Vilken hundras?
Hej min familj är inne på att skaffa en hund men vi vet inte vilken ras🙂vi vill ha en hund som inte är för krävande och energisk men ändå med lite fart i eftersom att jag hade tänkt tävla och träna agility , lydnad och kanske lite spår men den får inte vara jaktig. Vi vill gärna ha en hund som inte är för stor och inte för liten utan en medelstor. Den ska också kunna vara ensam någon gång ibland🙂Med tanke på päls spelar det nästan ingen roll men inte för krävande och långhårig. ställ gärna mer frågor om du undrar något ifall jag har glömt något. Vi vill också att den ska kunna ta det lungt och ligga i soffan och slappa lite😃Ett måste är att den är barn vänlig ungefär som en familjehund.🐶 Tack på förhand😃 kram😉
Kunna vara ensam är träningssak :)
Barnvänlig samma där skulle jag säga i alla fall :)
Kollat i rasgrupp 9?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Tack, ska kolla😃
ingen mer?😐
Urhund? De har såklart jakt men det går att kontrollera, vår ena kan gå lös i skog och mark utan problem även om de kommer djur, dock inte hennes mamma. Men hon är inte tränad att gå lös så de är inte hennes fel 😃
Podengo Portugues Pelo Liso Pequeno, fast de kanske är för små för dig?
De är dock en stor hund i litet förmat, en mycket modig livlig hund. Perfekt för agility och lydnad. Kanske värt att kolla?
Våra är väldigt barnkära och på sina lediga dagar ligger de gärna i soffan och myser 🤪
Podengouppfödaren jag besökte sa att de inte var att rekommendera om man tänkte tävla i lydnad. De är visst lite lättdistraherade. Men om man inte har elitambitioner så. De verkar väldigt trevliga och rasen var länge på min lista. Och snabba är de. Jösses vad den jag lekte med sprang!

Vilken nivå tänker du dig i agilityn? Om det bara är för skojs skull och ingen tanke på tävling så funkar ju i princip vilken ras som helst. Likadant om man bara vill tävla för att det är kul och inte bryr sig om placeringar, då funkar det mesta.
Vill man däremot tävla för att vinna blir utbudet genast mycket mindre, i alla fall vad gäller hundar i large (45cm +) i mankhöjd, i small och medium är det mer variation bland raserna, men det finns även där raser som han inbyggt handikapp (till exempel väldigt kraftiga raser, raser med korta ben eller raser som är väldigt självständiga).
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
Tack för alla bra svar!😉
Jag hade tänkt att det inte skulle vara på så hög nivå men att bli placerad kan ju vara lite extra kul!😃 Tack för svaret!

Jag tänker mig en sheltie (shetland sheepdog) om de inte är för små för dig.
Portugisisk vattenhund är en annan tanke, men de har ju mycket päls, himla charmiga hundar och de verkar vara med på det mesta.
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
Tack! ska kolla på portugisisk vattenhund! Jag har träffat många shetland sheepdog dom värkar vara hur snälla som helst och absolut inte för liten men dom värkar vara väldigt osäkra och rädda🙂
#10 Bra avlade hundar osv är inte osäkra och rädda.
Rasen kan vara reserverad men itne samma sak som rädd och osäker
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Okej tack😉
Tycker du ska titta på podengo. Jag blev väldigt förtjust i den. Den kändes inte som en småhund trots att den är liten. Borde ju passa fint till agility. Snabba och uthålliga. Tror inte de tappar fokus när det är fullt ös hela tiden som i Agility. Skillnad på det och göra något som för hunden är rätt tråkigt men kräver hög koncentration, som att gå fot.
tack ska kolla😃