Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 1515 ggr
IngridSvensson
2015-10-05 13:42
0

Magsår - färskfoder utfodring

Hej! Kan en hund utveckla magsår från en kost baserat på färskfoder? Finns det något färskfoder utan vom? Tacksam för svar!

Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 
RegnbågeStjärnor

Kallaterrier
2015-10-05 13:52
0

Om en hund kan utveckla magsår om den äter färskfoder vet jag inte för jag är inte veterinärmedicinskt utbildad, men det finns många färskfoder utan Vom. På rak arm vet jag att Bravo har ett gäng sorter utan vom, Nordic har ett par varianter utan Vom och det finns säkert hos andra märken också, bara att sätta sig ner och läsa lite innehållsförteckningar.

[HundochKatt]
2015-10-05 14:08
0

Tvivlar på att en hund kan utveckla magsår av färskfoder, men det utesluter inte att det kan vara möjligt. 

Vanligaste orsaken till magsår för människan brukar vara pga en bakterie. Men, jag tycker att det låter osannolikt att en hund skulle kunna få  det av färskfoder, då det ligger betydligt närmare deras naturliga kost än vad tex. torrfoder är. 

Deras magar är ju mer skapade för att ta hand om rå föda. 

Men det finns ju alltid en risk hur man än utfodrar och beror också på individen om den tex. har ett tillfälligt nedsatt immunförsvar.

TjockaBerta
2015-10-05 14:53
0

Min hund fick till slut väldigt ont i magen av Bravo. Vom åt han inte av något märke. Nu äter han Bozita burkmat och jag smugglar ner en Mushbulle varje måltid och just nu verkar det fungera. Men om det var början till magsår kan jag inte svara på.

>>>Malum domesticum<<<

IngridSvensson
2015-10-05 15:56
0

Min hund spyr gult ibland på morgonen och äter rätt mycket gräs när vi är ute. Annars är han pigg och glad! Då ska vi plugga innehållsförteckningar. Tack hörrni!

Skråmyrs blogg
RegnbågeStjärnor

Kallaterrier
2015-10-05 16:24
1

#4 Du kan testa att dela upp måltiderna så han får sista måltiden senare på kvällen. De spyr ibland gul galla när magen har hunnit bli tom och irriterad av det. Det verkar bero på att det är för lång tid mellan måltiderna.

TjockaBerta
2015-10-05 16:51
0

Innan jag bytte till burkmat åt min hund också mycket gräs, jag menar mycket. Och sen spydde han upp hela fågelbon av hoprullat gräs. Däremot ingen galla. Torrfoder kommer upp direkt, osmält.

>>>Malum domesticum<<<

isblixt
2015-10-05 19:27
3

Jag upplevde att min känsliga tik hade lättare för att kräkas på morgonen när hon åt färskfoder. Detta tror jag är för att färskfodret inte ger samma mättnadskänsla som torrfoder och inte håller sig i magen lika länge heller… När hon fick en näve torrfoder eller en klump färskfoder innan sängdags löste sig dock problemet.

[HundochKatt]
2015-10-05 19:35
1

#7 Mätta kan de bli, men rå föda och kött är lättare att smälta, så det går liksom fortare än med torrfoder som kryllar av spannmål. 

#4 Det tyder på en tom mage. Prova att ge något sent på kvällen som ex. torkad lunga.

reckon
2015-10-05 19:48
2

Här är en intressant länk om det där med att rå föda smälts snabbare än torrfoder: http://therawfeedingcommunity.com/2015/01/08/digest-this-kibble-may-actually-digest-faster-than-raw/

[HundochKatt]
2015-10-05 21:01
0

#9 Tack! Har inte sett den artikeln. Intressant läsning.

russin
2015-10-05 21:31
0

Det enda färskfoder min ena hund får ont i magen av (och magkatarr) är Bravo - men det innehåller mycket potatisfibrer och lite annat. Övriga färskfoder är inga som helst problem.

