Är det möjligt att ta över honom?
Hej! Lite "deep talk" nu kanske, men jag behöver hjälp. Jag hatar min pappa, inget "vanligt tonårshat" utan jag seriöst hatar honom. Har ingen relation eller nåt. Typ ända anledningen till att jag fortfarande kommer hem till honom(skilda föräldrar) är pga hunden. Jag kan omöjligt lämna Rocky där. Pappa är alkoholist, dricker inget i nuläget, men en gång alkoholist alltid alkoholist. Kommer stunder då han börjar dricka igen osv. Han har under de senaste 10 åren fått en hjärtattack, stroke, epilepsi, sen en stroke till. Han är inte frisk i skallen, vilket han aldrig varit egentligen, men det har förvärrats pga alla sjukdomar han fått. Han kan inte gå ordentligt i nuläget, armen funkar inte som den ska(han fick stroke i vintras och har inte frisknat till ordentligt ännu), han sover mesta delen av dagen för att han blir trött av medicinen han tar, och av krampen i foten. Det är dålig miljö i övrigt också, Rocky brukar spy om man råkar vänta för länge mellan maten. När jag va hemma hos honom i helgen så hade Rocky spytt magsyra dagen innan. Pappa hade bara torkat upp det men pappret han torkat med ligger fortfarande kvar. Han orkar inte sätta plastpåsen i soptunnan i skåpet under diskhon, utan hänger påsen utanför och lägger mat och skräp i den, och Rocky går och rotar i den. Sist han hade återfall med alkoholen så luktade det öl och rök i hela lägenheten. Då visste jag inte heller hur länge det varit så. Jag tog Rocky och gick utan att säga något, ringde farfar och farmor och berättade. Dom åkte till pappa, berättade att jag hade Rocky och att han ska bo hos mig tills han slutat, och att dom skulle åka till doktor eller vad det heter för att sluta dricka. Pappa terroriserade mig timmar efter, skickade sms osv.. Såhär såg konversationen ut ungefär: Pappa: jag vill inte att Rocky ska vara hemma hos mamma! Jag: jag vill inte att han ska vara hos dig. Vill du att han ska bli sjuk eller? Pappa: jag behöver honom för att bli bättre! Jag: ska han få lida bara för att dina problem ska bli bättre? Pappa: men jag vill inte att han ska bo hemma hos din mamma! Kom hit med han nu! Jag: nej! Han ska inte tillbaka. Inte förens du är frisk. Inte ens för alla pengar i världen skulle jag låta honom va där! Sen gav han upp, och verkade förstå och sa att ja bra att du tar honom då. Jag förstår att pappa också älskar honom, men då borde han väll också låta honom va där han mår bra. Rocky är enligt pappa känslig i magen, och alltid när jag är ute med honom så bajsar han löst. Hela hans liv har han bajsat löst. Inte rinnigt men det luktar mycket och det är mjukt. När han varit hos mig hos mamma, så har han varit hård och fin i magen. Det är stress, jag har sagt det till pappa också "det kan inte va stress då? Eftersom han inte var lös när han va hos mig?" Men nä det trodde inte pappa. Fodret är också problem med, när han akut fick bo hos mig en gång så fick han vår andra hunds mat, som va TOTW anka, Rocky hade TOTW lamm, och Rocky funkade på ankan bättre än lamm, vilket jag sa till pappa att testa det fodret(innan jag tänkte på att det va stress) men svaret va "nä men lamm ska vara vänligare för magen" … Ja, men tydligen så var det inte vänligare mot Rocky. Bara för det generellt är snällare betyder det inte att alla funkar på det. Stressen beror bland annat på understimulans, han får inte utlopp för sin mentala energi. Och inte fysiska heller ordentligt. När han är hos min mamma så får han springa hur han vill, han går lös hela tiden och får springa och röra sig hur han vill, han mår så bra så han till och med lyssnar på inkallning där. Hos pappa lyssnar han inte på inkallning, eftersom han vill få utlopp för all energi och då vill han inte komma in. Hos mamma springer han ju lös hela tiden, så då har han själv lärt sig att kommer jag nu så kan jag fortsätta att springa snart igen. Det finns många fler problem hos pappa, orkar dock inte räkna upp allt. Jag behöver hjälp! Som sagt är ända anledning till att jag stannar hos pappa för att Rocky är där. Måste jag så fortsätter det så, men jag själv mår dåligt av det. Fast hellre att jag mår dåligt än att lämna Rocky, inga tal om saken. Jag stannar så länge jag måste, även om det leder till att jag hänger efter i skolan, mår allmänt dåligt och deprition. Men finns det något sätt att jag skulle kunna få ta över honom? Eller, mamma kommer ju få äga honom, eftersom jag inte är myndig(15 år) men ja, finns det något jag kan göra? Inget han har gjort är tillräckligt hemskt för djurförbud, skulle jag ta över Rocky skulle han säkert skaffa ny hund :/ Jag kanske låter hemsk när jag säger såhär, men ja, jag önskar att min pappa hamnade i fängelse för en längre tid, eller i värsta fall dör. Ja, jag menar allvar. Finns ingen person jag hatar mer än honom. Skulle ni leva i min situation skulle ni också önska att han försvann för evigt. Hur hemsk måste man va för att få djurförbud? Finns det något jag kan göra för att få Rocky? Förlåt för långt inlägg!
Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse
Du kan anmäla vanskötsel av hunden hos länsstyrelsen tror jag att det är!? (Anmäla vanskötsel i alla fall till rätt myndighet). Din relation till honom och hunden borde vara en anledning god nog för att få överta vårdnaden om hunden när den ska omplaceras.
Ska rätt mycket till för att få djurförbud tyvärr, men för hoppningsvis kan du få loss den hund som finns där nu om du kan bevisa vanskötsel.
Tyvärr måsta du antagligen samla bevis först, så som foton och konversationer du haft om hunden med din pappa. Sms till exempel? Där man av hans svar kan utläsa/förstå att han tyvärr missköter hunden.
För det är ändå så, att de allra allra flesta gånger när personer missköter sina djur och blir anmälda handlar det om tragiska situationer bakom och inte alls människor som avsiktligt misshandlar sina djur.
Om inget annat kan du alltid ringa till polisen och rådfråga vad du kan göra och vart du ska vända dig.
Om du bara tar över hunden utan "tillstånd" annars så kan det bli svårt att få överta den med myndigheternas hjälp sedan. Bättre att samla bevis först. Fota spyor, hemmet hur hunden har det, om den bajsat inne, gammal mat i matskålen, o s v. Du kan även ta hunden till veterinären och få den besiktigad och så använda veterinärutlåtandet om hundens kondition som del i bevisningen.
Lycka till.
Förstår också att hunden kanske är din pappas hållhake på livet och det enda han har som betyder något för honom av kärlek och närhet. Men det är inte någon ursäkt för att låta hunden bli vanvårdad för det.
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
För din egen skull låter det som att du kanske skulle gå och prata med någon om din relation med din pappa. Låter väldigt jobbigt för dig och det kan vara skönt att slippa hantera på egen hand. Angående hunden hoppas jag att du kan få mer hjälp av din farföräldrar och din mamma. Du ska inte behöva hantera det här själv.
"På natten är alla katter svarta"
Nej, du har ingen möjlighet att ta över hunden om inte din pappa vill det själv - eller möjligtvis om den missköts så pass att länsstyrelsen beslutar om ett omhändertagande.
Jag har själv haft en far som var alkoholist i många år, men han skötte sina katter väldigt väl trots det. En hund kräver visserligen mer i form av promenader mm, men sköter han den biter, sköter mat mm så är det genom att ni pratar som är den chansen att du kan få ha hunden mer. Sätt dig med din far (kanske tillsammans med en släkting) och prata ut lite. Försök på ett fint sätt förklara att det är bättre att du har hunden när din far har sina perioder och dricker, men att det är okej att ha den under dom tiderna han sköter sig. Försök få fram en deal.
Tack! Har kontaktat länsstyrelsen och frågat. Väntar på svar :)
Kolla här, dit kan du ringa och fråga om råd så väl som att göra en anmälan!
Vill du anmäla anonymt är det bättre att ringa för anmäler man via nätet måste man automatiskt lämna uppgifter om sig själv också men ringer man får man vara anonym om man vill!
Aa, skickade dit. Bara min e-postadress som syns, och den är falsk :p sån email man gjorde när man va mindre för att kunna ha flera konton xD
ser att du redan har fått massa tips och så men jag vet inget mer än vad som är sagt men jag hoppas det går bra för dig och hunden iallafall lycka till :)
Hur har det gått #6 har du fått något svar eller nåt?
Nä, har inte fått svar :/ ska testa skicka igen…
Du får inte något svar om du är anonym. Vill du veta vad som händer, så måste du ringa eller maila med fullständigt namn.
