Små hundar
Hej Jag funderar på att skaffa en liten hund nästa sommar men vet inte vilken som passar mig bäst. Har haft Golden retriver innan och kändes som att man kunde motionera honom hur mycket som helst utan att han blev trött. Bor nu i en etta i stan och kommer gå promenader på max en timme om jag känner mig själv rätt. Skulle vilja ha en lugn liten hund som inte är för skällig. Nåt tips? Funderar på långhårig chichuaua men dom jag träffat är ofta väldigt kaxiga och skälliga. Gillar även jack Russell men dom verkar ha väldigt mycke energi.. Kanske för mycke? Vill gärna ha tips ;)
Skällandet tycker jag oftast är träning :)
Pudel eller papillon kanske? =)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Åh, känns som att jag har skrivit texten eftersom vi är ute efter samma sak!! Jag funderar iallafall på att skaffa en fransk bulldog valp, till sommarlovet eftersom då har man mer tid med en ny valp. Har haft fransk bulldog innan. Dom skäller sällan och är en mysig hundras. Du kan läsa mer om dom på internet.
Finns många raser, vad tycker du om kortnosiga hundar?
En ras som både är "lat" & inte kräver extrem mycket motion ( har ägt 5 st, så har erfarenhet av den rasen) men är en väldigt fin sällskapsras & ger en mycket kärlek tillbaka är Pekingesen. Vill man inte hålla på med pälsvård så kan man trimma ner dem, brukar göra det på två av våra & tycker nästan de är sötare kortklippta.
En annan ras som också skulle funka är Shih tzu.
Dessa två raser är inte heller speciellt skälliga, som t.e.x. Chihuahua.
Men finns som sagt många fler raser som du borde kolla in.
Sedan fick jag även upp Mops & Fransk bulldogg i huvudet.
Har ingen erfarenhet av mops, har bara träffat några enstaka individer.
Men har ägt Fransk bulldogg tidigare, båda gillade givetvis att få komma ut på sina promenader & träningar, men skulle inte kalla dem för "extrem" aktiva hundar heller. Det man får ha i åtanke är att de kan ha lite egen vilja ibland & kräver en fast hand & bra uppfostran om man inte vill ha en "fralla" som gör lite som den själv vill.
Men alla hundar oavsett ras behöver motion, så det kan man aldrig komma undan med 😉
Någon av smågriffonerna? Visserligen kortnosade men överlag friskare än fralla, mops och pek.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Papillon kanske :) gillar inte pudel, fransk bulldog eller pekingese.. Men shih tzu är dom både lång och kort håriga? Eller måste man klippa dom?
#6 Finns baralånghåriga men man kan raka dem.
Man kan raka dom. Shih tzu kan också vara rätt skälliga men det går och träna bort.
Vad mer har du tänkt göra med hunden än bara gå promenad? Är det en promenad på 1 h och sen små promenader?
Tycker skälligheten ofta hör till osäkerhet hos hunden, väldigt många hundar som inte får det dom kräver kan ta till skällandet för att ha ett jobb=larma/tala om för ägaren att det är något som dom ser/hör.
Jag kan inte ge dig något rastips alls eftersom jag anser alla hundar behöver mer än promenad.
Små raser som tex. Chihuahua är framavlade till vakthundar ursprungligen , därav deras skällande . Man kan träna bort sådant till viss del , men hos vissa hundar är det rastypiskt.
ja 1 h och små promenader. Lydnadsträning som jag antar att alla gör.. Sen kanske lite agility.. Aportering..
#10 hur vet man vilka som är vakt hundar?
En hund som jag verkligen gillar är king Charles spaniel men dom har ju lätt att få en del sjukdomar och det eviga problemet med öronen. Men hade tänkt mig en lite mindre hund. Sen finns det ju en del som är väldigt skälliga iof.. Så kanske beror på hur man tränar dom..
Shih tzu kan man trimma ner, skäller inte mycket, relativt tysta hundar.
Chinese crested finns med, både naken och puff :)
Strunta i en Jack Russell eller liknande om du inte vill ha en skällig understimulerad odräglig variant. En rastypisk Jack Russell behöver mer aktivitet än du kan tänka dig erbjuda. De allra flesta hundar oavsett ras tycker om och mår bra av någon vettig mental aktivitet som någon form av nosarbete, det kan vara ett spår en gång i veckan, att leta upp saker, att nosa upp torrfodret på en gräsmatta istället för att få det i en skål varje dag. Risken är annars att man får en skällig sak som hittar på egna uppgifter istället för att vara cool och slappna av hemma.
Att tänka på med de kortnosiga raserna som en del rekommenderade är att de har en hel del sjukdomsbesvär som är både smärtsamt för hunden och kostsamt för ägaren.
Jag skulle säga att du kan kolla i rasgrupp 9 efter hundar som passar dig. De är de raserna som kräver minst aktivitet men att tänka på är att det ändå är en hund och att de mår bra av att bli aktiverade mer än bara promenader. Mitt tips är att inte titta på terrier, de kräver mycket mer än vad du vill ge och då är risken att du får en odräglig hund istället.
Codeavalone.blogg.se
Jag hade valt en omplacering om jag vore som dig. Då det är extremt mycket jobb med en valp och om du tar en omplacering så vet du vad hunden behöver.
#18 har haft en Golden i 14 år så jag vet hur det är att ha hund.
