Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 2427 ggr
[Agilitypuffen]
1

Stryphalsband

Köpte ett retrieverkoppel till min hund för att kunna ta på och av vid träning, men har bestämt mig för att skicka tillbaka det eftersom hon är lättskrämd och lätt rycker till..känner mig så dum som köpte det. 

Finns det någon här som använder stryphalsband? Är ni inte rädda för skador? Jag vågar inte ens använda vanligt halsband på min hund längre eftersom hon ofta rycker till I kopplet när hon blir rädd för saker, så nu kör jag på sele fullt ut. Har en jättebra från hööks som jag har haft I nästan ett år nu och använt I princip dagligen.

Usch har sådana skuldkänslor att jag har använt halsband då och då fast det blivit ryck I halsen. Vet att stryp är ett effektivt sätt att få bukt med ex drag men förstår helt ärligt inte hur ni vågar. Man kan få bort drag med en sele också, eller halti om hunden är otroligt stark. Tycker man borde förbjuda stryp I Sverige, är ju inte mycket snällare än el eller stackel.

Whippet
2

Jag använde det till mina ena hund när han var valp, kände mig också hemsk sen dess har jag alltid kört med sele (VGW sele) Har det till båda hundarna nu. :)

I'm out Vilar huvudet i handen

Kallaterrier
4

Har man en hund som inte drar eller rycker är det ju som ett vanligt halsband. Inget elakt alls alltså. Bara smidigt att ta på och av. Och nej, jag använder inte stryp på min hund för hon får för sig att rycka ibland.

fridarebecka
2

På min hund använder jag frontknäppt sele för att skona mina axlar och hans hals, han är nämligen en mästare på att göra oväntade ryck/tvärnitar i kopplet. Personligen föredrar jag sele eller ett vadderat halvstryp/fast halsband.

Svärfars hund har helstryp däremot. Den hunden är så himla lugn och sansad och går antingen bredvid eller lunkar i diket, hon gör aldrig några tvära ryck. Dock tror jag att hon hade gått lika fint i sele eller fast halsband, men jag respekterar helt klart svärfars val att ha helstryp på henne eftersom jag tror att risken är nästan obefintlig att hon kommer skadas av det.

[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
Majken!
8

Har inga problem att använda stryp vid de tillfällen jag behöver det, eller då jag måste använda det. Det har varit ett bra träningsredskap på min hund och en billig livförsäkring för de med små hundar i vår närhet.

JoannaLi
1

Jag kan lätt tänka mig att ha ett retrieverkoppel. …Nu när alla "mina" hundar kan gå ordentligt i koppel. 

Helt underbart som mitt-i-natten-koppel, eller bara-till-bilen-koppel, eller varför inte (när vi nu bor på en holme vid kusten) ner-till-stranden-koppel. Till de situationerna kör jag nu ett halvstryp som är lätt att ta på och av. 

Men nej, skulle aldrig ha ett stryp över huvud taget, i situationer där jag inte vet precis vad jag möter och vad som kommer att hända. För jag litar till 100% på Arrak i ovan nämnda situationer, men han kan bli rädd, upphetsad eller bara glad när vi t.ex. går riktiga promenader, och då vill jag ha något vettigare på honom.

[Agilitypuffen]
1

#4 Varför behöver du ett stryp? Eller menar du att du bara använder det vid IPO, har för mig att man måste ha stryp då.

Drar hunden aldrig I Koppel eller blir rädd är det klart att stryp inte skadar. Men att det tar så lång tid att sätta på selen förstår jag inte? Det tar ju en halv sekund, på ovanför huvudet och knäpp under magen. Tar inte längre tid än att dra på ett retrieverkoppel. Vad har ni för selar med en massa spännen som gör att det tar så lång tid? Jag köpte ju ett retrieverkoppel för att "dra på snabbt" och snopet märkte jag att det inte alls tar kortare tid än sele. Över huvudet och knäpp, inte så svårt…sen tycker jag det är värt att kanske lägga den där sekunden extra på hunden så att den inte får skador.

peafie
2

Jag har i princip bara retrieverkoppel. 🙂 Enda gången jag sätter på något annat är när vi ska ut på korta kissrundor för retrieverkopplena är lite korta för att nosa fritt. Är inte rädd för skador, nej, hunden går fot för det mesta. Jag brukar också alltid ha ett extra i fickan ifall vi stöter på lösa hundar också (efter hundrade gången det hände och hussen blev biten så fick jag nog…).

Bloggen     ○    Instagram

Mysisa
0

Jag har för stora halvstryp på mina så ifall dom får för sig att rycka skadar det inte mer än ett vanligt halsband och dom är lätta att sätta på och ta av

minavitas.wix.com/kennel

Haku
1

jag skulle aldrig använda varken halvstryp eller helstryp förstår ingen alls mening med det, finns bra vanliga koppel eller helst sele enligt mig. Använder också bara sele på min hund sen över ett år tillbaks vilken skillnad! funkar superbra.

Majken!
4

#6 för att ha kontroll över en stark och explosiv hund i för henne svåra situationer, det handlar inte alls om att spara tid.

Skarvsladd
2

jag har retrieverkoppel till mina hundar, ser inget dåligt med det alls då dom ej drar och därför ej blir strypta. skulle någon av dom däremot dra en massa skulle jag kanske inte ha det. använder retrierverkoppel bara för att det är såpass smidigt! :)

jag har ränder så som alla tigrar har

[tk1971]
0

Nej, Där går min gräns.

Nervöst Skall
1

Jag använder retrieverkoppel ibland vid lydnads-träning, mest som en signal till hunden att nu tränar vi. Vad jag har sett av tävlingar så ser jag även fördelar med att ha retriever/stryp ute på tävlingsplan.
Använder även utställningskoppel vid utställning vilket ju också i grunden är ett stryp koppel.

#6 På långhåriga hundar så kan det bli ett himla trixande för att få på sele eller vanligt halsband. Jag använder ett halvstryp (utan stryp effekt) till min hane, det är otroligt smidigt att bara dra över huvudet. När jag sätter på sele så är pälsen nästan jämt ivägen så det tar sin tid.

Johanna|Kingpin|Sansa|Knota

Medarbetare på Sällskapshundar

http://jatteochdvarg.blogg.se

Hiro
1

Använder stryp som "tjänstetäcke" då vi tränar och hon ska hålla sig i fotposition (typ) men använder aldrig strypfunktionen då jag inte tycker man ska använda det

Nova1234
0

Nej, jag har aldrig använt strypkoppel på mina hundar Nu ska valpen snart ställas ut och jag har lite ångest över vilket koppel jag ska använda….

Mirrorglace
7

vad är så himla fel med stryp halsband då?

Jag använder det hellre än vanligt, kolla själv om hunden får för sej att börja dra eller krångla, i ett vanligt halsband är det inte ens följsamt och stryper även det, och trycks in i skinnet på hunden och skaver pälsen. Nää har hellre bra kätting halsband och drar hunden så känner den oj jag stryps lite, ska inte dra mer eller göra såhär, oså känner den att när den slutade så släpptes halsbandet o stryp försvinner. hunden känner lättnad och lär sej gör jag fel så stryps halsbandet åt. gör jag rätt så är det löst. Min hund har jag lärt gå fint hela tiden så det dras aldrig åt ändå, sedan har jag alltid störst storlek om jag använder stryp, blir inte samma sak då som om man använder rätt storlek på halsbandet, då stryps dem av jätte lite. lärde henne inte gå fint utan o dra genom stryp ändå, hade aldrig velat se min hund strypas en hel promenad för att hon vill dra.

❤️

[Nalle-]
1

Jag brukar använda retrieverkoppel på mina. Är inte mer rädd för skador i ett sådant än i vanliga halsband.

