Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 1502 ggr
Fridaaaa
0

Få ner hund i vikt?

Smått frustrerande.

Roxy gick upp lite väl mycket efter 2a löpet samt efter att vi började med Nordic. Bytte från sp+ till spannmålsfria. Började blanda ut med vissa grönsaker och hon gick ner lite men gått upp det igen och är lite väl rund.

Vet inte riktigt vad jag ska testa nu? Kan inte helbarfa tyvärr. Så är färskfoder eller torrfoder som gäller och torrfoder vill jag ju helst undvika :/

Vi går 5-15km per dag beroende på hur jag går i skolan samt väder & vind. Annars blir det trädgården.

Hon är en 2 årig papillon/puff.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Kallaterrier
0

Minska portionerna av fodret? Välja ett färskfoder med så låg energinivå som möjligt, ofta är foder med lamm eller kyckling kalorisnåla. Bulka ut med råa grönsaker i högre grad och kanske försöka, om inte öka, så förändra motionen, gå i mer krävande terräng osv. Se över belöningarna och byta ut godisbelöningar mot lekbelöningar eller ge morot eller liknande som godis. Tänk på vad hunden får för tuggisar mm.

Fridaaaa
0

#1 Hon får redan under sin procent, så mer kan jag inte sänka, är därför jag fyllt ut med vissa grönsaker. 

Hon äter inte vilka färskfoder som helst, testat lite olika och utbudet här är inte speciellt bra heller. Detta är första färskfodret hon gillat under längre tid nu, de andra har hon tröttnat på snabbt :(

Morot är det redan i maten (ingår i nordics spannmålsfria) så det får hon sällan att gnaga på eftersom det är en del socker i det. Godis får hon inte så ofta, berömmer oftast med leksaker, röst och lek :) 

Tuggisar, hmm mest rått eller torkat.

Kallaterrier
0

#2 Om du inte kan ändra i kosten, då är det ju motionen/aktiviteten som du får förändra, det finns ju inga andra variabler.

Fridaaaa
0

#3 Ja jag vet inte vilket annat färskfoder jag skulle kunna testa. Haft bravo, nordic sp+, voh, emmzo och hallafoders.

Vet inte vad jag ska ändra bara. Finns inte tid för längre promenader i alla fall. Har de andra två som med ska rastas (de kan inte gå så långa). Vad er för aktiviter kan man köra? Kör lite dogparkour och småtrix mest.

Kallaterrier
1

#4 Du behöver inte gå längre promenader, du kanske kan gå intensivare. Snabbare eller i tyngre terräng så hunden får lyfta på tassarna, kör bus och aktiv lek, apportering i fart kanske? Ut och jogga tillsammans?

Fridaaaa
0

#5 Jag brukar variera tempot :) Och vi brukar ibland gå i byn,ibland i skogen och ibland skogsvägar,så lite olika :) 

Jag har dessvärre inte kondition för att jogga :( Inget knä som fixar det heller.

Kallaterrier
8

#6 Men gå inte på skogsvägarna då, utan i skogen bredvid vägen:) Får ni snö är det ju alldeles perfekt att pulsa runt i. Om du inte förändrar något kommer ju ingen förändring att ske.

Fridaaaa
0

#7 Nej det vet jag och har jag inte sagt heller, så onödig kommentar. Bara sagt vad vi redan gör.

Vi brukar variera som sagt, och nu under jakttider som pågår här hela hösten så kan vi inte gå in i skogen utan enbart i byn och skogsvägarna tyvärr :/
Ja snö brukar vi gå i men lär dröja innan snön kommer hit, bor i södra Sverige.

Kallaterrier
1

#8 Då har jag inget mer att komma med. Annat än att ni kan cykla kanske? Gå och simma någonstans, vattentraska.