Jag tror någon av bichon raserna skulle passa dig utmärkt. Små glada lättsamma hundar, lagomt aktiva utan trubbnos. En perfekt sällskapshund, äger ingen själv men har en kompis som har en liten bichon frise.
Coton de tulear? :-)
#21 ja dom är väldigt söta, verkar ha ett bra lynne. Men en del är "kort" håriga och en del har längre päls.. Klipper dom pälsen?
Om du läser på om olika raser så står det vad som är rastypiskt , finns vall/jakt /stötande/bruks/vakt o sällskapshundar ( jag har säkert missat någon , bara exempel )
kolla rasgrupp 9 sen efter vad du orkar med på pälsbiten. Leta efter bra uppfödare efter du valt ras :)
Här kräver våra pudlar dagligen långpromenad går i regel 2 och sen kortare rastningar som tas mellan dessa. 1 dag i veckan lägger vi spår och spårar med två, tredje är inte helt vass och då brukar någon av oss träna henne på annat. Utöver detta så är det i regel daglig träning på olika saker då dom går lösa så inkallning,gå sidan,stanna,lite ut skick runt träd,gå slalom mellan träd,balans mm Vi åker även till bekant som har agilitybana men det är 1 som dottern tränar med då, dom andra två tar jag o husse långpromenad med. Annars är det trix bra träning när det är sämmre väder ute. Finns mycket man kan hitta på utan att behöva planera så värst mycket, och kräver minimalt lite av ägaren lite glatt hunmör och gott godis kommer man långt på.
Håller med #20 bichonraserna är trevliga och följsamma, kräver inte supermycket och du kan trimma dem om du inte vill hålla på med pälsvård. Cotton som #21 sa räknas in till dem, även Malteser och Löwchen även om de inte har bichon i namnet. Jag har en sexmånaders bolognese som är hur go som helst, havanaise som är lite vanligare och frise verkar också vara trevliga. Har börjat med lite lite agility i trädgården och Alizza älskar det, dessutom apporterar hon leksaker bra. Hon tycker det mesta med tricks och så är kul men orkar inte gå några milslånga promenader (visst kan det tränas upp när hon är äldre men det måste man ju inte om man nu inte vill) utan sätter sig ner efter en stund och vägrar gå mer ;) visst är det en valpsak också, men vid sex månader gick min lab/goldenmix jag hade innan betydligt längre än Alizza, Jag hade ungefär samma tänk som du, lite tricks, agility för skojs skull och inga milslånga promenader till vardags även om längre skogspromenader på helgerna kan vara mysigt. Har också haft hund förr och vet att alla kräver vardagslydnad och mental aktivering utöver ren motion men anpassa efter det. Hittade bichon och det kändes perfekt. Nån av dem raserna tror jag garanterat passar dig. Dock har bolognese vakt i sig, men det går ju att lära dem vad de ska vakta för och vad som är normalt när man bor i lägenhet! Vakta inte mot grannar och brevbäraren liksom! ;)
Min blogg: Fibroflicka med myalgisk encefalomyelit.
Upplever Chihuahuan som mycket lugn/mysig inomhus och modig/energisk utomhus. Köp från en seriös kennel som avlar på fysiskt och psykiskt friska hundar och glöm inte bort att miljöträna mycket så ska du se att du slipper bjäbb. Visst kan lite skall vid dörren förekomma, men mer än så ska det inte behöva vara. De behöver inte öronvård och pälsvården är superenkel. Borstar vid dusch ca varje/varannan månad, ibland i mellan om de varit i skogen och fått någon tova. Men väldigt enkel långhårspäls och gott luktar de också!
Välkommen in till oss på Chihuahua.ifokus.se om du är nyfiken på rasen🙂
#11 Låter som papillon skulle passa dej,men även en chinese crested skulle nog passa 🙂
Medarbetare på Chinese crested ifokus.
Skulle inte rekommendera jack russell, det är en ras som kräver väldigt mycket trots sin storlek.
Men min andra ras skulle säkert vara något för dig beroende vad du tycker om pälsvård. Bichon havanais är en utmärkt aktiv sällskapshund som är nöjd med det mesta så länge den får vara med sin familj, det är en social ras som ofta fungerar väldigt bra med andra hundar och djur. Min kille skäller enbart när det plingar på dörren och har rasen är inte känd för att vara skällig. Ska man inte ställa ut sin hund så kan man klippa hunden kort några gånger per år så är det inte mycket pälsvård alls emellan, någon genomkamning max en gång i veckan räcker då. Och något bad emellanåt.
Det är en väldigt trevlig ras och vi kommer skaffa en till inom kort 🙂
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
#19 syftade inte på att du inte skulle kunna något om hundar. Jag menade att med en omplacering vet du ju vad du får. Men en valp så vet du ju inte hur aktiv den kommer bli och kommer kanske inte alls passa dig. När jag köpte min första Mittelspitz så sa folk att det ör en liten hund som inte kräver så mycket. Jag kan ju säga att jag har aldrig fått han helt slut förutom när vi varit på utställning. Skrev bara att hade jag varit som dig, som vet vad du vill/kan erbjuda en hund så hade jag funderat över en omplacerings då kan du träffa hunden innan och se hur aktiv den är osv. Men som sagt jag försöker bara vara snäll och komma med tips.
#29 förlåt missuppfattade dig. En omplacerings hund är ju också ett alternativ.. Men jag älskar att ha valp å lära hunden allt från början :)