Få bort olja ur päls?
Hur får man ur frityr/rapsolja ur pälsen?
Roxy har på ena örat, hon har lyckats rota där vi slängt gammal olja.
Badat henne med schampoo men det vill inte försvinna :/
(ej diskmedel!)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Varför inte diskmedel? Det är ingen fara att ta lite diskmedel en gång på ett specifikt ställe på hunden. Lite skillnad om man badar hela hunden och ofta.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
#1 Irriterar huden på henne samt att vi inte har det hemma just nu (kör allt i diskmaskinen).
Har du testat det innan på henne menar du?
Flytande galltvål ska vara bra mot fett och olja, men det har du väl kanske inte heller hemma. Det ska ju vara något som löser fett, så då finns det ju inte så många alternativ mer än diskmedel. Annars får du väl klippa bort den biten på pälsen som är oljig.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Då är det bara att vänta, det går bort tillslut :-)
#3 Japp testat det en gång förut och då blev huden irriterade och kliade på henne.
Nej det har jag tyvärr inte hemma, vet inte om närmaste affär har det, kan be sambon kolla efter.
Då måste jag raka hela örat och halva huvudet :(
#4 Det luktar illa och "flåtar" av sig på saker :/ Så kan inte vänta ut det :/
Kan man inte använda vanlig tvål…? Tänker att det löser upp fett och är ofta väldigt mild, samt finns oparfymerad.
har du provat att få bort det med balsam? (När jag själv har olja i håret så får jag bäst bort det med balsam)
🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂
😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓
Ta såpa då om det inte går med diskmedel. Eller kanske ett annat diskmedel än det hon inte tålde.
#8 Ja jag kör alltid med balsam också. Kört två gånger men ingen skillnad :(
#9 Vågar inte chansa på diskmedel en gång till.
Har bara gulsåpa med citron fungerar det?
Varför inte? Doften lär väl kvitta.
#11 Tänkte mest att det var gulsåpa pch inte grönsåpa. De jag ser brukar alltid rekommendera grönsåpa.
Tänkte om det var något annat ämneeller liknande som kanske inte är lika bra för dem
För att få den gröna färgen i grönsåpan tillsätts ett färgämne. Innehållet i de båda är annars identiskt. Gjord på tallolja.
Grönsåpa är bara fusk. Det är gulsåpa som färgas grön. Har slutat köpa det. Trodde också det var skillnad och det var det väl för 50 år sen.🙂
Grönsåpan är färgad, samma sak annars i flaskorna. https://sv.wikipedia.org/wiki/S%C3%A5pa
Och jag vet att Wikipedia inte är helt tillförlitligt, men här känns det rätt lugnt att ha det som källa :)
#13, #14 & #15 Aa tack för förklaringen 🙂
Har du provat med potatismjöl?
#17 Yes, fick tipset på annan sida, men märkte ingen skillnad, satt i 30 min, vet inte om det måste sitta i längre?
#18 Gnuggade du ordentligt och borstade bort det när det torkat? Det viktiga är att det sitter så att det torkar upp igen och att man inte sköljer bort det utan borstar bort det..
#19 Yes gnuggande in det, och sköljde inte bort det. Men såg i princip ingen skillnad :/
Jag är inget för diskmedel i hundpälsar, men i ett sådant läge hade jag gjort det. Hade jag inte haft hemma, så hade jag gjort det imorgon. Torka torrt så gott det går med handduk och avvakta tills ni får tag i fettlösande diskmedel. Finns bra mycket värre fettlösare än det när det gäller olja. Annars är det bara att schamponera om och om igen för att få bort det värsta.
#21 Hon har fått irriterad hud som sagt av diskmedel så vågar inte chansa fler gånger på det. Kliade massor.
Ja jag har haft i en tredje omgång schampoo och balsam och låtit det sitta i extra länge, hoppas det går mer effekt.
#22 - okej, men då är det bara använda schampo flera gånger och stå ut en tid med det som ev finns kvar 🙂