Fridaaaa
0

#9 Cykla har jag börjat så smått igen med :)
För kallt för henne att simma ute nu :(

[Ruffsetuss]
0

Va fin hon är 😊 liknar min hund lite då det finns Chihuahua /Puff och två andra raser i honom . Sedan han blev kastrerad så har jag dragit ner på fodret , osötat belöningsgodis och han älskar att hämta pinnar/ bollar . Varit med mig i Bärskogen hela hösten . Kanske du får göra så att du går ut med henne separat några gånger i veckan då i ett snabbare tempo ? Lycka till nu 😊

Fridaaaa
0

#11 Tack :)
Separata promenader gör vi ofta,minst 4 ggr/vecka,varierande tempo och sträcka :)

Mysisa
0

Hur mycket väger hon och hur mycket mat får hon om dagen?

minavitas.wix.com/kennel

Fridaaaa
0

#13 Hon får 80-85 gram färskfoder om dagen, väger ca 4,8 kg (sist jag vägde hos veterinären). Så mindre kan hon inte äta.

Mysisa
0

Nej det blir lite svårt att dra ner på maten då tyvärr. Istället för att minska maten och öka motionen så kan du sätta vikt macheter på benen och en klövjeväska med lite tyngder så hon gör av med mer energi på dom promenaderna hon får

minavitas.wix.com/kennel

Fridaaaa
0

#15 Klövjeväska har jag tänkt på :) Men inte hittat någon inom rimligt pris som passar än :( Och hur gör man om hunden har sele på sig? 
Vart kan man köpa såna viktmacheter? =)

Mysisa
0

Att dom sitte bra är a och o annars kan hunden skadas så det är bra att du inte köpt nån. Finns selar att köpa där man kan sätta på väskorna på sidorna, kanske en sån kan vara nåt? Till benen borde du kunna tillverka själv, tror det kan vara svårt att få tag på rätt storlek till en så liten annars. Ta en tygbit som når runt benen, fyll med sand, lägg en lika stor tygbit över och sy ihop, sy dit karborre band också så dom går att ta på och av

minavitas.wix.com/kennel

Fridaaaa
0

#17 Är svårt att hitta selar som sitter bra tycker jag och hon fungerar bäst med yselar. Vet du någon variant? =)

Ja jag har inte vågat riktigt om jag inte är 100 nämligen, vill inte ha skador eller så.

Hmm ja får klura på det :)

Mysisa
0

Enda jag har sett är ezydogs convert sele tyvärr

minavitas.wix.com/kennel

Kallaterrier
0

#8 Tänkte också, du behöver ju inte gå I skogen, gå en halvmeter, meter bredvid vägen bara, i terrängen. Det ökar ansträngningsnivån hos din hund. Det kan du göra oavsett var du går, gå vid sidan om om där är lite högt gräs eller liknande så att din hund får lyfta på benen. Det är dessutom en jättebra ryggträning om man gör det i skritt.

Turast
1

Tycker man ska vara lite försiktig med viktmanchetter, i början ska man inte ha vikter i alls tex. Och sen öga med myyyycket små mängder, så att fylla hela med sand på en gång tror jag inte är en så bra ide.

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Fridaaaa
0

#20 Mjo sant, jag som är nojjig bara jakttider haha :)

Fridaaaa
0

#19 Hmm attans. För använder inte halsband på promenader nämligen :/  Och måste ha ysele variant på henne :(

[Ruffsetuss]
0

Det kan inte vara någon hormonell påverkan på vikten efter löpet ? Bara en tanke 😊

Fridaaaa
0

#24 Vad skulle det kunna vara?
Kastrering är dock inte aktuellt.

[Ruffsetuss]
0

Sköldkörtelhormon kan göra både viktuppgång och nedgång , prata med din Veterinär vad hen tror och kan ta prover om nödvändigt . Tyvärr kan det hända allt möjligt efter löpen då hormonerna stormar , min förra hund fick Livmoderinflammation . Hade ingen aning då att de berodde på löpet och hormonförändringar 😳

Fridaaaa
0

#26 Frågade i våras när hon var in och även nu när hon fick vaccinationen men de trodde inte att det berodde på det och började rekommendera deras skitfoder istället :/

[Ruffsetuss]
0

Gå till en annan Veterinär som lyssnar på dig , vilken nonchalans

Fridaaaa
0

#28 De har inte nonchalerat, de har kollat igenom henne men de tycker inte att det tyder på något med sköldkörteln.  Och jag har läst en hel del på nätet och tycker itne heller att det tyder på det.

