Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 1955 ggr
CayKantos
0

Podengo portugues

HejHej

Upptäckte precis denna ras och blev bara allmänt nyfiken då jag tycker rasbeskrivningen på skk inte säger så himla mycket av rasen :3

Så om någon kan beskriva rasen lite för mig? :)

Typ, är dom olika utöver storlek och päls? (alltså gär det någon skillnad i temp och sådant beroende på storlekarna?) Vad använder ni dom till för sport/aktivering? om allt ni kan komma på om rasen :)

Är inte intresserad att skaffa en hund av denna ras, än iallafall då jag skall ha Aussie snart 😃 Men blev nyfiken då jag aldrig hört om rasen förut och såg dem inte var så himla utspridd i Sverige ;)

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Herveaux
0

Tills vidare ka du titta runt hos Svenska Podengo Klubben under fliken "Om Podengo", där finns det fakta om vardera storlek m.m.

Charmiga hundar! :)

// Harley

hemul
0

Podengo är till och från på min lista. Vet tyvärr inte så himla mycket om rasen, mer än det du kan läsa på klubbens sida. Jag har dock varit hos en uppfödare, men kunde vid tillfället bara träffa en hund, en pequeno liso och jag vill i så fall ha en pequeno cerdoso. Tycker de är sötare, men det ska inte vara någon skillnad på dem förutom pälsen.

Jag uppfattade hunden jag träffade som trevlig, glad, öppen, social och lekfull. Och ruskigt snabb!  Av uppfödaren fick jag veta att det kanske inte är den bästa rasen om man tänkt sig att tävla i lydnad på hög nivå. Jag läste någonstans att de är lättlärda men har lite kort "attention span", att de lätt distraheras om något händer ikring.

Podden Vår bästa vän har ett specialprogram om podengo. Det var det som fick mig att undra varför jag sorterat bort den rasen när jag försökte hitta en liten ras (fast jag egentligen vill ha en stor hund). Antagligen hade jag gjort det p.g.a. jakten, de är jakthundar. Men det sägs att alla inte har inbyggd jaktlust och har de det går det ganska lätt att träna bort om man börjar när valpen är liten. De är också avlade att jaga inom synhåll för jägaren. Så drar de trots allt efter nåt så springer de inte flera kilometer utan bara en liten bit och sen vänder de och kommer tillbaka.

En uppfödare är med i programmet. Han har sedan länge fött upp whippet och nu alltså podengo alltså. Han berättade att han brukar dagligen cykla en mil med alla hundarna. När de kommer hem somnar vinthundarna, men podongosarna frågar "Vad ska vi göra nu?".  😃Outtröttliga men med tydlig avstängningsknapp är något jag läst ofta. D.v.s. de orkar hänga med på vad som helst men blir det inget är de OK med att ligga och mysa i soffan också.

Det som för mig känns lite avskräckande är att de kan vara frusna på vintern. Uppfödaren sa att så länge de rör sig och det inte är under -20 upplever inte hon att de fryser.

Summa summarum uppfattar jag det som att det är en pigg, rolig och mycket uthållig ras som samtidgt är lätt att hantera. Antagligen är det hunden jag borde ha, men kanske inte den jag kommer att välja.

Här kan du ladda ner podden.
http://gurgin.libsyn.com/om-podengo-portugues