Valparna!

Vi är ju några här med valpar och valp på g. Så då tycker jag vi ska ha en ordentlig valptråd full av fluffmonster, tugg, rumsrenhet och trasiga strumpor.
Här är Ecma, Stormo Backans Esther, som igår blev hela 10 veckor. Ett galet monster med tänder överallt. Rumsrenheten går finfint, och hon och Fidel börjar fatta hur man kommunicerar med varandra. Hon har både föremålsintresse och en matlust som heter duga.
Så, nu vill jag ha valprapporter och bilder från er allihopa. Det är så kul att se hur de växer och utvecklas!
Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/
Fenna växter så det knakar, hon är nu 16v och en hel del har hänt. Nu är hon inte samma lilla djävulshund som bet en blodig längre utan nu börjar hennes intresse för mig och träning komma, eller ja hon älskar att träna nu för tiden så vi tränar väldigt mycket på att ha tråkigt också. :) Hon har stort föremålsintresse och älskar kamplekar, apportera är också kul vilket är något vi har börjat jobba på här hemma lite smått.
Fenna och Corinne är numera bästisar och gör nästan allt tillsammans vilket känns skönt att de nu är vänner då Corinne tyckte Fenna var otroligt äcklig liten sak! :)
Rumsrenheten funkar till en viss del, hon är jätteduktig och säga till när hon vill ut men den här lilla galenpannan blir så j*kla glad så kommer det lite kiss då och då, men det löser sig nog senare. :p
- Nederlandse Kooikerhondje -
Dessa små har precis börjat busa så smått, på söndag fyller dessa godingar 4 veckor. podengo portugues pelo liso pequeno Hane som sitter och tik som ligger
Jodå, här går det bra! Katla fyllde 3 månader i fredags. 😃
Efter den första spända veckan mellan henne och hennes "stora syster" så går det super bra nu. De busar, leker och har allmänt väldigt gosig ihop. Dolly är verkligen Katlas stora idol i livet och Dolly har insett att Katla är en rätt så lattjo liten pryl.
Hon är underbar att träna med! Stort förmålsintresse , jätte kontaktsökande och väldigt lättlärd. När vi klickertränar så ser man verkligen hur kugghjulen i hjärnan snurrar innan det går upp ett ljus för henne och hon testar det. Sedan har hon väldigt bestämda åsikter om saker och kan bli ordentligt arg om hon inte får som hon vill. Väldigt trygg är hon också, ska mycket till för att hon ska bli rädd och blir hon rädd så är hon framåt ändå och ska undersöka.
Äter gör hon nu, men där har vi haft en del strul. Ensamhetsträning går också bra än så länge, men är lite orolig ändå eftersom hon är väldigt klängig. Det var länge sedan hon gjorde ifrån sig inne senaste gången, men å andra sidan bor vi i stugan just nu så hon är ute väldigt mycket.
Kort sagt så flyter det mesta på och jag är otroligt imponerad av henne. Så länge jag inte är uppäten innan dess så kommer vi ha massa kul ihop! För bits, det gör hon mycket. Mina händer ser ut som nåldynor…
// Nadja

Valpen är snart 3,5 månader och herre Gud, kan det vara så här enkelt att ha valp kan man ju skaffa en om året. Visst är det lite skälligt (han har t.ex som rutin att skälla på våra mackor på bordet varje kväll, haha. Logiskt.) och kisspölar råkar hamna lite varstans men i övrigt är det helt lugnt. Jag har långt många mer problem att jobba på med min vuxna hund. Vi verkar ha fått världens coolaste och behagligaste valp. Det är dock tur att den vuxna är en stål-terrier som verkar vara immun mot valptänder. Risken finns att den vuxna hunden blir lite lomhörd efter en tids daglig dos av gällt skällande rakt i öronen, men kul har de. 😃
Han ser så rolig ut i sina långa ben som han har noll koll på. Han ser verkligen ut som en skranglig tonåring som släpar fötterna i marken just nu. Han tycker om att slita Jessie i öronen, bära omkring på saker, kampa och mat. Och sova, sova, sova. Han kan gå i koppel och komma på inkallning, vi tränar inte på något mer. Det känns som det här kommer bli hur bra som helst!
Min valp är nu 13 veckor, han är helt underbar! ❤ Det ska bli så spännande att se vad det blir av denna lilla varelse när han blir större och vi kan bege oss ut på tävlingsplanen. Han är en charmig liten kille, busig såklart men lätt att ha och göra med :) Här sitter han med storebror och kikar på spännande saker.
Kaiju är sexton veckor, benen växer och öronen fladdrar. Tappat i princip alla små tänder, lyfter på benet och kissar över farbror Athos' kissefläckar utan att skämmas. Kaiju är en äkta "tjuren Ferdinand". Stor, stark, oerhört vänlig grabb, visst får han valpyck men han är väldigt samlad för att vara en sextonveckors aussievalp. Sympatisk. Han har gott självförtroende och inget bekymrar honom. Han vet vem han är och hur man ska förhålla sig till omvärlden. ;)
Det är inte bestämt om vi ska få den ljusa eller den mörkare :)
Hälsningar Sasha, Zally och mig!
Hämtar min lilla om 1,5 veckor ! Åker till fastlandet på onsdag så kommer säkert få träffa henne igen innan ♡
Konstinstagram: @toxiccetacean
Peta inte på salamandern. Den sover.
Vilken farlig tråd! 😍 Ska bli roligt att följa alla söta valpar.
#8 Sa himla vacker!! 😍
Min älskade efterlängtade Alizza bor här sen 2 juni, hon är nu tre månader. Busig som få, rev nyss upp min stortå med en vass tand eftersom leksaker ofta är överskattat när matte och husse har så roliga kroppsdelar, men också jättemysig, cool och lättlärd! Kan redan sitt, ligg och vacker tass, lär sig mer och mer hur man ska uppföra sig vid hantering och säga till när man ska ut. Inkallning och koppelträning går sakta men säkert framåt.
Min blogg: Fibroflicka med myalgisk encefalomyelit.
Jag kom att tänka på den här tråden! Hur går det med alla valparna? Mycket hinner hända på två månader så nu är det dags för en uppdatering av alla tycker jag! 😃
Min har hunnit bli 5,5 månader och han snor grejer från bordet, tuggar på sladdar och äter upp soffan men i det stora hela är han typ världens mest behagliga hund. Han kan sitta på kommando och lyssna när någon pratar. Gå i koppel har vi knappt tränat men av någon anledning går han fint ändå. Någon sa att collies uppfostrar sig själva och kanske ligger det något i det. Han går lös nästan hela tiden - vi skrotar mest runt i skogen.
Jag har idag försökt ta fina höstbilder och insåg att det hade underlättat enormt om hunden kunde stå stilla på kommando så nu ska vi börja träna det. Det går superbra med valpen och den vuxna också, de är jättegulliga tillsammans. När de fått mat står den som blivit klar först (oftast valpen…) och väntar på att den andra ska äta upp. När det sista är uppätet hjälps de åt att slicka båda skålarna noga tillsammans. De sover ofta med huvudet vilande på den andra. Väldigt fint att se. 🙂
Här är det lite både och. Abbe har hunnit bli 20 veckor. Å ena sidan är han världens goaste valpis. Han kan vara ensam hemma i 3 timmar utan problem och han är väldigt kontaktsökande och lättbelönad. Men han bits! Jag blir tokig på det här bitande. Har inte varit med om det intensiva bitandet förut hos valpar så jag är lite chockad. Hans impuls i alla lägen oavsett om det ska lekas eller mysas eller hälsas är alltid BIT! Hugg som om livet står på spel. Jag vet faktiskt inte riktigt hur jag ska tackla det för inget bekommer honom. Jag ignorerar, säger nej, morrar, blir tråkig, tar ner honom från soffan osv… Han verkar inte koppla att det är bitandet som gör att han inte får vara med utan han blir bara frustrerad. Vad ska jag ta mig till? Koppelgåendet är också väldigt dåligt. Han drar mest hela tiden. Inomhus är han som ett plåster på mig och försöker stirra mig i ögonen hela tiden men utomhus finns jag inte. Har prövat att stanna ofta och göra roliga saker för att bli en resurs på promenaden och han stannar ju hos mig när det ska tränas men när vi börjar gå igen så drar han bara iväg. Dåligt med bilder eftersom han biter mig när jag försöker fota.
