Storpack träningsgodis
Jag har två hundar som jag tränar aktivt med. Klickertränar mycket och går mycket kurs. Detta leder till att det går åt en hel del träningsgodis! Känns som om allt bra, gott träningsgodis med hög kötthalt bara sälj i super små förpackningar. Detta gör att om bara köper sådant godis blir det snordyrt i längden.Tror nästan vi lägger mer pengar om träningsgodis en på hundarnas vanliga foder! Det är väldigt synd för både jag och hundarna älskar de godiset man köper. Nu har jag börjat köpa lite mer människomat i form av kycklingköttbullar, men dels är det fruktansvärt kladdigt och dels vet jag inte inte hur nyttigt det är.
Så jag söker tips på antingen storpack av bra träningsgodis eller tips på något man kan göra själv. Kravet är då att det inte ska vara kladdigt, lätt att dela i pyttesmå bitar, inte bli döäckligt om man glömmer det i fickan någon natt och väldigt gott .
Här är absoluta favoritgodiset: https://www.grizzlyzoo.se/naturesmenu-hundgodis-kyckling-lamm-60-g-029099-6
// Nadja

Det finns torkat kött för människor i mataffärer, sk wild chips. Bitarna är ungefär lika stora som en tumnagel, men jag vet inte hur lätta de är att dela och om de blir lönsamt att köpa den sorten jämfört med det du använder nu.
Vanlig smörgåsmat, typ rökt skinka, kan delas i mindre bitar och torkas i ugn. 70 grader och ugnsluckan på glänt brukar fungera bra.
Stek kycklingfiléer och skär dem i mindre bitar och torka dem torra i ugn. De blir någon slags kycklingchips.
#0 Jag köpte det godiset för en vecka sedan. Hade inte särskilt höga förväntningar men nu räcker det att jag öppnar påsen för att jycken ska bli helt galen. Sjukt bra godis! Skulle vara toppen om det fanns i större förpackning.
#1 Det köttet är extremt dyrt och en påse innehåller väldigt lite kött.
Man kan torka kött hemma. Blir mycket billigare.
#1 Ska göra ett försök med kycklingfilén!
#2 Ja visst är det jätte bra! Synd bara att det har ett kilopris på runt 400 kr…
#3 Vad för kött rekommenderar du?
// Nadja
Torkad blodpudding och torkat lammhjärta är favoriter här.
Kanske kan vara nåt?
// Harley
#5 Hur praktiskt tycker du det är att hantera? Har testat båda, men det var väldigt länge sedan så kommer inte i håg.
// Nadja
Håller med om torkad blodpudding. Man kan välja storlek själv, smidiga att ta med sig och luktar inte som hundrumpa. Inte kladdigt heller :)
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#6 Torkade blodpuddingen var väldigt smidig, hade det i en påse i kylen och laddade fickorna med en lagom dos, inget kladd, ingen direkt lukt.
Var lite snabb på tangenterna förut, jag menade kokat lammhjärta, när jag la lammhjärta i ugnen tyckte jag det vart lite för kladdigt och fettigt.
Men den kokade varianten funkade fint när bitarna fick ligga på luft-tork innan dessa också fick bo i en påse i kylen tills det var dags att förtäras.
Vart väldigt poppis bland grannskapets hundar. :)
// Harley
Kokt kyckling, ost? (Öst bara i små bitar och som en väldig stor belöning, beroende på hur din hunds mage är måste DJ också starta långsamt, alltså ge dom lite och öka långsamt då dom kan få lite dålig mage av för mycket)
Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography
Jag använder torrfoder som godis, både sånt som är för katt och för hund. Funkar jättebra och har bättre innehåll än "godis".
"På natten är alla katter svarta"
Ska du börja torka, gör dig själv en tjänst och köp en billig svamptork så slipper du dra igång ungnen. Jättepraktiskt. Tyvärr har jag redan gett bort min gamla, annars kunde jag ha skänkt den här. Man brukar hitta för en 300 spänn. Kolla bara så den har termostat.
Den här hade jag och den är poppis förstatork för svampplockare. Den dyker säkert upp nånstans till lägre pris snart. Bl.a. Siba, Tretti och Netonnet brukar ha den till och från.
http://www.ginza.se/product/centurion-svamp-frukttork/994426
#9 Det är väldigt poppis såklart, men det blir lite bökigt i längden. Dessutom vill jag inte riktigt att de äter så mycket ost. Men det klart att det fungerar ibland!
#10 Kan kanske kan fungerar på den ena hunden!
#11 Det var smart😃
Tack för alla bra tips jag får!
// Nadja
#10 Funkar hyfsat när jag tränar enkla grejer inomhus. Men om det är nya svåra moment eller om vi har minsta lilla störning så är inte torrfodret värt nånting för min vovve.
#13 finns ju tusen olika torrfoder så jag har svårt att tänka mig att det inte finns nåt som funkar om man har en hund som normalt sett funkar på godisbelöning. Jag varierar mellan olika sorter, vilket höjer värdet ytterligare.
"På natten är alla katter svarta"
#14 Nej det måste ju du veta bättre vad min hund gillar ;) Jag hade gärna belönat med torrfoder och det gör jag när vi underhåller träning inomhus. Men vi ny inlärning och träning med störning så är det mumsgodis som gäller. Annars skiter han i det.
Kanske inte jättebilligt men jag köpte mig en påse Ziwi-Peak som jag använder till godis. Enkelt att dela och inga konstigheter i.
Jag tänker alltid att jag ska göra eget godis, men det blir aldrig av…
¤Rise and rise again until lambs become lions¤
Insåg just att Ziwi-Peak har både godis och foder. Men jag köpte mig en påse med foder som jag använder som godis.
¤Rise and rise again until lambs become lions¤