Haku
1

#16 väljer man rätt och bra vanligt halsband stryper det inte, stryphalsband har ju sitt namn av en anledning. Jag skulle rekommendera sele om hunden drar rekommenderar också sele även om hunden inte drar känns mest skonsamt mot hunden

Ravynsfair
1

Har jag halsband så har jag ett halvstryp, så stort att det inte stryper det minsta när det är åtdraget. (så som halvstryp är tänkt att användas) 
Får enkelt in ett par fingrar mellan hals och halsband när det är helt åtdraget. 

Använder det för att enkelt få på halsbandet (har ofta ont i händerna) och för att det är bekvämt för hunden när halsbandet hänger fritt runt halsen istället för att konstant sitta på ett och samma ställe som "vanliga" halsband gör. 

Retrieverkoppel är "mitt i natten" kissrunda, gå till bilen, träningskoppel för oss. 

Normalt sett, under längre promenader så har jag en sele där jag kan frontkoppla honom.
Bekvämt för honom och mig med onda händer.

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

[LoveUnite]1
2

På min första hund använde vi helstryp i några år, men då visste jag ju inte bättre, slutade med det och på med halvstryp.

Den hund jag har nu har också halvstryp samt vanligt halsband utan stryp, dock ingen sele på denna hund för jag litar inte så mkt på sele till henne, gör utfall och en massa grejer, jag har stadigare grepp med halsband.

Jag väljer endast halvstryp för jag vill vara säker på att hon inte kan komma ur halsbandet, men de jag har idag är ändå lös nog så 1 finger går igenom när man har den fullt stryp.

Dock nästa hund ska jag testa lite sele =) De där fina som finns ute som går ner via bringan.

Den första hunden hade sele men endast när vi spårade.

Ambrose
4

Eftersom jag har en Rottweiler och dessutom tränar IPO, så ska kedjestryp användas i både utställning, lydnad, spår och skydd. I tävlingssammanhang. Så är reglerna, men självklart är det mitt ansvar som ägare att använda det på rätt sätt. Jag har det aldrig i vardagen och sällan under träning. Har inget behov av det, inte för att hon reagerar på ryck i kopplet, över huvud taget, omöjlig att korrigera, men ändå.

Jag antar att det är för att alla hundar ska vara under så stor kontroll som möjligt. Sedan tycker jag faktiskt att en kedja ser riktigt snygg ut, men den behöver ju inte kopplas i stryp.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

[Agilitypuffen]
0

Att man måste ha stryp ute för att hunden drar eller att man måste korrigera den köper jag inte. Jag har själv använt stryp på tidigare hund, som korigering för "så skulle man göra". Nu för tiden vet vi att ryck i halsen, och helst i strypkoppel gör stor skada så vi borde veta bättre. Man kan korrigera hunden i sele också, eller så använder man ex halti. Om man inte kan korrigera hunden i sele ska man gå en kurs och inte sätta på hunden stryp för att skapa obehag och skador.

Majken!
14

#22 Vad du tycker och tror spelar ingen roll. Känner man sig själv och sin hund och gör bedömning att det behövs ett stryp så är det vettigare än att låta bli för att någon tyckare sagt sitt. Hundar ska vara under kontroll, olika hundar kräver olika åtgärder.

[Agilitypuffen]
5

#23 jag håller med om att hunden ska vara under kontroll, men att orsaka den smärta för att få hunden att lyda är inte rätt väg. Att rycka hunden i stryp skapar ett stort obehag och borde klassas som djurplågeri.

