Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 1406 ggr
swapp
0

Ras-topplista

Rent utseendemässigt, vilka raser smälter ni för lite extra och vilka gör ni det helt enkelt inte för? Topp 3 vackraste raserna och topp 3 "fulaste" raserna!

(Om ens "egen" ras råkar finnas med på någons "botten-lista" så behöver man ej ta åt sig, alla har olika åsikter!)🐶

Vet inte om det redan finns en sådan här tråd, men isåfall kan det ändå vara kul med en uppdaterad.🙂

Whippet
1

Dobermann husky och grand danois är ju väldigt vackra

Finns inga fula hundar. 🤔🤦‍♂️

I'm out Vilar huvudet i handen

[ellenhellstrom]
0

SVÅRT! 

Australian shepard, dobermann och Italian Greyhound. En blandning av dom tre hade varit perfekt hehe.

Om man ska välja någon ful så tycker jag kanske varghund och kinesisk nakenhund.

FjantYoda
0

Svårt, det finns ju så många fina! 
1: Dobermann
2: Russkiy Toy (främst släthår) 
3: Dogo Argentino

(å Chinese Crested Hairless, men de rymdes inte) 

Fulaste: 
Öh…. Strävhårig Tax, Shih tzu, Mops 
(Eller typ de mesta som är kortbent, skäggigt eller överdriven hårmängd… och typ hälften av kortnosarna.)

https://www.instagram.com/aros_yoda/

JoannaLi
1

Topp: 

1: Saluki
2: Jämthund
3: Malle

Botten: Mops, shih tzu och pekingese tror jag. Förlåt! Har bara svårt att inte föreställa mig en massa intryckta nosar. :S

Fridaaaa
0

**Topp just nu (ändar sig jämt haha):
**

• Sankt bernhard

• Papillon

• Fransk bulldog

Botten:

• De flesta vinthundar
  • Komondor (eller vad de heter, de med rastaflätor)
  • Pudel med pudelfrilla. (gillar nerrakade)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Hästhoven]
0

Toppen:

1. Vattenhundar & hundar med rastaflätor ( gillar annorlunda) :-)

2. Grand danois, dalmatiner färgade/tecknade ska det vara, väldigt snyggt :-)

3. Dobbermann & Afghan hund. 

Botten:

1. Papillon, har aldrig gillat deras utseende.

2. Tax ( gillar inte utseendet).

3. Affenpinscher (Gillar ej utseendet).

Men sedan kan jag ändå tycka att alla raser är fina (vill egentligen inte nedvärdera någon ras). 

[Nalle-]
0

Top 3 (utan inbördes ordning): 

1. Schäfer
2. Jämthund
3. Alaskan malamute

(4. Storpudel 😃 Helst riktigt nyfrissade i någon lejonklippning)

Botten:

Jättesvårt, tycker att de flesta raser är fina på sitt sätt- och de som jag egentligen tycker är rätt fula är ändå ganska fulsöta 😃 Men några fulsöta raser tycker jag är Engelsk bulldogg, Mexikansk nakenhund och Basset hound.

bustjejen
0

Jättesvårt det här, har fått bildgoogla lite..

Toppen utan inbördes ordning:

Japans spets

Weimaraner (korthårig)

Whippet

Botten:

Borzoi

Bullterrier

Dogo Argentino

Gaara
0

Toppraser: Finsk Lapphund, Pomeranian och Corgi.

De jag tycker är fulast är alla sorters nakenhundar, alla sorters krulliga hundar samt alla som har väldigt intryckt nos. Finns alltså för många för att välja 3 raser. X)

thea_thea
1

Finaste: mörkröd storpudel i en stram T-60 med rakad svans och öron, svart med riktigt välfärgade tantecken (mellan)pinscher & vältrimmad nätt men muskulös peppar och salt riesenschnauzer (gärna fastbiten i arm på brukshundsklubben)🤤

Fulaste: fransk bulldogg, otrimmade små terriers (rätt fina trimmade) & american bully, speciellt extreme🤮

molam
0

Mnååååå Jg har två topp 1 ju! xD

Min ser ut så här
Topp 1: Bearded Collie, Saluki Topp 2: Borzoi Topp 3: irländsk Varg

Beardisen är den ända i topp 3 som inte är vinthund, kanske drömmer han att han är en vinthund? :o Vem vet x3

Fulaste
Topp 1: Kortnosade. Eller alltså, dom är inte fula direkt, men många har diverse andningsproblem vilket gör att jag tycker synd om dom, vilket för dom fula i mina ögon…
Topp 2: Pittbull kanske? Topp 3: Russkiy toy

Tycker inte astt nån hundras är ful! jag älskar dom alla och nummer tre fulaste kom jag inte på nån xD så tog bara samma sak som nån annan i tråden v-v

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Frida B
0

I toppen ligger nog (utseendemässigt) saluki, bi blue australian shepherds och blåögda huskys.

I botten ligger många  raser. De flesta brachycefala raser, de flesta med onormalt grov kroppsform och de flesta dvärgväxta raser. Och just det, raser med för mycket hud och nakenhundar. Men måste jag välja 3 så blir det nog Engelsk Bulldog, Japanese chin och Mops. Detta är utseendemässigt alltså.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Ellen89
0

Toppen: Australian Shepherd - any merle, BC och shafer.

Botten: Staffe, Bulldog, Bull terrier…

Lågflax
0

Trodde "ogilla" skulle vara svårt, men inser att det är "gilla" som är svårt då det finns så många fina. Det här är listan jag kommer på just nu, men gordon setter står alltid kvar i alla fall.

Topp: Gordon setter, bouivier des flandres, saarloos wolfdog.

Botten: Nej det blev ingen sån. ;)

fredricakarlsson
0

De som ligger mig varmast om hjärtat: 1. Tyskspets/Mittelspitz 2. Schäfer 3. Rottweiler De som jag inte alls gillar pga olika anledningar: 1. Mops 2. Franskbulldog 3. Border Collie

Tindris30
0

landseer, Mastiff, Schnauzer

dom är vackra xD

fula raser

chihuahua xD SORRY dom som gillar dom

Tindris30
0
[Springerpoo]
0

Detta är ju riktigt svårt 🤔. Kan ju ofta se det vackra och positiva i de flesta raser. 

Toppen: Australian Shepherd, Belgisk vallhund (inte laekenois) och Shetland Sheepdog (av amerikansk blodslinje speciellt)

(Även blåa border collies får mig att smälta🤤)

Botten: Rosahyade nakenhundar, American Bullys (pocket och extreme speciellt) och Pekingese

Changrila
1

Finast enligt mig är:
1. en riktigt fin saluki.
2. arbetande hundar i arbete (typ jakthund som jagar, vallhund som vallar…)
3. skäggiga terriers, typ foxterrier, airedale, irländsk terrier…

Fulast:
Alla rejält osunda hundar. Hundar med knipta näsborrar och andningsproblem toppar listan för min del, därefter de med överdriven mängd hud, extremt klent nosparti i kombination med stor skalle (som på många Chihuahua för att nämna ett exempel). Exteriöra överdrifter som inte har någon funktion helt enkelt.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm