Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 2669 ggr
Magdalena12345
0

hundras?

Hej! Nu är jag tillbaka igen med mina frågor, behöver ett råd och tänkte ta del av er kunskap! Jag går i valpköpartankar men kan inte bestämma mig vad för ras jag vill ha. Jag är 20 år och hundvan. 

Jag vill att rasen ska vara korthårig och kräva medelmycket motion. Tanken är att träna lydnad på en hobby nivå några gånger i veckan och vill ha en hund som är enkel att ta med överallt (tänker inte på storlek nu),  komma bra överens med andra hundar och människor (inga tendenser till att vara för reserverad). Vill helst att det ska vara en lättlärd och intelligent ras och storlek spelar inte så stor roll, men inte för liten och inte heller för stor! 

Tack på förhand för er hjälp!

ipopuma
0

Dvärgschnauzer? Sheltie?

Magdalena12345
0

Njaaa, korthårig vill jag ha! För mycket pälsvård för schnauzer och sheltie, och korthåriga hundar tilltalar mig mer! :)

JoannaLi
0

Labrador?

crimson
0

Borderterrier kanske? :) eller dansk-svensk? italiensk vinthund? Sistnämnda är en personlig favorit för mig, så himla söta, haha.

"Time flies like an arrow, and fruit flies like a banana"

Lona
0

Labbe av show/sällskapstyp?

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Ravynsfair
0

Det du har som krav på mentaliteten är egentligen något jag skulle säga är en träningssak. 

Vad innebär "hundvan" för dig? Vad har du gjort sen tidigare? 
Skillnad på ha hund i familjen som man rastar och småtrixar med och att vara aktiv inom brukshundklubb t.ex. 
Vad ser du som korthårig? 

Korthårig hund (vad jag ser dem som) i medelstorlek med dina krav skulle jag säga Whippet, Staffordshire terrier (beroende på tidigare erfarenheten, tycker överlag de är perfekta allroundhundar annars), Släthårig foxterrier (finns strävhårig också), Golden Retriever, Labrador Retriever och Lagotto Romagnolo - ser ut att vara mycket pälsvård men är inte det.  

Annars hade jag nämn Dvärg Schnauzer och Sheltie också men du har redan sagt nej till dem 🙂

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

Magdalena12345
0

#6 absolut du har rätt. Socialträning tycker jag är väldigt viktigt. Men vet också att det finns vissa raser som har mer tendenser genom fel i avel osv att vara reserverade eller t.ex kamphundar som har kampen i sitt arv.  Jag har växt upp med hundar och tränade på brukshundsklubben med en airedale terrier när jag var i tonåren, som tyvärr lämnade oss för några veckor sedan. Han var en terrier indeed och en tuff hund att ha och göra med och känner att jag fick mycket erfarenhet från honom, också mycket erfarenhet av att arbeta på hunddagis av olika raser.

Älskar staffen men det är kampen i den som skrämmer bort mig lite, men å andra sidan har jag inte träffat så många ägare till staffar, endast en (vilken är världens härligaste hund). Men jag vill kunna träffa andra hundar utan att det ska uppstå problem, om du har mer kunskap inom den rasen inom just det ämnet så dela gärna med dig! :D 

Har funderat på labrador men tänker att de kanske inte är tillräckligt mycket utmaning för mig… (?) Jag vet verkligen varken ut eller in haha…

Magdalena12345
0

#4 älskar italienska vinthundar!! Har dock för mig att de är väldigt sköra, speciellt under valptiden. Lever runt mycket skog och mark och vill inte ha en ömtålig hund… vet du mer om det?

Ravynsfair
0

Jag har själv en Schäfer/Dogo Argentino/Amstaff och haft Schäfer sen tidigare så superkunnig är jag inte på just Staffe MEN har en nära vän med en staffe och en amstaff/labbe. Staffen är underbar! Supermysig och töntig, haha. 
Väldigt förarvek dock och NOLL kamplust.
Hon vill kampa och leka men släpper såfort man börjar, alla staffar är inte kampgalna 😉

Ett tips är att höra av dig till olika kennel, säkrast att få en stabil hund då. 
Gå på utställningar, prata med folket kring staffe-ringarna, besök rasmonter och ja, bli medlem i bullhundar här iFokus t.ex. 

Jag skulle lätt skaffa mig en Staffe som nästa hund om inte det vore så att jag måste skaffa en allergivänlig hund som inte fäller. 
(Sambons familj klarar inte av min nuvarande hund och det är såå tråkigt eftersom han aldrig kan vara med hos dem 😐)

Magdalena12345
0

#9 Nej det har du nog rätt i!! Jag ska höra av mig till en uppfödare som kan ge mig den kunskap jag uppenbarligen saknar inom rasen 😃

Förstår vad du menar med "töntig", det ordet beskriver staffen jag känner perfekt haha! Tack för hjälpen!! :)

Ravynsfair
0

Jag satte mig själv och sökte runt lite, fastnade vid en kennel som satsar på arbetande hundar och som har krav på aktiva valpköpare. 
Vore kanske något för dig? Jeeesus vad sugen jag själv blev, haha! 😃

Töntig är ett bra ord, slår man upp ordet i ordlistan så kommer det upp en bild på både staffen och min hund.. 😂

Magdalena12345
0

Usch ja!! Förstår din känsla! Så fort jag får upp ögonen för något så är jag besatt jag också… ilandsproblem haha! Vad hette uppfödaren du hittade? 😃

Lon@
0

#7, Jag förstår hur du tänker! Har två jaktlabbar och hade tills nyligen även en cairnterrier.
Jag älskar verkligen mina labbar men… de är lite slätstrukna, min cairn passade mig perfekt - lite lagom attityd sådär utan att för den sakens skull bli svårhanterlig. Dock är ju labbarna jäkligt roliga att träna med och väldigt enkla i vardagen men jag charmas mest av den som inte är särskilt labbelik utan har mer humör så att säga 😊.

Curly coated retriever då?

Kan du tänka dig att ha en långhårig hund som klipps ner? Jag tänkte till exempel på PON och Bearded Collie. Nerklippta ser de faktiskt helt annorlunda ut, fast alla uppfödare kanske inte uppskattar det…

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

duwa
0

Jag tycker att du ska titta på rasen dalmatiner. 

Korthårig, underbart temprament, lättlärd, är med på allt-både motion och vila…men, som alltid, välj en bra uppfödare.😃

Time waits for nobody