Majken!
4

#24 Vad menar du är skillnaden att göra en korrigering i sele eller i halsband? Bryter du med hjälp av obehag ett beteende så är det väl knappast någon skillnad alls?

peafie
6

#24 I din andra tråd skriver du :

"Jo visst kan man få skador av halti, men som  4 säger så ska man kunna hålla I sin hund, annars är det bättre med något annat än sele. Så du tycker det är bättre att andra hundar kan skadas för att ägaren inte har koll på hunden? Då är det bättre med halti. Den där tjejen orkade inte hålla I hunden, hon höll hart I kopplet men ändå flög hon efter den. "

Bara nyfiken: är ditt resonemang annorlunda vad gäller att hålla hundar under kontroll i ett stryp? Jag tycker halti är "skarpare".

[Empisen]
2

Jag har stryp på min dobbis ibland… Eftersom sele triggar igång honom vid hundmöten och likaså vanligt halsband. Målet är att kunna lägga bort strypet helt, men tills dess är det det som funkar bäst. 
Vi har anmält oss till kurs med start slutet av Augusti där endast sele är tillåtet.. Är lite småskraj över hur han kommer bete sig faktiskt :P

[Agilitypuffen]
1

#25 man kan ge ett litet ryck i selen, har samma effekt som ett litet ryck i strypet, men är skonsammare mot hals och rygg. Jag brukar träna med positiva metoder, då man belönar när hunden gör rätt och försöker tillkalla uppmärksamhet i vissa situationer istället för att rycka och slita.

Majken!
7

#28 jag tränar också med positiva metoder, men känner min typ av hund väldigt väl och vet att det ibland behövs nödbroms. Det är naivt att tro att hundar aldrig agerar med full kraft, särskilt med tanke på din andra tråd som handlar om just det.

[Agilitypuffen]
0

#29 i min andra tråd var det ägarens fel. Hon kunde inte läsa av hunden utan lät den gå upp i varv istället för stt avbryta direkt. Man behöver inget stryp för det.

Majken!
6

#30 Du rekommenderar ju halti i den situationen?

[Annamaja27]
3

Min hund är nästan alltid lös. Jag är ett stort fan av retrieverkoppel. Jag har nästan bara sådana för jag orkar inte mecka med halsband eller sele som jag ska ta av när vi är ute o går. Vill inte att min hund ska ha något runt halsen eller kroppen när vi träffar andra hundar på promenaden när hon är okopplad.

När jag tränade henne på att gå fint i koppel hade jag mestadels sele. Det har jag även numer om vi går på "koppelpromenader"

[spetsen]
0

Jag är så illa tvungen att använda stryp på min mammas grand danois. Han Gör utfall och kan skada andra hundar och då måste det gå att hålla i honom. Med vanligt halsband blir han för stark

Vizzla
0

Jag använder aldrig stryp, har aldrig gjort och kommer inte att göra.

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

[Agilitypuffen]
1

#31 Ja precis, halti är skonsammare om man inte kan hålla koll på hunden. Däremot skulle jag ALDRIG sätta på et stryp.

#33 Har du testat halti? Tagit hjälp av en tränare?

Nova1234
2

För er som inte förstår skillnaden på att bära sele, halsband eller stryphalsband, kanske ska testa på er själva. Sätt på ett strypkoppel och låtnågon annan dra i kopplet. Då förstår ni.

Majken!
12

#36 för er som inte förstår skillnaden mellan explosiva, starka, högtempererade hundar och lågtempererade så borde ni handskas och leva med sådana hundar under slyngelåldern. Då kanske ni förstår vad en nödbroms är till för.

Nova1234
2

#37 Är det rött att andra människor och djur ska bli vettskrämda för att en del hundägare inte har koll på sin hund? Jag kan ju säga att det är inte okey någonstans

Majken!
2

#38 Jag förstår inte vad du pratar om, jag pratar om användare av stryphalsband vid behov.

Nova1234
2

# 39 Vad jag pratar om är att man kanske ska försöka lösa situationen med annat än stryphalsband om man har en hund som gör utfall mot andra hundar och människor Hur kan stryphalsband ens vara ett alternativ, vem kom ens på idén ?

