Få upp hund i vikt..
Har "problem" med min ena han hund. Han är jätte dålig på att äta. Man ser riktigt på honom hur tråkigt han tycker det är. Och jag har testat en mängd olika foder och har nu hittat ett som han typ gillar. Så nu får han Acana sport och agility. Men så är det om jag ställer fram det i skålen så går han bara dit och kollar sen går han och lägger dig en bit bort. Det som funkar bäst är om jag sitter brevid honom och lägger några kulor framför honom hela tiden. Men jag tycker inte om att göra så.. Jag har testat att lägga olika sorters topping på men inget som funkat. Han tar in det i munnen sen spottar ut det igen. Han är en snart 3årig mittel hane (han heter Nilo), och många har sagt till mig att det kommer gå över när han mognar osv.. Men nu är han snart 3 år.. Jag har nyligen skaffat en till mittel hane som snart blir 1 år(han heter Titos). Han är där inga problem med maten. Han får färskfoder och han äter upp det direkt han får det. Jag trodde att de skulle triggas av varandra då men Nilo bryr sig inte, innan har han kunnat vakta sin mat för andra hundar men nu är det precis som om han inte bryr sig. Titos är som en bulldozer, ska jag ge något till Nilo så kommer han och ska ta det (Vi jobbar på hans uppfostran, men jag har bara haft han i två veckor). Så fort jag har fått upp Nilo i vikt och jag börjar träna med honom för att han ska bygga muskler så rasar han i vikt.. Någon som har tips!? Bara skriv!! Tack på förhand!
Ger du honom fler än ett mål? Gillar inte han färskfoder? Får han mycket emellan målen?
Jag tänker som så att oavsett vad han får att äta, så ge i mycket små portioner och ta bort maten efter 10 min. Det kan trigga upp att han börjar äta om det är små portioner och maten försvinner efter en kort tid. Och inget mellan målen. Många hundar lär sig på det sättet att det är bäst att äta när maten är framme för annars försvinner det.
Är han lättmotiverad att träna med godis annars? För isåfall kan en idé vara att "lura" i honom maten genom att göra sökövningar där han får leta upp sin mat, kasta ut en näve torrfoder på gräset och låt honom leta, stoppa i mat i en aktveringsleksak så han får jobba lite för maten vilket brukar engagera. Min havanais var jätte jobbig med maten förr men detta funkade för oss. Annars skulle jag nog som #1 säger ju flera små små mål mat om dagen.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
#1 nej han hatar färskfoder :( de jag har fått i honom är much ren kyckling en gång, men de vill han inte ha nu. Morgon och kväll får de mat men oftast örat han bara på kvällen och då kan han äta hela dagsransonen. Nej han får inget mellan.. Kan nog funka om han får maten som godis istället! När vi är ute och går så har jag honom lös och kallar in honom hela tiden och då har jag testat ge honom mat som godis och drt har funkat! Så ska testa det! :)
Ni har inte tips på hur jag ska bygga muskler på honom? Just nu tränar vi inget, men hade velat. Eller jag ska vänta tills han har gått upp bra i vikt? Han har en Klövjeväska och har funderat på viktmachetter till honom också, är det en dum idé? Har varit inne på weightpulling (stavning?) också, men vet inte om man vågar det? Vad hade ni gjort? :)
Jag skulle börja med en veterinärundersökning för att se att hunden inte har ont i halsen t ex - och utöver det sluta truga med maten och istället låta den jobba för den ute. Många hundar tar sitt torrfoder bättre som belöning, än som mat i skålen hemma. ut och låt hunden röra sig mycket i skog och mark och gärna utanför stigarna. Blåbärsris, stockar och stenar är bästa muskelbyggaren för mindre hundar och mer motion skapar mer hunger.
Vad händer om du ger honom mat efter en långpromenad eller liknade? Mina hundar äter mycket bättre när de har fått jobba ordentligt.
Kollat tänderna på honom?
