Behöver tips torrfoder
Skulle vilja ha tips på bra torrfoder till min lagottokille på 2.5 år. Just nu har vi Hallafoder men han tycker inte det är så gott men håller sig i fint hull. Priset spelar ingen större roll men vill att han äter när man ställer fram maten o inte bara "pillar" i det. Tar gärna emot bilder/länkar på "bäst i test" om torrfoder med om någon har det ☺
Standart, orijen,acana är tre bra torrfoder :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Se på 5-stjärniga foder hos sidan:
http://www.dogfoodadvisor.com/dog-food-reviews/dry/5-star/
Några av dem finns i Sverige. Acana, Orijen och Earthborn Holistic finns i nätbutiker som hemfoder, zooplus m fl
På den här brittiska siten kan du också se omdömen om olika foder:
http://www.allaboutdogfood.co.uk/the-dog-food-directory
Goda köttrika foder är Acanas spannmålsfria. Du kan växla mellan sorterna så tröttnar inte hunden så fort. Min kräsna gillar Acana Wild Praire och Acana Ranchlands bäst. Acana Lamb & Apple också, men det är inte helt spannmålsfritt.
Standardt skulle jag vilja säga är det bästa torrfodret enligt mig. Ett rent foder utan massa tillsatser och utfyllnader i. Många känsliga hundar tål det just för att det är så rent och innehåller en bra och jämn nivå mellan fett protein, vitaminer och mineraler.
Folk stirrar sig ofta blinda på mängden spannmål i ett foder eller att fodret måste vara så köttrikt som möjligt vilket blir helt fel då ett bra fullfoder måste innehålla mer än bara kött för att hunden ska hålla sig frisk.
När jag kollar på torrfoder så tittar jag alltid på hur mkt protein det innehåller, för mkt går fet bort. Jag tittar även på hur mkt onödiga utfyllnader det innehåller, och då framförallt vegetabiliska utfyllnader så för mig går acana bort då jag inte vill ge mina hundar varken ärter, bönor, linser eller sötpotatis. Detta är enligt mig nånting som hunden inte är i behov av överhuvudtaget.
Även vitamin och mineral innehållet i ett foder är otroligt viktigt för mig, väljer ofta bort foder för att de innehåller alldeles för lite av det.
Blev tipsad om Simpsons premium här och ska köpa det nu när tunnan börjar bli tom. Jag ska köpa 80/20, letat som en tok på Google efter dålig kritik men inte hittat någon - än! :) Därför ska jag köpa det, så har ju inte testat det. Men enligt användare och andra på internet så är det bra. http://www.allaboutdogfood.co.uk/dog-food-reviews/0744/simpsons-premium-8020 Lycka till i djungeln!
Jag tycker inte om när folk påstår att Standart är fritt från tillsatser och utfyllnad. Det innehåller precis lika mycket utfyllnad som andra torrfoderkulor, skillnaden är bara att dom valt att bara använda ris medan många andra brukar använda flera sorter vegetabilier. Och tillsatser? Ja, självklart innehåller även Standard det. Endast foder som baserar sig på barf-konceptet är fritt från tillsatser.
#5 Sen är det skillnader på vilka tillsatser man använder också och hur mkt. Någonting måste man ju ha för att det överhuvudtaget ska kunna formas till en torrfoderkula. Och nej standardt innehåller inte lika mkt tillsatser som många andra foder dvs acana! Har du verkligen kollat innehållsförteckningen på standardt och acana och jämfört? Att tillägga flera olika vegetabiliska utfyllnader ger ingen som helst nytta, mer skada. Tillexempel har man en hund som är lite känslig så är dessa vegetabiliska tillsatser inget att sträva efter då det gör den känsliga hunden ännu mer känslig och besvären triggas igång ännu mer. Det är bättre att endast hålla sig till en kolhydratisk källa istället för 4-5 st.
#6 Standardt innehåller massor av ris . Ris innehåller så skadligt höga halter av arsenik att Livsmedelsverket varnar idag igen för att äta ris för ofta. Barn under 6 år ska inte alls äta riskakor. Ju mindre en organism väger desto mer påverkas den av gifter. Valpar och hundar av små raser är extra känsliga.
Cancer är den vanligaste dödsorsaken hos hundar. Varför mata hunden med något som är farligt att äta varje dag? Hundar äter sitt foder 2 gånger om dagen och kan få i sig skadligt höga nivåer av arsenik. Foder med ris är det första att välja bort om man bryr sig hundens hälsa.