Wenniz
2

Jag har ett retrieverkoppel till min ena hund, eftersom hon är mestdels lös men ibland behöver koppla och då  tycker jag ett retrieverkoppel är smidigt att ha med sig, väger inget och man kan enkelt förvara det i BH:n för det är så enkelt att knögla ihop. Hon varken drar eller rycker så hon får inga skador av det. 

Vi tränade även WR (Whippet Race) där man måste ha både stryp och sele på hunden av säkerhetsskäl (hunden ska inte kunna komma loss av den anledningen att en trastokig whippet kan skada andra hundar som t.ex. springer på banan med munkorg).

Men jag skulle t.ex. aldrig använda ett koppel som har strypeffekt på min andra hund som drar. Där avänder vi sele och träning för att försöka att inte dra. :)

• Nederlandse Kooikerhondje -
Majken!
11

#40 Jag ger upp. Ungdomsgänget får driva sina teser som passar sin verklighet bäst. Jag åker och tränar hund istället. Med eller utan stryp, vi får se.

peafie
7

Ok, om vi lämnar sidospåret med stora och tunga problemhundar (även fast jag absolut inte håller med om att halti är speciellt mycket snällare än stryp om en hund drar!).

Jag tycker att det är ett väldigt intressant ämne, just eftersom jag i princip alltid har retrieverkoppel. Jag kan inte sätta min fot på brukshundsklubben i den här stan för de förbjuder stryp på området (förutom i IPO då, antar jag? Har noll koll på bruks), men när jag väl är där ser jag hundar som hänger, drar och väser i halvstryp, selar och fasta halsband: var tusan är logiken i det? 

Jag har all respekt för att alla hundar inte är lika okomplicerade och lättränade som min men varför ska just stryp förbjudas och inte själva strypmomentet (som du ju får vad du än har runt halsen på hunden)? Varför denna aversion mot verktyg som används på rätt sätt?

Frida B
3

Aldrig stryp, det är djävulens redskap i mina ögon. Likaså retrieverkoppel, och för små halvstryp. Använder inte heller halsband, men det är helt okej i mina ögon sålänge inte hunden drar eller rycker. Vilket kan hända vilken hund som helst. 

Att försvara sig med att man har det för att ha kontroll på hunden är ingen anledning tycker jag. Enda situationen det är ok med stryp är exempelvis på djursjukhus etc, där djuren är sjuka och man måste ut och rasta. Vissa djur gör allt för att sticka och leta efter husse eller matte, och det går inte att ha en rädd hund som är sjuk på rymmen.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Kallaterrier
9

#44 Djävulens redskap? Tur att vi inte är melodramatiska i överkant :)

Om man har en hund som aldrig drar eller rycker, och sådana finns, är uppvuxen med en sådan och jag tror inte att vår hund var helt unik :), då kan de ju kvitta vad man har på dem, oavsett vad man kallar det. Bara för att det heter stryp så innebär det inte att alla användare stryper upp sina hundar. Det kan helt enkelt vara det mest praktiska för den hunden. Inte alla jyckar är speciellt förtjusta i selar heller. Man får försöka se det stora perspektivet.

Qepta
1

Jag använder stryphalsband på båda mina hundar. Dock inte kedja på terven då det förstör pälsen.

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Frida B
3

#45 stör du dig på mina åsikter behöver du inte kommentera :)

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Kallaterrier
12

#47 Hmm, jag som trodde att det var ett diskussionsforum där man diskuterar varandras åsikter… Jag stör mig inte alls, jag tyckte att du tog i och öppnade upp för diskussion.

Frida B
0

#48 Fast att både använda ironi och att säga att jag var melodramatisk… Nja, känner inte att jag vill disskutera huruvida jag är melodramatisk eller inte. :)

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Nova1234
2

Det är konstigt att stryphalsband inte förbjuds Alla som använder det på sin hund borde prova att ha det runt halsen själv och dra lika hårt som hunden gör Sen kan man ju fundera på om stryp fungerar öht. Det verkar inte som hundar som drar i kopplet slutar dra, utan dom fortsättera att dra år ut och år in, samma plåga på varje promenad… Jisses, hur tänker folk egentligen?

