldigt personliga som jag helst inte vill skriva om), men om jag absolut måste så får jag ställa in hemresan tills vidare. 

Allra helst vill jag vänta tills efter hemresan med att operera honom hemma, hos veterinären han känner och har gått hos i hela sitt liv. Där han känner sig trygg och säker, en veterinär som jag känner sen många år och litar på. Ingreppet blir då istället nästan direkt efter resan, men det känns bättre på alla sätt och vis för både mig och honom. Han återhämtar sig snabbt från en resa när vi väl kommit hem, så det oroar mig mycket mindre.

Händer något nu under helgen kommer vi åka in direkt oavsett vad.  Han kommer tas till veterinären här på måndag för att få tanden undersökt annars. Jag kommer ringa min veterinär hemmavid direkt på måndag morgon för att se om det går att fixa en tid för operation på torsdagen eller fredagen. Går inte det och veterinären här kan ta itu med tanden omedelbart eller under den veckan så kommer jag låta dom göra det och med största sannolikhet skjuta på hemresan.

Jag sitter här med världens katastroftankar, har gråtit ögonen ur mig för hela situationen och försöker tänka klart och fatta rätt beslut.

Finns det någon här som har erfarenhet av att tänder lossnat vid rötterna på det här sättet? Finns det någon chans att det går att avvakta så pass att vår veterinär kan utföra ingreppet hemma om möjligt?

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"Hark, hear the howl that eats the moon alive" - Tell Me What the Rain Knows

-Aida-
1

Har du FB? isåfall rekommenderar jag att skriva din fråga i Vetbase där det finns bland annat djurskötare och veterinärer som kan skriva.
Om en djurvårdare sa att det inte är katastrof så borde det inte vara de, vet hur du känner dig, har fått erfara en likadan lossning på mig själv, det var inte heller akut, det fick vänta.
Du känner din hund bäst själv vad din hund klarar av och inte klarar, det kan vara påfrestande att resa, men hundar tenderar att sova för det mesta ändå, men bästa känslan för återhämtning är ju hemma i sitt eget hem.
Sen bör vi ha hundens ålder i tanke också, även om hunden är pigg och alert så kanske man inte ska påfresta för mycket, för hälsans skull.
Din hund tar ju Metacam också, det är väl bland annat smärt lindrande dessutom.

Mitchika
0

#1 Tack för svaret, Aida! 🤗

Jag har FB och har ansökt om att gå med i Vetbase så jag kan fråga om råd där.

Läget är oförändrat än så länge (har inte gått så lång tid, dock, men ändå hoppfullt), men jag har ett vakande öga på honom. Ont har han i alla fall inte och han är inte ett dugg besvärad. Jag fick hindra honom från att plocka upp och försöka tugga på tre pinnar ute på kissrundan för en liten stund sedan. Det kan vara metacamens förtjänst, men det får mig att må i alla fall lite bättre över situationen..

russin
3

Jag skulle vänta tills jag kom hem om hunden verkar må bra.

Scorpio97
1

Jag skulle också vänta så länge hunden verkar må bra.

//Jessie

Em_
1

Var försiktig med vetbase, man får sålla otroligt mycket. Det är svårt att veta vem som verkligen vet och vem som tror dig veta. Det är få veterinärer och djursjukskötare som sitter och jobbar gratis på fritiden tror jag. Jag hade hellre rest lång innan operationen än efter om det funkar för hunden. Hoppas det löser sig :)

russin
1

Vetbase är även jag försiktig med att skriva på numera, då admin har betett sig mycket märkligt mot en hel del i den gruppen.

Mitchika
0

#3, #4 & #5 Tack så hemskt mycket för svaren! Det känns klart bättre nu. Jag hatar verkligen att avvakta när såna här saker händer och vill bara lösa det för honom och hjälpa honom så fort som möjligt istället för att bara sitta och "rulla tummarna". En situation som denna är verkligen bland det värsta jag vet..

#5 & #6 Jag har inte hunnit skriva i Vetbase än då jag kollade FB strax innan jag somnade igår och först då såg att jag blivit accepterad in i gruppen.