Så skriver livsmedelsverket idag:
"Vuxna bör inte äta risprodukter varje dag. Den som äter ris varje dag, eller kanske flera gånger per dag, får i sig mycket arsenik."
#7 Allting är farligt att ge idag om man ska lyssna på sociala medier. Och det med ris har tagits upp förr i media.
Massor av ris är dock till överdrift i fodret (ja jag har läst innehållsförteckningarna).
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#7 Du verkar haka upp dig på en endaste sak hela tiden gällande foder och det är riset i standardts foder.
I övrigt verkar du inte ha så där jätte mkt kunskap och erfarenheter av hundfoder utan det är bara just riset du hänger upp dig på.
Titta istället på acana och orijen, tror du verkligen att de två är bättre foder?
Hur kan man tycka att foder som innehåller baljväxter,ärtor,ärt protein är bra?
Kunskap är viktigt att skaffa sig gällande alla foder, åtminstone det foder man väljer att ge sin hund.
Standardt har precis lika hög kötthalt i sitt foder som acana. Anledningen till att ris står först på innehållsförteckningen är för att det är den enda kolhydraten i fodret medan acana har flera olika uppdelade kolhydrater som är precis lika mkt som riset i standardts bara att de kolhydraterna är uppdelade och därför luras köparen att det innehåller en mindre mängd kolhydrater än vad det gör för att det inte står först på innehållsförteckningen.
Standardt är ett foder som har en jämn nivå i både fett protein och vitaminer för en hundkropp.
I Acana och orijen innehåller det onormalt högt innehåll av tillsatta proteiner vilket ger en belastning på de inre organen så som lever och njurar.
Bara för att ett foder innehåller högt med protein så betyder inte det att det är det bästa för hundar. En hund som BARFAS får i sig mindre med protein än en hund som äter tillexempel orijen eller acana tänk på det Lizton! Vill du verkligen belasta din hunds inre organ med för mkt proteiner och riskera att den dör i förtid?
Själv tycker jag att det låter väldigt skevt med ett torrfoder som innehåller mer proteiner än råa köttbitar, det betyder då alltså att våra tamhundar får i sig mer proteiner än en varg som springer flera mil per dag. Det är inte konstigt att våra tamhundar bara blir sjukare och sjukare. Överskott och överbelastningar så det bara skriker om det! Så tragiskt.
#9 Det finns ingen forskning som säger att ett foder med hög proteinhalt är skadlig. Däremot finns idag många studier och sammanställningar som visar att ris innehåller skadligt höga halter av ett av jordens farligaste gifter, arsenik. Vill du att mata din hund med ris 14 gånger i veckan och riskera att din hund får cancer i hud, lunga, urinblåsa, lever och njurar, hjärt- och kärlsjukdomar, kronisk hosta, diabetes, hudförändringar, skador i lever och njurar?
Ärtor är ett av de nyttigaste du kan äta. Det är rikt på näringsämnen och ger magen nyttiga fibrer. Ärtor finns i många av de 5-stjärniga torrfodren. Något måste binda en torrfoderkula och i spannmålsfria torrfoder kan ärtor vara en del av det. Ett torrfoder innehåller bara en liten del ärtor. Det finns inget torrfoder med enbart ärtor som "bindemedel". Annat måste vara med och det brukar vara sötpotatis eller potatis om det är spannmålsfritt. I foder med spannmål kan det vara ris, vete, havre eller korn. Sällan råg. Spannmål behöver inte vara fel, bara man undviker ris.
Lär dig räkna ut mängden kolhydrater i ett foder så ser du att Standardts foder innehåller massor av spannmål (kolhydrater). Mellan ca 44 - 50 % kolhydrater förutom Extra som har 33 % kolhydrater.
Om ett foder har låg halt protein så vet man att det är lite kött i det. Allt protein är heller inte av kött. En del kommer av riset och mjölkprodukterna (vasslen) i fodret (om det är Standardt), men det kan vara andra vegetabilier också som innehåller protein. Det är vanligt med hög halt kolhydrater i torrfoder. Om man vill ha köttrikare får man kika på de 5-stjärniga torrfodren eller välja färskfoder.
#10 Vet faktiskt inte var ifrån du får dina märkliga teorier?
Något som du hittar på själv?
Forskning? Utav erfarenhet får man kunskap om vad som är bra dåligt för hunden att stoppa i sig. Jag tar till mig kunskapen av mycket erfarna människor med hög kompetens gällande kost hos hund och vad som påverkar en hund positivt/negativt.