Dock tycker jag inte det är rätt väg att gå med sin far - utan att ens ha förvarnat att du tänker gå så långt. Stå för det du gör istället för att vara anonym 🙂
Finns det någon anhörigförening du kan få hjälp och stöd hos? Det här är dessvärre ingen ovanlig situation men du ska inte behöva ta det själv! Vad säger din mamma? Tror du att din pappa skulle lyssna bättre på någon utomstående? Det handlar inte bara om hunden utan om DIG också, att du inte mår bra i situationen som är nu. Usch, jag kan inte ens tänka mig in i din sits trots att jag haft en alkoholiserad pappa själv - men då hade jag hunnit flytta hemifrån. Kram, hoppas att det löser sig!!
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#10 nä, kan inte prata med honom. Har inte ens förmågan att säga att jag T.ex skaffat pojkvän, eller att jag ska träffa en kompis. Säger bara "ska ut en stund, kommer senare". Skulle nog vara lättare om någon utomstående pratade med honom, men då måste jag hitta någon som jag kan prata med, och som också kan prata med pappa..
Du kan börja med att ta kontakt med skolans kurator eller BUP om du inte redan gör? Förklara att du vill försöka hitta ett sätt att nå fram till din pappa och kanske kan han bjudas in till ett samtal i framtiden tillsammans med dig.
Hoppas allt löser sig för dig och för hunden!
https://www.instagram.com/aros_yoda/
#12 - men finns det ingen annan i familjen som vet om hunden har det dåligt och kan hjälpa till ? Frågan är bara om hunden har det dåligt på det sätt att jordbruksverket kommer göra något.
Jo, mamma vet. Men hon kan inte prata med honom, och han skulleee inte lyssna om hon försökte. Farfar eller farmor är dom som skulle kunna få honom att lyssna, men dom ser ju inte vad som görs dåligt med hunden, och skulle inte förstå om jag förklarade heller.
Skulle helst vilja vara anonym till Jordbruksverket… Jobbigt att det inte går. Sist jag anmälde så sa dom till pappa att det var jag som hade anmält .-. Även fast jag skrev att jag inte ville att han skulle veta.
Är det verkligen så att hunden inte sköts enligt djurskyddslagarna då - om du anmält förut och hunden är kvar. Tyvärr sköter inte alla hundar som vi själva skulle vilja göra, men det betyder ändå inte att det inte är lagligt.
förra gången jag anmälde så va pappa full, och hade vari ett tag. Rocky hade inte fått påfyllt vatten, den var alltid tom när jag kom hem till pappa, och Rocky slickade i minsta vattenpöl när vi var ute.
han hade även en svår klåda som pappa inte åkt till veterinären med, det var så stora utslag så han har fått ärr av utslagen. och så hade han gått i flera månader.
dom kom hem till min pappa men gjorde typ inget.. sa bara att han va tvungen att besöka veterinär senast nästa vecka.
Fortsätt anmäla! Efter dem dokumenterat tillräckligt mycket måste dem göra något.
Varför gav du honom inte vatten och tog honom till veterinären då?
jag är bara 15?? och sist jag anmälde så var jag bara 13. hur mycket kan jag göra? mina föräldrar är skilda också, så var bara hos pappa varannan helg. så jag kan väll fan inte göra så mycket? tror du inte att jag försökte göra något eller? jag fucking ANMÄLDE min PAPPA när jag var 13 år!! har även anmält honom för rattfylla när jag var 14, och båda gångerna gjorde jag det utan att ens tveka, någonting jag inte ska behöva uppleva när jag var så liten. har åkt med honom i bilen när han varit full sedan jag var kanske 5 år?
tror du inte att jag gav honom vatten när jag kom hem till min pappa dom få gånger jag besökte honom?? och hur ska jag kunna ta honom till veterinären? jag vet väll inte hur man gör? och jag vet inte ens vart veterinären i vår stad ligger. vet bara att jag behöver bil för att ta mig dit då det är en bi bort. ska jag köra bilen då eller?
"varför gav du honom inte vatten och tog honom till veterinär då?" låter som om det är min skyldighet att göra som bara är 15 år….
jag var 11 år när vi skaffade hunden, och sedan dess är det jag som har skött om honom mest, gått på promenader med ett 30 kg muskelpaket och jag, underviktig 11åring på 30 kg skinn och ben. skrapsår på knäna efter att varje promenad som han drog omkull mig på, för pappa inte hade koppeltränat honom. när jag var så liten så såg jag ju såklart inte problemet, och fattade inte heller att pappa hade druckit eller nåt. nu när jag blivit äldre så ser jag ju alla fel och problem. när jag var 11 visste jag inte att det var fel att det var jag som skötte hunden och jag fattade inte heller att jag skötte hunden för att pappa inte tog hand om honom, utan då var det bara för att det var kul.