Kallaterrier
1

#49 Ok, jag skulle varit tydligare och sett till att det framgick att jag tyckte att ditt uttryck var melodramatiskt och inte du, tar det till mig.

Är dock fortfarande intresserad av att höra dina åsikter om stryp om man inte stryper? Då är det ju som vilket halsband som helst? Det finns faktiskt hundar som aldrig drar, det finns hundar som hatar selar, det finns hundar vars hals är tjockare än deras huvud och andra halsband åker av, vad ska man göra då? Bara för att det heter stryp betyder det inte att alla användare per automatik stryper sina hundar med det.

Wellcraft
0

#51 Halvstryp funkar utmärkt till hundar med bredare hals än huvud.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Frida B
0

#51 problemet som jag ser det är att det är djur vi håller. Djur är oförutsägbara, vilket betyder att den allra lugnaste gamla hunden kan bli rädd. Det räcker med ett enda knyck för att det ska göra ont/göra skador på luftvägar, nacke, huvud, tryck på ögonen läggs osv. Min hund verkligen avskyr sele, men jag har ändå bara sele på honom. Han får helt enkelt ta det :)

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Kallaterrier
0

#53 Ok, jag håller inte riktigt med dig, använder inte stryp själv då min hund har en tendens att dra, men jag vet verkligen hundar som ALDRIG har dragit en dag i sitt liv och då ser jag inte problemet. Bruk, inte missbruk, då kvittar det vilken typ av kontrollredskap som man använder.

Men, det är okej att tycka olika :)

Frida B
0

#54 självklart är det ok att tycka olika! Bara kul att disskutera, som du sa, det är ju det vi är här för :) 

Jag känner väl mer att jag inte tänker riskera min hunds hälsa för att det är bekvämt med stryp.

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Cazzos
2

Jag har inte egen hund men har praktiserat på hunddagis längre perioder och varit hundvakt väldigt mycket.

Jag skulle inte välja sele före halsband och vice versa, beror helt på hunden. På större hundar känner jag mig mer säker med ett halsband, t.ex. en grand danois som jag promenerar med regelbundet skulle vara omöjlig i sele om han får för sig att sticka iväg. Även sele som man knäpper fram med. Han har helstryp och går fint i kopplet men det har ju hänt att han gör utfall mot en annan hund. Jag tycker det är enklare att styra huvudet då.

Men jag brukar aldrig rycka i kopplet á la Cesar Millan om hunden har halsband. Går hunden fint så ser jag till att halsbandet hänger löst :)

Caarla
0

Jag skiftar oftast på mina hundar från sele till halsband till stryp osv.
Jag har stryp på oftast vid hundträning då jag känner mig säkert om jag har en stark hund samt att mina stryp halsband är långa länkor och det gillar jag för då kan jag även göra fast halsband av dom utan någon risk de kan backar ur halsbandet.

Med sele kan jag ABSOLUT inte träna, eller ja inte i lydnad… så obehagligt för mig och mina hundar :)

// Carla & dogpacken

http://carladogpack.blogg.se/

Ambrose
1

Jag skulle aldrig kunna ha en sele på min Rottis… hade hon sett något roligt så hade hon sprungit iväg med mig flygandes efter. På mindre hundar, eller hundar med smal hals så förstår jag att ett halsband kan kännas obehagligt, men min hunds hals är rena muskler… och ett halsband har ingen effekt på henne. En kedja däremot kan hon reagera på… med uppmärksamhet på ett positivt sätt, men en kedja är skarp och jag skulle aldrig drömma om att ha den i stryp. Väldigt taskigt och helt värdelöst! Med sådana skarpare verktyg är det min uppgift som ägare att använda dem på rätt sätt.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se