Tack för råden! Det låter rätt typiskt för dom flesta grupper och platser på Internet, med andra ord. 🙂

Läget är oförändrat idag, tack och lov. Det som är kvar av tanden samt tandköttet runtom ser likadant ut som igår och han mår fortfarande toppen. Leker, busar, äter och har sig som han alltid gör. Förhoppningsvis håller det i sig tills imorgon bitti så vi kan ta han till veterinären här.

Säger dom att det ser okej ut och att ingreppet kan vänta några dagar kommer jag låta det ske efter resan hos vår veterinär.

LinaK
2

Håll oss uppdaterade om läget :) hoppas hemresan går bra.

// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Mitchika
4

#8 Det ska jag! Tack så mycket! 🤗

Jag hann inte med att sitta mycket vid datorn igår så det blev ingen uppdatering, men vi var i kontakt med veterinären här och jag fick även tag i min veterinär hemmavid. Det är inte akut att operera bort det som är kvar av tanden. Det är inte superbråttom så länge han mår bra, inte har ont och kan äta som han ska, men den ska givetvis ut så fort som möjligt.

Min veterinär hemma tar emot oss på torsdag för en undersökning av tanden så dom kan se hur det ser ut och vi har tid för operation redan på fredag. Lättnaden är enorm, kan jag säga. 🙂

Vi kan åka hem imorgon som planerat (en enorm lättnad även det, då jag har jobb nästa vecka)! Nu är min oro nästan helt stillad, förutom den där lilla gnagande rädslan över att behöva söva honom..

Förhoppningsvis kommer allt att gå bra!

Scorpio97
1

Vad bra att det verkar lösa sig. Hoppas operationen går bra! (:

//Jessie

Mitchika
5

Operationen har gått bra och han ligger just nu och vilar. Jag sitter med en klump i magen och försöker vara lugn, men han är fortfarande så pass påverkad av narkosen att jag inte kan slappna av riktigt än. 

Tanden togs bort utan problem, men det hade hunnit bli lite infekterat under så han är satt på antibiotika samt att jag ska badda rent såret dagligen med ett medel dom gav mig. Jag är lättad och hoppas på att det här är över nu. 

Men han tar sig upp och ner ur soffan själv, trots att jag sa åt honom att han inte fick, och han tigger från mig när jag äter så jag tror saker och ting är på väg åt rätt håll i alla fall. Han vill även springa till dörren och hälsa när det ringer på. Jag oroar mig väl bara för mycket, igen, men jag sitter uppe med honom inatt tills dess att jag ser att han är tillräckligt sig själv för att jag ska kunna slappna av. 🙂

Mitchika
0

Hur länge kan dom hålla sig efter en operation? 

Jag har inte fått honom att kissa än. Sista gången han kissade var runt ett-tiden idag innan operationen. Veterinären trodde han skulle behöva kissa direkt efter, men icke. 

Han har bajsat en gång och försökt kissa, men han är så förbannat envis att han ska lyfta på benet när han kissar och gör han det nu så tappar han balansen och antingen ramlar omkull eller snubblar framåt och det gör att han avbryter och tappar lusten att försöka. Vilket har hänt tonvis med gånger sen vi kom hem.. 

För övrigt har han fått sina mediciner för dagen och är bara intresserad av att vila och äta. Han har inte druckit något heller, trots att han varit vid skålarna flera gånger..

Mitchika
2

Halv tolv idag fick jag honom att kissa första gången, efter att ha försökt till och från under natten. Han är nästan helt sig själv idag, vilket är så skönt. Han hoppar upp i höga sängen utan problem, går upp och ner i soffan som vanligt och har även börjat bära runt tennisbollar igen. 😃

Jag oroade nästan ihjäl mig där ett tag, men jag har haft flera djur under åren som inte klarat av narkosen och gått bort antingen hos veterinären eller hemma efteråt och det sätter sina spår. Sömn fick jag inte mycket, men det rör mig inte i ryggen. Det får bli en slö, seg lördag helt enkelt. 🙂

Det blir till att planera ett litet, försiktigt födelsedagsfirande för honom imorgon på hans tionde födelsedag. Kycklingfilé och grytbitar uppskurna i små, små bitar som går att svälja hela borde nog gå bra att ge. ❤️