Köpa hund
Hej
Vi ska snart köpa hund, ja .. en till vovve, hela familjen är med på det. Vi söker en hund som är bra på att vakta, alltså vakt hund. Det ska vara en stor hund. Runt 50 - 60 i manken. Det blir en liten prommis på morgonen, efter skola/jobb blir det en cykeltur, och på kvällen en lång promenad på ca 1 timme. På helgerna brukar vi göra skogsutflykter på ca 2-3 timmar. Finns även en fin liten sjö där. Vi bor i hus, och har stor trädgård där den får springa av sig. Den yngsta i min familj är jag, är 15 år, och rätt stark så en stor hund ska inte vara något problem tror jag, men vi kommer självklart lära den att gå fint i koppel osv, valpskola. Blir mycket bus och kast med boll/apportering. lydnadsträning varje dag.
Jag har nog glömt en massa att skriva, så är det något mer ni vill veta så skriv :))
I'm out 
Kanske ska skriva vilka raser jag/vi tänkt på också..
*Dobermann - Har vi tänkt på men vet inte om det går ihop med vår aktivering.
*Bouvier des flandres.
*Irländsk röd setter.
* riesen schnauzer
Ja vi har ju inte kommit så långt ännu.. då vi håller på och kollar fortfarande 🙂
I'm out 
Putt 🎅
I'm out 
Spontant tänkte jag labrador, golden eller kanske rottweiler. Jag tror er familj kommer ha roligare med en "mjukare" ras även fast ni vill ha en vakthund. Min labbe skäller till exempel när någon kommer in på tomten eller ringer på dörren för att tala om att någon kommer.
Min labbe vaktar också ganska fint om han tillåts det. Skulle aldrig attackera, men kan nog skrämma en oinbjuden ordentligt, där han hoppar omkring och skäller. (Vi tränar dock bort det.)
#3 Ja.. Men vi har ju kusiner med golden, den gör knappt någonting annat än att ligga och sova.. Vi tänker att vi vill ha en lite mer lekfullare ras som vill vara med över allt, och skoja, och verkligen vill gå ut osv. Men sen finns det ju olika individer, tror inte dom gör mycket annat med den än att gå vanliga promenader?
I'm out 
#5 Förlåt, massa fördomar på ingång. Jag upplever att golden är lugnare än en labbe - och definitivt mindre aktiv än en jaktlabbe.
Jag har en jaktlabbe - och det går inte att trötta ut den hunden.
Du kan vara ute hela dagen, sprinta 8 km, åka massa buss, vara i nya miljöer, träffa nya personer… Och han visar inte ens en antydan till att vara trött, förrän man kommer hem. Då däckar han en timme, och sen är han pigg och glad igen och vill ut igen.
(Tro mig, vi har provat :P)
Jag och Arrak promenerar, cyklar, dragtränar, tränar lydnad, agility, rallylydnad, leker med hundar… :)
Tänk på att kasta bollar och pinnar är väldigt stressande och ska göras mycket sparsamt. Det viktiga är att hunden får tänka istället speciellt inför den tiden som hunden måste vara ensam på dagen - inte mer än 4-5 timmar annars får ni skaffa en någon form av hundvakt, göm bollen, låt inte hunden äta sin mat i skål som bara tar någon minut utan låt hunden använda aktiveringsleksaker, släng ut maten på tomten och låt hunden söka eller lägg i en handduk, rulla och knyt. Med denna typ av aktivering och den motion du nämner så skulle typ eruasier, keesohound passa bra bara ni styr upp hur mycket hunden får skälla/vakta från början. Jag skulle välja bort brukshundar som doberman och rottweiler, jaktlabbe de vill ha ett mer aktivt liv än det du nämner med medveten och rikligt arbete inom någon bruksgren.
#6 Ska definitivt kolla lite mer på labbe, har fastnat lite på curly coated retriever också.. Men finns ju inga kullar i Sverige vad jag sett.. :/
#7 Hunden kommer få vara med två hundar på dagen hela tiden, Och endast ca 3-4 timmar själv för det mesta. Det brukar jag göra med mina hundar, sätta det i en kongboll eller slänga ut i trädgården, jag kan tänka mig att börja på bruks med hunden, det verkar roligt. Men kommer ju inte skaffa någon hund vi vet att vi inte kommer klara av. Vi har ju rätt mycket hundvana.
I'm out 
Jag har börjat kolla lite smått på leonberger. :))
I'm out 
Jag tänkte tipsa om leonberger!