De finns så mkt kostrelaterade problem idag så Standardt har så otroligt mycket som de inte hinner med just för att alla söker hjälp hos dem med sina hundar. Detta har gjort att företaget nu kommer gå ut med information till foderförsäljare runt om i Sverige så även de har måttlig kunskap som de i sin tur kan ge ut till kunderna då det kommer vara omöjligt för Standardt att hinna med och hjälpa alla!
Så ja jag litar fullt ut på Standardt och de har lärt mig så otroligt mycket. Synd bara att det finns människor där ute som hellre förlitar sig på google än Sveriges bästa näringsfysiologer som besitter mångårig kunskap av kostrelaterade problem. Så du kan vara lugn för de vet nog vad som är bra och inte bra för en hund att äta.
Hur kan du veta att dina länkar är sanningsenliga? Jag tror inte på dessa 5 stjärniga foder ett dugg och vem kan ta sig rätten till att avgöra detta? Vad har de människorna för kompetens i grund och botten?
Det var ju inte särskilt länge sedan som "forskarna" kommit fram till att pedigree var det bästa hundfodret.
Baljväxter, ärtor och spannmål innehåller även de ämnen som är farliga för hormonsystem och de inre organen, fytoöstrogener, kadmium från åkerjorden, fytinsyra, oxalsyra mm. Ris används till de flesta hundar med problem eftersom det är det renaste mildaste spannmål vi har, lågt med protein, inga fytin-oxalsyror och inga verksamma ämnen som påverkar hormonellt. Idag finns arsenik, bly och andra tungmetaller i svenska jordar så inget som växer i Sverige är fritt från detta. Även vårt kött är fullt med bly, kadmium eftersom våra djur äter det vi odlar. Även vatten i brunnar och i sjöar innehåller arsenik.
Allergi problem hos barn i Sverige är betydligt högre än de i Asien och då äter barnen i Asien mkt mer ris än Svenska barn.
Jo det är ju ganska känt att för högt med protein skapar problem så som klåda, utslag och magproblem just för att det blir för kraftigt och kroppen klarar inte av det! Dessa problem uppstår när de inre organen blir överbelastade och inte orkar med!
Standardt och Acana innehåller lika mkt kött!
#11 Ett foder med så låg proteinhalt som Standardt kan inte innehålla särskilt mycket kött. Kött i torkad form består mest av proteiner och om ett foder har runt 19 - 24 % proteiner och en del av dessa kommer från ris, mjölkprodukter och blodpulver så blir det inte mycket kvar till köttprotein. Halva foderpåsen består av ris i deras normalfoder. En vuxen man på 75 kg bör inte äta mer än max 3- 4 portioner ris i veckan. En hund som väger betydligt mindre bör inte äta ris mer än kanske en gång i veckan. 14 gånger i veckan och att portionen består av så mycket ris är verkligen inte bra. (Hundar äter oftast 2 ggr/dag. Alltså blir det 14 gånger i veckan med jätteportioner av ris.)
Den oändliga experten har talat återigen. Som #2 säger kan du läsa omdömen på dessa sidor och bilda dig en egen uppfattning uti från det. Ett foder med ris kan vara klokt att undvika, om magen tål potatis eller baljväxter i maten.
Man kanske bör ifrågasätta om ett foder med 50% utfyllnad (oavsett vilken vegetabil det baserar sig på) är ett bra foder över huvud taget? Torrfoderkulan är kanske inte speciellt optimal för hundar. Torkad mat tycker jag verkar vettigare. Dels så bevaras näringsämnena bättre och dels krävs ingen utfyllnad.
Ja jag besitter ju en hel del kunskap jämfört med dig Daniela1983! Vad ville du med din kommentar egentligen? Ja jag har bildat mig en egen uppfattning om en rad olika foder och jag har skrivit tidigare varför man bör undvika ärtor, baljväxter, högt protein osv. Och varför man inte ska gå på en sak när man köper fodret dvs hur hög kötthalt det är. Hunden behöver mer i sitt foder än kött. Högt med vitaminer och mineraler är viktigt för mig när jag väljer ett foder! Och som tur är har jag tagit åt mig av den kunskap jag fått dvs gett min hund standardt mild och fått henne helt frisk. Det är klokt att undvika baljväxter och ärter för som jag skrev tidigare så är dessa vegetabilier väldigt allergiframkallande att ge och gör det värre för en hund som redan har problem, kanske vore nåt för dig att ta åt dig av och tänka på? Om jag också hade struntat i att ta råd och hjälp så hade min hund fortfarande varit sjuk och behövt äta kortison! Och ja jag har sett nu tusen gånger lizton allt du skrivit om ris och jag förnekar inte att det kan finnas arsenik i ris beroende på vilka jordar man odlar i men det jag försöker förmedla är att det finns mkt annat i ett foder som är dåligt för hunden och som är minst lika skadligt om inte mer än ris. Anledningen till att standardt har valt ris i sitt innehåll är för att de har lägre protein än alla dessa vegetabiliska utfyllnader och på så sätt kan de ha en högre kötthalt i sitt foder än om de skulle ha bytt ut riset mot de som acana och orijen har i sitt foder!