[Forest]
2015-10-05 21:49
1

Spyr galla kan även vara annat som magkatarr. Jag ger tips om ge även ett natt-mat ge lite mat innan du ska gå och lägga dig. Här märkte jag att hundarna inte vart så värst mätta av att bara äta färskmat utan här ger vi färskmaten på kvällen sen får dom torrfoder och lite olika råkost,köttben mm

Marsvinsmamman
2015-10-05 21:58
0

#9 Tack för intressant artikel

IngridSvensson
2015-10-05 22:05
0

Okej, tack för era råd! Ska ge han mat mer utöver dagen framöver. 4 gånger, frukost, lunch, middag och kvällsfika. #11 finns bravo utan potatis nu, finns med bara grönsaker nu också! Har tyckt det verkar vara ett skitfoder tills jag såg det nu på nätet. Han kanske har magkatarr min hund..

Skråmyrs blogg
RegnbågeStjärnor

lizton
2015-10-05 23:38
1

Hunden kan ha känslig bukspottkörtel. Många färskfoder är väldigt feta och hög andel fett kan irritera bukspottkörteln och i värsta fall ge akut bukspottkörtelinflammation. Jag har läst om några hundar som fått det efter att ha ätit VoH som är ett foder med hög fetthalt. Gul avföring kan vara ett tecken på att bukspottkörteln är irriterad. Vissa raser är extra känsliga bl a schäfer. 

http://www.veterinaren.nu/fragelada/besvarad/hund/farskfoder-efter-bukspottkortelinflammation/

Googla på pancreatitis in dogs för mer info på engelskspråkiga sidor.

IngridSvensson
2015-10-06 00:45
0

Ajdå… Det kanske är det då. Lundehundar kan ha känslig mage, särskilt mot fet mat. Ska läsa om det. Tack ska du ha!

Skråmyrs blogg
RegnbågeStjärnor

[Daniela1983]
2015-10-06 08:59
0

Vet inte, dock vet jag att en del hundar som redan har en magtarmsjukdom inte fungerar på färskfoder. Är kanske hälften hälften där. Hälften blir dåliga, andra halvan mår bättre på färskfoder än torrfoder. Detta hundar med inflammatorisk tarmsjukdom. Man får prova sig fram helt enkelt.

Precis som en annan säger är VoH det färskfoder med mest fetthalt. Har du en känslig hund var försiktig med fett.

russin
2015-10-06 12:02
0

En fråga till TS - varför vill du inte att det ska vara vom i maten ? Vom är bland det snällaste/bästa du kan ge en mage som bråkar 🙂

IngridSvensson
2015-10-06 14:33
0

Jo så är det ju. Han har ju mått så bra väldigt länge i magen.. Men ska hitta ett färskfoder med mycket grönt och fettsnål proteinkälla. #17 Vom är väl rätt fett som jag förstår. Min hund tål inte för mycket fett har jag fått bekräftat de senaste dagarna. :/ #18

Skråmyrs blogg
RegnbågeStjärnor

[HundochKatt]
2015-10-06 15:30
0

Vom dvs. komage är inte så fett vill jag minnas. 8 % fett tror jag det brukar vara. 

Blanda inte ihop det med märket VOM (fd. VoH), som är oftast ganska fett, men det beror inte på vommen (komage) i sig.

IngridSvensson
2015-10-06 17:42
1

Nej jag blandar inte ihop vom med voh…… Har för mig att det är rätt fett iaf. Fått avrådan från min uppfödare med vom, så då lyssnar jag på hen. #20

Skråmyrs blogg
RegnbågeStjärnor

lizton
2015-10-06 22:34
2

#20 När det gäller färskfoder måste man räkna om till torrsubstans för att kunna avgöra hur fett ett foder är. Siffran kan se låg ut, men när man räknar om och jämför med torrfoder så kan fetthalten bli väldigt hög. Jag orkar inte göra det just nu, men kanske någon annan har lust att räkna. :)

[HundochKatt]
2015-10-06 22:39
0

#22 Det vet jag, men 8 % är inte mycket fett. Många som blandar egna blandningar kan ha betydligt mer fett än så.