En riesenschnauzer behöver mky stimulans både mentalt o fysiskt såklart kan du få en lugnare utställningsindivid men de har ändå motor och behöver få utlopp. Tänk två gånger innan du köper en arbetsmaskin. Det är jättekul om du vill ha en men tänk två gånger. Räcker detta? Har jag tillräckligt mktmed driv? Om jag har inte har kunskapen har jag drivet o tiden att få allt gå ihop gå på kurser få hjälp osv
Dalmatiner tänkte jag på :)
🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂
😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓
Dobermann - Behöver mycket aktivering
Bouvier des flandres - Behöver mycket aktivering
Irländsk röd setter - Jakthund
Riesen schnauzer - Behöver mycket aktivering
Om du vill ha en hund som inte kräver en massa mental aktivering så kan en leonberger kanske vara någonting, riktigt trevliga hundar de jag mött, stora med vakt. Om du vill träna mycket och kanske tävla så är väl ovanstående (-Settern) bra val.
Vi har bestämt oss för Riesenschnauzer, jag har tänkt träna bruks, och allting går ihop med aktiveringen, kommer få långa promenader, få maten i kongbollar, parkour medans promenaderna (hjärngympa) Komma ut i skogen ofta då vi kan cykla dit. bada i sjön och poolen på somrarna och dra pulkor på vintern, vi har en stuga uppe i dalarna som vi åker några gånger till, och bruks såklart. Även vardaglig hjärngympa, och valp kurs när ja den är valp. Tror jag fick med allt där. Och vi hjälps ju självklart åt med hunden. Det gör vi ju nu också.
I'm out 
Vad roligt. Lovar dig att du kommer få världens bästa arbetskompis. Vill du ha tips på kennlar pma mig och om du vill veta mer om rasen
#14 Vad kul! Jag har en jaktlabbe som någon beskrev som brukshund ovan. Visst det är en ras som behöver jobba. Men jag upplever att han blir tröttare och mer tillfredsställd efter en heldag ute i trädgården tillsammans med oss än efter en dag med promenader och ett pass lydnad uppe på klubben! Han hittar på egna lekar och uppgifter i trädgården som tröttar ut honom. Vet inte riktigt vad jag ville ha sagt med det mer än att det inte alltid är en själv som måste hitta på aktiveringen, hunden löser det själv också. Lycka till med hunden! Om jag var hund hade jag helt klart velat bott i er familj!
#15 Tack så mycket, pmar nä jag kommer hem. :)) #16 Ja mina två är ju rätt mycket för att springa runt runt för att jaga varandra, har rätt stor trädgård också. Oh tack så mycket kommer bli en rolig tid, ska gå hund gymnasium sen om ca 2 år så då kommer han få följa med också :))
I'm out 
Vad roligt med en Riesen schnauzer! Varför just den rasen? vad var det som tilltalade er? Du får gärna visa bild på den sen och berätta lite om den när ni väl fått hem valpen, är nämligen intresserad av att skaffa en Riesen i framtiden :-)
#18 Den stämde helt enkelt in på allt det vi ville ha i en hund, samt att vi älskar schnauzrar, och jag då som älskar att aktivera hundar. Kommer hålla på med Spår och Rapport med den samt andra roliga aktiviteter. Just nu letar vi efter valpkullar, försöker hitta en som tilltalar oss, vi mejlade en, men dom ville typ bara skapa bråk, då dom inte trodde vi skulle klara av en fast att vi inte ens skrivit in vad vi skulle göra med den. Roligt, kommer självklart bildbombar sen när den lille väl kommer hit, vem det nu än blir 😊
I'm out 
#19 Det är ju en tuff och aktiv ras, så kan förstå att dom var avvisande.
Nu har ni väl bestämt er, men har ni tittat på schnauzer? Vakthundar men lite lägre och lättare än riesens.
#20 Japp det har vi men har bestämt oss för Riesenschnauzer.
I'm out 
#19 Okej 👍
Har tittat en del på skkhunddata på riesenschnauzer och dom flesta verkar vara Korade och ha en hel del tävlings titlar i en rad olika bruksgrenar.
Verkar vara en ras som köps just för att man vill jobba mycket med dom inom bruks, tror de blir en för tuff ras för min del, :-( men sen finns det säkert de individer som är mildare.
Vill gärna se bilder sen 😍
#22 Bilder kommer :)) När är en annan femma xD
I'm out 
Som sagt vet många bra kennlar i Sverige. Och som ska ha valpar så säg. Bara till. ;-)
En tibetansk mastiff tror jag ni skulle gilla fast bara om ni gillar pälsvård :P xD
#25 Jadu tror nog den är lite för hårig för oss hahah :))
#24 Juste! Pmar dig! :))
I'm out 
Vi ska köpa en liten valp imorgon <3 Men det blir en Mellanschnauzer, då vi tror det kommer gå bättre med en lite mindre aktiv hund :) så kommet det en bildtråd imorgon ;))
I'm out