Marceline har blivit 4 månader! Växer som ogräs! Hon är sjukt cool i folksamlingar, älskar människor. Idag var hon i en monter på en skördefestival hela dagen med massa hundar och människor som kom och gick!
En bild som visar hur stor skillnad det är sen första gången jag fotade henne vid 6 veckors ålder, och sen en bild från igår!
Min Flatte som nu är precis 10 veckor. Är så glad att det känns som en perfekt matchning. Han har lite mycket energi för vad jag orkar med just nu bara, men det är för att jag inte får tillräckligt med sömn haha.
Han är så cool. Kommer på inkallning för det mesta, går lös med mig i skogen, går superfint i koppel. Inkallning med visselpipa fungerar 10/10 men jag tränar vanlig inkallning med utfall att man inte har visselpipan med sig. Han kan sitta på kommando redan och det är väl det vi tränar. Sitta, kontakt och inkallning. HAr börjat introducera klickern för honom med så får vi se hur det går.
Han har åkt tåg, buss och bil utan problem. Vara i folksamlingar är också helt ok. Gå förbi andra hundar är ok. Ja allt är ok. Åska och blixtnedslag hade vi en hel natt nu och det var absolut inga problem. Han bits inte särskilt mycket och jag hoppas det inte blir värre. Han är lätt att avleda när han gör saker han inte får så vi behöver aldrig ha några konflikter.
Ja, det är väl smekmånad nu helt enkelt hihi!
Medarbetare på bildredigering! :)
Boston, 4 månader idag. En vecka sen jag hämtade honom imorgon, allting flyter på. Importerade honom, därför den höga åldern! Han kan sitt, ligg, kommer när man kallar, sitter innan maten, går inte upp i soffan utan lov, tar för sig mer och mer, vilket jag tycker är jätteroligt! Är så lekfull och samtidigt så gosig. Vi ska förhoppningsvis gå en valpkurs snart, kommer bli jätteskoj! Vi gör lite personsök, godissök, klickerträning och lite lydnad. Väldigt lätt att lära, och ett lugnt temperament. Jag kunde inte fått en bättre valpis :)
"Snart" får även jag joina den här tråden!
Medarbetare på brukshundraser.
Den här tråden borde förbjudas! Man får konstiga idéer, vilda fantasier och sömproblem.😭😉
Sudden blir 4 månader den 10/9 och är världens underbaraste valp. Rumrenheten är på g och han fattar att det ska kissas ute men ibland så hinner matte inte med i svängarna när han springer till dörren.
Han är en självständig valp som inte bryr sig så värst om var jag är utan gärna går ut på egna äventyr. Har blivit mycket jobb på att han ska se mig som en tillgång och vilja komma när han är lös ibland :) Men samtidigt är han en riktig myspropp inne som vill ligga riktigt nära och gärna sitta på axeln när matte sitter i soffan
Vi har gått på en valpkurs där han visade sin fina mentalitet och tog det hela med ro och älskade att få träna med matte. Imorgon börjar vi vår andra kurs med tävlingsinrikting, ska bli väldigt spännande hur han tar detta, han älskar att träna och busa fram nya trick. Vi har påbörjat lydnadsträningen och spår som han är kanon duktig på ❤️
Den andra terriern hemma, Kajsa 8 år tycker att han är väöldigt kul nu, i början var det rejält frostigt. Nu sover de ihop och ligger riktigt nära.

