Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 1379 ggr
[Wraith]
0

Dubbla tandanlag?

Min hund har tydligen dubbla tandanlag, dvs han har två vuxentänder på samma ställe där det ska vara en tand? Ska tydligen inte vara så vanligt och jag hittar ingen info om detta när jag söker. Någon som har erfarenhet eller länkar att dela? Ska söka vidare…

Han har två premolarer där det bara ska vara en, tätt ihop. Veterinären är ganska säker på att det inte handlar om valptand, men ev kommer vi röntga för att se om det rör sig om en en kvarvarande valptand.

Den besvärar dock honom inte på något sätt. Men man blir ju lite nyfiken på hur, varför osv.

[Wraith]
0

Får anta att det är väldigt ovanligt 😂

Hiro
0

Har en vän som jag har för mig att hon har två dubbla uppsättningar av vuxentänder men det är nog caniständerna :o

hemul
0

Jag har en dubbeltand. Långt in, sista eller näst sista. Jag glömmer bort den mellan varven. Det är bara när någon tandläkare påpekar det som jag blir medveten om den. Tandläkarna har inte heller ansett att den är ett problem. Var gott och väl vuxen när jag först fick veta att jag hade den. Man står ju inte och glor sig själv i käften så där jätteofta.  Den yttre tanden sitter alltså normalt eller nästan normalt placerad och den inre är den som sitter fel. Kanske hade varit skillnad om extratanden hade stuckit rakt ut mot kinden.😛

[Wraith]
0

#2 Har hon det eller har hennes hund det? ;)

#3 Sökte på internet och jag får bara upp dubbla uppsättningar på människor, vissa har hela tandrader eller hela munnen full av extra tänder *ryser*

Undra om det är ärftligt.

[Hästhoven]
0

Vet en hund som har dubbla P1or & dubbla M2or, denna hund hade annars ett godkänt bett av veterinären, bara lite extra tänder men förutom det bra bett & fina tänder. Den hunden är även champion.

Hiro
0

#4 hunden ^^

hemul
0

Ha ha! Trodde det var kompisen! Därför jag berättade om min tand. 😃

Hiro
0

Haha ;)

hemul
0

Fast jag kan ju ändå intyga att det inte skapar problem. Tror det gör det bara om extratanden sitter olyckligt.