Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 935 ggr
hemul
0

Fredrik Sten och Royal

Trillade på det här när jag googlade på vom. Jag tycker sämre och sämre om den mannen.

"En innehållsförteckning säger typ ingenting om ett foders näringsvärde."

http://blogg.agria.se/fredriksteen/2012/01/26/kunde-bara-inte-lata-bli/

Hälsa kanske var fel grupp? Men mat har med hälsa att göra, tänkte jag. Flytta gärna om jag la det fel. 🙂

Ravynsfair
0

Jag gillar Fredrik Steen ibland, men inte alltid och här är ett av anledningarna.

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

JonnaCecilia
0

Måste ju ändå säga att jag älskar alla pålästa hundägare i kommentarsfältet, haha! Snacka om att han fick bakläxa där! Speciellt Veronika F och Viktoria är ju bra, orkade inte läsa alla inlägg men lol xD

hemul
1

Ja, där bet han sig allt i tummen! 😃

Hildgrim
0

Förra helgen var han ju med i tv och påstod att valet av ras inte spelar så stor roll. Det som är avgörande är hundens storlek och kön.. whaaaat?

hemul
0

Spelar roll för vadå? Hur hunden blir?

Hiro
0

Haha jag håller med honom 😂

hemul
0

Vad menade han då? Jag såg det inte.

Bekka-AR
0

Men är som Victoria skrev i kommentarerna , han har tydligen endast fått gå kurs i RC och de talar endast bra om sitt foder. Kan säga att jag sj har jobbat i butik och fått många kurser i torrfoder och deras märken å enligt alla är de ju så klart bäst men de flesta märkena kan iaf svara på hur mkt kött det finns i fodret men nej inte RC de svarar i protein å det behöver som sagt inte va kött så sa de till mig att de gissar på ca 70% kött jag frågade då om det är så högt borde det stå på framsidan påsen som andra foder med bra köttinnehåll till exempelt Orijen och acana. Britt har också det på framsidan. Men de kunde inte svara på detta då kan man undra. Så är det ju inget foder butiker tjänar pengar på så de vill ju helst inte att kunderna köper de fodret så man ska veta när man handlar att butikerna tjänar bäst på ett visst märke och de är det fodret som de kommer prata bra om även om man vet vilket som är bäst innehåll på, dåligt men är ju för å få in pengar de säljer. Så jag tror han får betalt av RC så klart å då måste han snacka bra om fodret. Han har ju inte ens svarat på dessa underbara svar lixom för han vet att han har fel!

hemul
0

Torkad fågel. Det är väl gamla utvärpta höns med cancersvulster och allt som annars skulle ha destruerats.

[Endless21]
0

Javisst finns det hundar som får brister på barf men sådant går ju oftast ganska lätt att åtgärda med att lägga till olika saker så att det blir mer fullvärdigt men att jämföra Royal canins foder med barf och påstå att det skulle vara bättre är ju helt åt skogen.

Royal canin är faktiskt det fodret som bidragit till flest allergi hundar, dvs hundar som fått näringsbrister.  Just hydrolyserat protein ska man akta sig för att ge hunden. Proteinet är hydrolyserat sönderslaget i små små bitar så inte hunden ska känna igen proteinet detta har gjort att tillexempel valpar som föds upp på Royal och haft en mamma som ätit Royal under dräktigheten blir känsliga för just protein för att kroppen aldrig stött på detta tidigare när man sedan byter foder eller ger något på sidan av reagerar hunden på proteinet med diaree, klåda, svamp och utslag.

Så nej den där göken borde läsa på lite mer om foder och hur en hundkropp fungerar.

thea_thea
0

Haha, han är ju pantad!

reckon
0

Jag har lite svårt för att ta det Fredrik säger på allvar då jag får känslan av att han inte riktigt hittat "sin grej". Det känns som att han mest berättar en massa teorier om vad som kan fungera men utan att han verkar ha någon klar grundbild av hur helhetenen med hunden ska se ut. Jag tycker inte riktigt att han lever som han lär. Jag såg på ett valpprogram där han skulle instruera matte hur hon skulle göra med sin flatte som hoppade på folk vid hälsning.  Det han själv gjorde när han klev innanför grinden och hunden hoppade mot honom var att klappa om hunden och prata glatt, för att senare under "lektionen" prata om att hunden hoppar för att människor uppmuntrat det… Sådant har jag lite svårt för.

Samtidigt tycker jag om honom eftersom han verkar vara öppen och ärlig människa och ibland tycker jag att han har stora poänger i saker han skriver/säger. Det känns som han funderar väldigt mycket, men att han inte riktigt får ihop allt han kommer fram till, tycker jag.