12 veckor hos veterinären

Sudden

10 veckor
Codeavalone.blogg.se
Valpar är jättehemska
/hälsningar Jamie aka Storebror
26 Verkligen supersöt 😍
#27 Ja, bilden på pirayagapet väckte faktiskt rätt hemska minnen! Hua.😃
Lilla Ayla är 10 veckor och har nu haft henne i 9 dagar. Det är jobbigt men samtidigt underbart med valp. Hon är en riktig bitmaskin och är väldigt svår att avleda från saker hon inte får göra. Tanterna (de vuxna hundarna) tycker inte om henne ännu men det kommer väl :P Hon har bitit hål i 2 av mina byxor. Hon är jätteduktig på att göra ifrån sig ute. Sitt och tass kan hon och vi tränar även ögonkontakt och hon kollar mig fint i ögonen innan hon får ta godis eller mat 🙂 Har inte riktigt vågat ha henne lös ännu då hon bara lyssnar ibland och här finns aggressiva hundar på området, men ska börja träna med långlina. Den 21 börjar vi på valpkurs och längtar så mycket 😃
Hoppas och tror att jag kan joina den här tråden nästa år… 🤐
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Ecma är ju i vad man kallar för fulåldern. Långa ben, öron som står åt alla håll och en mun där hälften av tänderna saknas.
Hon har hunnit bli drygt fyra månader och har rejält med vilja och attityd. Efter sommaren i skärgården insåg att jag missat andra hundar när det gäller miljöträningen, så när vi kom in i stan blev hon lite överrumplad. Plötsligt var det massa nya hundar överallt och alla skulle skällas ut.
Sedan en vecka tillbaka har vi jobbat stenhårt med någon form av skvallerträning (belöna att hon tittar på saker med lek eller mat) och det har gett jättefint resultat.
Hon är ganska reserverad och gillar inte att ha okända människor nära. Gladast är hon när det bara är jag och sambon. Fidel står hon ut med men han är lite av en grinig gammal farbror som mest vill slå valpen på fingrarna. Det är inte precis någon kärlek mellan de två, men de är avslappnade och trevliga mot varandra.
Det är verkligen skitkul att ha valp igen och extra skönt är det att ha både erfarenhet och ett brett kontaktnät när något problem uppstår. Jag vet hur jag ska hantera saker och är mycket mer avslappnad än vad jag var med Fidel.
Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/
Jag dööör! Vem kom på den här dumma idén med en valptråd :-P? Tja, det är väl bara att inse att det får bli valp snart, de två senaste hundarna kom som vuxna så det är 7,5 år sedan sist… tillräckligt för att man ska hinna förtränga allt kiss och bitande - för att inte tala om unghundstiden med selektiv dövhet :-o!
Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!
#35 nämen gud 😍 Har du evt even bildtråd?? I så fall kan du länka? Och om inte, snälla gör en 😆❤❤
Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography
#37 Hihi, tack <3 Tror att jag har en, men har inte lagt upp ngt där på evigheter…. Kan se om jag hittar den!
Marceline blir 4 månader på onsdag och igår vägdes och mättes hon!
Vikt: 9,9 kg
Mankhöjd: 44 cm
Rygglängd: 45 cm
bilden är en kass mobilbild från skolan där hon låg och sov i mitt knä när vi snackade MH ;) Mysigt sa hon!
Kommer ha en kull valpar snart om allt går som förväntat. Min tik är i vecka 7-8 nu. Beräknad födsel är i slutet av denna månad :-)
Kommer ha en kull valpar snart om allt går som förväntat. Min tik är i vecka 7-8 nu. Beräknad födsel är i slutet av denna månad :-)
Alltså detta är tortyr, jag vill också ha valpis! 😭
Haha nej men det är verkligen roligt att se bilder på era fina valpar, och höra att det verkar gå bra för det allra mesta åtminstone!