Här hemma kör vi på Canagan, free-run chicken och countrygame! Hundarna tycker det är gott, de är fina i pälsen och tassarna. Klokvalitet är bra också, och så funkar magarna toppen på det! Båda fodrena är spannmålsfria.
#15 måste bara få fråga, jag kollade upp Standart Mild som du har och det står parboiled ris - vad innebär det? Sen stod det "lammköttmjöl" och jag undrar då… Är det något som är bra? Tänker på att det står "mjöl" är det verkligen tillräckligt med kött i det? Tänker på Canagen där det står t.ex - urbenad färsk kyckling (26%) torkad kyckling (25%) osv .
Lite synd att man inte kan läsa riktigt hur många procent som är vad i Standarts, för det kan du ju på Canagan.
*dubbelpost*
Nummer 15 du är både aggressiv i sättet och tycker inte du besitter någon vidare kunskap. Läste inte mer än första raden. Tycker verkligen det finns bättre foder än Standardt som du är så partisk för.
# 16 Du kan fråga den där människan men du kommer inte få något *äkta* svar då h*n inte vet vad h*n pratar om. Det jag läst av andra som skrivit om parpoiled är att det är sämre än vanligt ris med högre arsenik i. Och uppfattningen om att köttmjöl är sämre än torkat kött. Om det stämmer eller ej vet jag inte.
Det bästa är att själva ta kontakt med standardt eftersom de vet bäst om råvarorna i fodret och varför, finns så många förklaringar till varför dom just använder vissa produkter och inte. Jag orkar inte dra upp allt för det skulle bli så otroligt mkt och skriva och det orkar jag inte, iallafall inte just nu. Och till dig Daniela jag bemöter andra människor på samma sätt som de bemöter mig och du har inte varit särskilt trevlig mot mig i andra trådar så varför ska jag vara trevlig mot dig? Det ända du har att komma med är bara en massa gnäll och påståenden helt utan något som helst underlag till. Och varför besitter jag okunskap tycker du? Det är ju jag som tagit till mig kunskapen av mycket kompetenta personer angående hund och kost! Försök att få lite lärdom du också nån gång istället för att kritisera andra när de kommer med hjälp, sån expert hjälp som du aldrig någonsin hört talas om. Och du klarar inte av att läsa det jag skriver för att det träffar en öm punkt! Du blir förbannad helt enkelt! För du har inget vettigt att motargumentera med. Lizton standardt känner igen dig och ditt snack om deras foder, tydligen använder du dig av flera olika användar namn på olika hundforum, så dom känner väl igen "dig" fast dom tycker att det är synd att du inte är med på Fb så att de får se vem du egentligen är. Tycker det är oerhört dåligt av dig att sprida till varje människa som frågar om standardt att det skulle vara ett skitfoder som man absolut inte ska ge. Många människor går miste om ett bra foder och chansen till att få en frisk hund! Tydligen har du hållit på så här i många många år! Kanske dags att du tar kontakt med standardt och får reda på hur det egentligen ligger till om standardts istället för att baktala deras foder, tillskott och allt de gör för att hjälpa folk med sina sjuka hundar!
Snälla, kan ni ta er evinnerliga Standardt-fight via PM? Jag tror att hela forumet vet vad ni anser vid det här laget…
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Ja det är synd att inte diskussionen någon gång kan avslutas på ett värdigt sätt. Om alla läste på lite istället och bredda sin kunskap skulle aldrig dessa diskussioner behöva hålla på och ältas i varje foder tråd.
Vågar jag säja att min hund äter Doggy och är pigg, frisk och glad? Kostar 26.50.
Vanliga Doggy är dock inget jag skulle rekommendera. För mycket spannmål och för lite kött tror jag de har. 10 % färskt svenskt kött står det på påsen från min daghund. Plus biprodukter. Tror jag läst förut att biprodukter är inget att hurra för i ett foder då det kan vara allt möjligt skit blandat. Stämmer inte det?
Men det märket är åtminstone ärliga med hur mycket kött de har i fodret, när jag ville kolla RC (ett foder för sjuka hundar) och Standart foder förut kunde man inte ta reda på hur mycket kött det är i, de ville inte ens säga det i mejl. Men det vill åtminstone jag veta för att lättare jämföra olika foder.
Hur mycket animaliskt protein innehåller era foder?
Av 100% råprotein;
Standardt Original Normal : +89%
Standardt Original Extra: +93%
Standardt Original Mild: +84%
Standardt Vild Normal: +84%
Vi är medvetna om att det cirkulerar personer som skriver att exempelvis Standardt Original Normal måste innehålla väldigt lite kött då det innehåller +11% vegetabiler.
Vad de "glömmer" att nämna är att de 11% värdet är baserat på 100%. INTE råproteinvärdet på 21%.
#24 Om du förstår siffrorna så blir det inte mycket kött i Standardts foder. Tag en miniräknare och räkna för Normal 0,89 x 24 =21,36 alltså 21 % animaliskt protein i Standardt Normal. I det animaliska ingår också vassle (=mjölkprotein) och blodpulver som inte heller är kött. Mindre än en femtedel köttmjöl i Normal alltså.
Så här blir siffrorna:
Standardt Original Normal : 21,36 % animaliskt protein
Standardt Original Mild: 15,96 % animaliskt protein
Standardt Vild Normal: 17, 64 % animaliskt protein
Standardt Original Extra: 26,97 % animaliskt protein
Många torrfoder har så här lite kött, så det är inget konstigt. Den som inte kan så mycket kan luras att tro att fodret innehåller massor av kött när de skriver på det sätt som de gör. Du måste alltså räkna andelen av den procent protein som fodret innehåller och det blir alltså en lägre halt kött än vad folk kan tro.
En låg halt protein i ett torrfoder är ett tecken på låg halt kött. Höga proteinhalter är tecken på mycket kött om det är något av de 5-stjärniga fodren. Inget köttrikt torrfoder tillverkas i Sverige.
Andelen kolhydrater ( förkortas NFE ) skriver en del tillverkare ut, medan andra helst inte vill visa att de har så mycket kolhydrater. Standardt skriver inte ut kolhydraterna. De har mellan ca 45 - 50 % kolhydrater i fodren förutom Extra som har 33 % kolhydrater.
Man kan lätt själv räkna ut hur mycket kolhydrater som finns i ett foder. Gör så här: Tag hela fodret dvs 100 % och dra av protein, vatten, fett och aska. (Aska är summan av mineralerna.) Återstoden är andelen kolhydrater. Standardts foder innehåller ungefär hälften kolhydrater lite olika beroende på sort.
Jag tycker tråden börjar spåra ut - som det tyvärr ofta gör när folk har starka åsikter. Det finns inte ett foder som passar alla hundar. Det finns hundar som fungerar utmärkt på ett högprotein-torrfoder och det finns hundar som inte alls klarar det och istället får klåda av för hög proteinhalt. Man måste se till sin egen individ och utfodra enligt vad den behöver och mår bra av. Om det sedan är Strandardt, Orijen, Acana eller Doggy är egentligen ointressant - huvudsaken är att hunden mår bra 🙂
Själv utfodrar jag färskt, för att jag vill göra det, mina hundar tycker bäst om det och mår bäst på det - men jag tvingar inte alla andra att utfodra så.
Nu får det vara bra med denna ständiga standardt diskussionen. Börjar bli tröttsamt. Ni har uppenbarligen inte samma åsikter angående detta och ingen av er lär ju ändra åsikt så därför ber jag er att sluta att kapa trådar angående de detta. // Sajtvärd Lina
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
# 25 Lizton: kan du räkna ut vad procenten för kött kan tänkas ligga i det här fodret som jag måste köpa? Vore snällt om du kan.
Specific CDD-HY https://animail.se/specific-dog-cdd-hy-15-kg.html?gclid=CJjbxuXstcgCFWTecgodDWEDvg
Fråga någon kunnig som kan räkna ut procenten i fodret ist, uträkningen hon gjort på standardts foder är helt fel :-)
#28 Skicka PM istället för att kapa denna tråd. #29 Läs gärna #27 och sluta kommentera här om du inte håller dig till trådskaparens fråga.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se