Cushings syndrom
Någon som har erfarenheter om detta? Googlar runt på diverse hundsjukdomar och skulle gärna höra erfarenheter om cushing's.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Ida började kissa extremt mycket hösten 2011. Jag minns inte riktigt hela sjukdomsförloppet, men vi tog henne till veterinär ganska snabbt för att kolla upp vad det var för fel med henne. Ida var 9,5 år då. Det blev en del provtagningar och veterinären tog kontakt med andra veterinärer, för hon visste inte alls vad det kunde vara. Ida hade inte heller riktiga symptom för sjukdomen.
Efter ett tag iallafall så upptäcktes det att Ida hade cushings. I början av 2012 började hon tappa mycket hår hon fick de hemska utslagen som syns på bilderna (de blev också uppkollade genom utstansning av huden), senare blev hela huden full av svarta prickar, det var som att hårrötterna hade dött. Den första medicinen hon fick var levaxin.
Idag har pälsen växt tillbaka och huden blivit ganska normal. Det är bara på ena sidan av kroppen hon fortfarande har skrövlig hud.
Idag har hon diagnosen addisons, och hur det gick till vet jag inte riktigt. Jag vet att hon fick en addisonskris när hon hade diagnosen cushing och då var det så perfekt tajmat att mina föräldrar var hos veterinären när Ida fick krisen så hon blev behandlad direkt. Hon fick krisen typ när mina föräldrar just hade svängt in hos veterinären. Hon äter nu bara florinef morgon och kväll. Hon har enda sedan hon blev sjuk fått tagit blodprov regelbundet så att hon får rätt dos medicin. Förutom florinef så har vi en medicin som hon kan få om hon skulle få addionskris igen. Är hon mycket aktiv någon dag så kan vi ge henne en sådan tablett för säkerhets skull.
För snart två månader sedan så firade vi hennes 13:de födelsedag. Sista bilden är tagen för 10 dagar sedan. Förutom en del ålderstecken så är hon rätt så pigg och glad.
Vad vill du veta?
Vad skönt #1 att det gått bra!
#2 Vilka symtom era hundar visat. Jag har misstanke att en av mina hundar kan vara en cushing's hund nämligen. Mattehjärtat säger att nåt inte står rätt till men kan inte kolla blodprov förrän nästa löning.
#3: Första symptomet brukar vara ökad törst. Det kan vara svårt, helst såhär i sommartid, att lägga märkte till. Självklart innebär det att hunden kissar mer men det behöver ex. inte vara oftare än vanligt. Ökad hunger brukar också vara ett tidigt symptom men är såklart svårt om man redan har en matglad hund. Pälsavfall är väl en av de tydligare indikationerna, de brukar också komma ganska snabbt.
Han har både extrem törst och extrem hunger. Dricker tills han spyr och har mataggression av hunger så måste matas separat. Han har även hängbuk, måste kissa ofta, men inget pälsavfall. Han är icke fällande ras så vet inte om det har med saken att göra eller ej. Det är sån extrem grad att jag känner att detta är nog mer troligen medicinskt än genetiskt eller inlärt. Kommer testa för både diabetes och cushings men vet mindre om cushings annat än det jag googlade fram.
#5: Har han haft detta länge?
#6 Han flyttade in för 2 månader sedan men det låter som något han gjort länge ja..
Pälsavfall är ju inget som behöver komma på en gång. Gissningsvis varierar det men jag vet om hundar som haft symtom flera månader (visserligen ganska vaga) innan de börjat tappa päls på vissa ställen. Andra "symptom" jag hört talas om men inget jag kan garantera hänger ihop med cushings är ett behov av att slicka på olika ytor (kanske för att återställa saltbalasen?) och små knutor i huden. Sen kan ju vanlig stress också orsaka överdrivet drickande, men det låter ju absolut som något som ska kollas upp så man kan utesluta sjukdom.
Ja han kommer kollas absolut. Återstår att se antar jag.
Hur gick det?
Oj glömde helt bort. :) Nej han var okej tack och lov, men han blev just precis blind av ålder.
#11: Vad skönt att höra. Alltså inte att han blivit blind men Cushings är ingen rolig sjukdom.
Ja det var lättnande att han är "frisk" för sin ålder och ras.