42 Åh vad spännande :) vad är det för ras? väntar hon många valpar?
43 vi utan valpar ska inte kolla in i dessa trådar för alltid så skriker valptarmen på än 🤪
Fenna är nu hela 6 månader! Tiden går så otroligt fort! Fenna väger just nu 8,5kg och är ca 37cm i manken så nu hoppas jag att hon stannar där hehe. :)
Vid 6 månader brukar man säga att de kommer in i "fulåldern" men jag tycker faktiskt Fenna är otroligt FIN om jag jämför med mina andra hundar jag har haft. Alla tänder är bytta och nu skulle jag vilja kalla henne rumsren. :)
Träningen går bra och hon är otroligt lättlärd MEN hennes tålamod existerar inte, allt ska hända samtidigt enligt henne. ;)
Vi har hunnit med att gå en valpkurs tillsammans, ställt ett par gånger med goda resultat och vi miljötränar massor.
Övrigt, Fenna är fortfarande världens gladaste hund och älskar allt å alla när det kommer till människor, en väldigt trevlig hund med andra ord. :)
#45 en Kooiker?
Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography
Nu är det slut på den ljuva valptiden här tydligen. För två dagar sedan blev han unghund, bara sådär. När man säger "nej" säger han "joho!" och beter sig i allmänhet som en terrorist. Igår när vi promenerade i skogen började han slita upp små träd ur marken, haha.
Problem som vi har är att det blir cirkus när vi får besök. Skäll, skäll, skäll och härj. Vi har även insett att vi har ett kiss-problem då han väldigt ogärna kissar någon annanstans än hemma på gården och i skogen. Om mindre än två veckor ska vi åka iväg och hundarna ska få bo hos hundvakt i fyra dagar så tills dess måste vi få ordning på kisseriet.
Öronen har vi haft tyngder i under ett par månader nu. För någon dag sedan lossnade tejpen på ena örat och örat ställde sig omedelbart upp. Då han tappat alla tänder och alla de nya vuxit fram nästan helt känns det lite hopplöst att öronen ska ordna upp sig nu. Jag antar att det bara är att hålla tummarna för något slags mirakel angående dem.
Vad uppgiven jag lät insåg jag nu, haha. Det är inte så hemskt jäkligt, det är bara matte som är väldigt, väldigt trött för tillfället. 🤐
#47 Han ar sa fin! Vart har du kopt det selet?
#48 Tack! 🙂 Den är köpt från animail, det är en planet pet-sele. Jag har varit riktigt nöjd med den som valpsele!
#46 Yes det är en Kooiker. :)
Alizza har nu gått från 2 till 6 månader och är otroligt fluffig! :) Hon har naturligtvis utvecklats massor, blir totalt uppspelt när någon kommer på besök. Klarar sig ensam ett par timmar, men blir ledsen om vi båda går samtidigt och gnäller lite, men verkar inte som att hon håller på länge. Går jag först och sambon senare är hon däremot lugn. Ska lägga kvar ipaden i köket (där hon får vara när vi går hemifrån) och spela in nästa gång ;) Hon har inte blivit kompis med sele och koppel än, men det börjar bli bättre iallafall :) Hon är otroligt charmig, lättlärd och envis. Tex vägrar hon komma ända fram ofta när vi tränar inkallning och sätter sig en meter bort och väntar på lek. Men tricks lär hon sig jättefort, vi satte upp några agilityhinder, enkla som tunnel och några slalompinnar och hon lärde sig superfort! Och tycker det är jättekul. Annars älskar hon dragkamp och apportering av dragleksakerna ;)
Min blogg: Fibroflicka med myalgisk encefalomyelit.