Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 1032 ggr
Justasking
0

Hanhundsaggresiv, tips och råd!

Jag har en softis på snart två år, fantastiskt rolig och sprallig hund som älskar att jobba och är väldigt lättlärd och kul att jobba med! Nu till problemet.. Han har åkt på storstryk av en blandras amstaff/husky/tollare för ca ett halvår sedan. Helt oprovocerat, min kille försökte ta sig bort från den andra hunden men den var lös och flög på honom. Efter det har han gått från att vara glad och velat leka med alla hundar till att bli osäker och morra mot andra hanar, då främst nya hundar. De han kände sedan tidigare är det inga problem med. Även hanhundar som visar tydligt att de bara vill leka morrar han åt och kommer de nära så skulle jag tro att han river ifrån. Jag vill få lite tips på hur ni skulle gjort i min situation. inte enbart kontakta hundpsykolog, utan lite tips jag kan testa direkt på promenader innan man får tid hos eventuell tränare :) Det är lång väntetid att komma in hos den vettiga som finns i närområdet tyvärr. Tacksam för lite råd och infallsvinklar :)

Kallaterrier
3

Jag skulle försöka undvika att han kommer i de lägena där han tycker att han måste ta i för att försöka få bort den andra hunden, det vill säga att jag hade försökt undvika att han träffar/möter okända hanhundar just nu innan ni lyckats träffa en person som kan hjälpa er. Varje gång han ballar ur vid ett möte och ni går iväg EFTER det att han hunnit reagera, då vinner han för han kommer längre ifrån det läskiga och beteendet blir mer etablerat och svårt att få bukt med.  Jag hade testat att lära honom skvallerträning för att få honom att tänka på något positivt när han ser en annan hund:  http://sisu.bloggplatsen.se/2010/01/20/2432287-skvallertraning-vid-hundmoten/ Jag brukar länka till Eva Bodfäldts blogg här, men den verkar inte funka just nu, skvallerträning är annars hennes grej:) Vad gäller är att i början hålla så stort avstånd så din hund inte hinner reagera negativt så man får vara lite på tårna själv. Hellre vända än att ta ett dåligt möte tycker jag.