Min första omplacerade hund åt bara om torrfodret varit i min jackficka så första tiden fick hon sin mat när vi var ute på promenad .
Han har varit såhär sen valp och vi har varit hos vet men inget fel på honom. Ibland vill han äta när vi varit ute och ibland inte..
Har du prövat om han äter på natten? typ du ställer fram skålen på kvällen och låter han ha den fram till morgonen? Vissa hanhundar som jag stött på vill ha det så.
Om det ej funkar så säger jag så som jag brukar säga att en hund brukar normalt sett inte svälta sig själv så jag tycker väl att du kan servera maten i typ 5-10 min, äter han inte så ställ undan och upprepa, äter han inte så äter han inte. Om han inte ätit på typ 2 dagar så är det att ge upp det men servera samma mat och ge honom inget godis i mellan….
Om han ändå äter lite så kan du köpa högenergifoder för där kommer han inte behöva få i sig många kulor för att han ska få i sig det som han behöver :o
Hmh.. hur mycket och ofta ger du mat?
Vissa hundar kan bli mätta om det är för mycket mat i matskålen . Då kan det vara bättre att dela upp flera gånger om dagen.
Och sen är det ju bra om hunden får jobba för maten lite, att inte alltid få maten i matskålen (kan ju hända att den alltid är framme och då blir maten inte heller så intressant, då han vet att den alltid finns där liksom..)) och variera så maten blir lite annorlunda serverad. om du förstår hur jag menar, och lite olika tider. :)
Sen som #10 skrev så brukar inte hundar svälta sig själv, tar han inte maten när han får, så ta bort och ge den igen nästa gång.
Kan ju även va att han blivit kräsen? Vill hellre ha godis av dig från handen än maten i matskålen då han tycker det är godare och mycket trevligare? :) Dom är ju inte dumma :)
Kanske pröva hoppa över att ge mat någon dag, så han får lite/förhoppningsvis lite mer hungerkänsla nästa dag ..
Tänkte på att du ville ha tips på hur du kan bygga muskler på han, är det inte svårt att bygga muskler om han inte äter? vad ska han bygga med liksom .. Men annars är det ju såklart bra att han rör sig då det ökar hungerkänslan också.
Sen så är det inte en liten hund du har? Mittel? menas de med mittelspitz?
Då ska dom ju inte ha så mycket mat heller.. Nu ger jag färskfoder till min hund och där ska dom bara ha ca 3-4% av sin vuxna kroppsvikt, och det kan värka väldigt lite. Men de behöver inte mer. Så länge man inte ser revbenen eller kan spela dragspel på hundens revben så är den inte underviktigt. Men man ska kunna känna revbenen, kan man däremot inte känna revbenen då är hunden något överviktigt istället :)
// Michis
min hund äter inte om det är för mycket mat i skålen, man får bara lägga i så maten nästan täcker bottnen på skålen annars äter hon inte alls, och hon gör samma sak som TS hund annars, tar en bit och lägger bredvid, går fram och nosar och går sen och lägger sig en bit bort o.s.v. Det som funkar bäst för oss är att alltid ha en skål framme som är nästan tom och fylla på när det är slut, men det funkar ju inte om man har två hundar och den ena är ett matvrak tyvärr..
Han får 1 dl om dagen, två gånger om dagen. Han får redan ett foder för högpresterande hundar. Det är ju de om jag sitter med honom och ger maten på golvet så äter han bra och äter i land mer än han ska, så det är precis som om han vill ha sällskap.. Men man jag ju inte alltid tid att sitta där och dalta med honom.. Vi har testat att ha det framme på natten men då rör han inte det :/ Han har alltid varit kräsen, ända sen valp, men det har blivit lite bättre nu med godis tex. Japp han är en Mittelspitz :) han pendlar mellan 5,4 och 5,7kg. När han gick upp till 5,7 kg så började jag träna med honom och då rasade han i vikt och blev ett benrangel… När han går ner till 5,4 så är han för smal. Jag hade tänkt att försöka få upp honom till 6kg för att sen börja träna honom…