[Ruffsetuss]
0

Ok , då får du pröva alla goda råd du fått i tråden , och se om det ger resultat 😊

russin
0

Byt till ett magrare färskfoder - det är mitt tips. Vissa färskfoder är tyvärr för feta för lättfödda hundar. Jag har en själv som oftast får käka Vom och Hundemat med lamm - deras magraste variant. Får hon äta lite oftare av de övriga sorterna, så blir hon genast rund tyvärr.

Fridaaaa
0

#31 Vet bara inte vilket, detta är enda än så länge hon inte slutat äta :/ De andra har hon tröttnat på och utbudet här är väldigt dåligt :(
VoH äter hon dessvärre inte.Vissa jag testat har inte fungerat för hennes mage heller :/

Hiro
0

Byt foder ett energisnålt foder och få henne att springa eller åtminstone trava, cykla, gå snabbt.

Är du rädd för att vara i skogen så ta på dig neongult eller neonorange keps samt ev reflexväst eller jacka i neonorange/gult samt sätt på hunden ett täcke med liknande färg. Jag är ute och går i skogen året om oavsett jakt eller inte om jag inte ser en skylt med att det finns lösspringande jakthund för då kan jag välja någon annan väg. Se bara till att ha på dig tydliga färger

Fridaaaa
0

#33 Cykla ska vi som sagt börja med så fort cykeln är fixad :) Går att cykla så länge det inte kommer mycket snö :)

Vi har alltid reflexer men litar inte på det ändå, så undviker att gå in i skogen helt under jakttiderna. Respekt för jägarna också. Nej skulle inte känna mig trygg och avslappnad med det.Så blir byn/stan och skogsvägar så länge det pågår jakt :)

Vet som sagt inte vad jag ska testa för mer foder.

Hiro
0

#34 Jägare brukar inte gå runt med lampor så reflex fungerar inte så bra, det är färgerna som ska sticka ut som är viktiga ^^ Men gör som du vill naturligtvis.

Finns det någon anledning till att du ger färskfoder och inte torrfoder?

Fridaaaa
0

#35 Ja tyvärr spelar det ingen roll för min egna del, skulle bara gå och oroa mig ändå :/ Hört skräckhistorier,och vill inte ta onödiga risker :)

Färskfoder är betydligt bättre än torrfoder samt att hon är uppväxt på färskfoder och tycker det fungerat bra. Sedan blev hon dålig som valp på torrfoder så supernojjig att ge henne enbart torrfoder igen. Men ser många fler fördelar med färskfoder än torrfoder. Mer naturligt för dem också med färskfoder :)

Ravynsfair
0

Ta kontakt med jaktlaget och kolla när och var de är ute på jakt. 
Så gjorde jag när jag hade hästen eftersom skogen var ända stället jag kunde rida på. 

Hurtta har en bra klövjeväska med tillhörande y-Sele som man kan ta bort väskorna från men vet inte om det finns i så små storlekar.

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

Fridaaaa
0

#37 Vet inte ens vilka som jagar här :/
Men inget tvång att gå in i skogen heller just nu under oktober månad, finns många skogsvägar och andra vägar att gå med :)

Hurttas är för hundar för minst 10 kg tyvärr. Samt extremt dyr. Så passar dessvärre inte min tös. :(

[Ruffsetuss]
0

Om man är händig går det att sy mindre klövjeväskor till små hundar 😊

Fridaaaa
0

#39 Ja jag är tyvärr inte så händig.

[Ruffsetuss]
5

Kunde nästan gissa det 😉

Fridaaaa
0

#41 Varken symaskin eller någonting heller till att göra det, eller kunskaperna så :/

MaaariaS
1

Cykla oftare och öka cykelturerna efter hand 🙂

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

[HundochKatt]
0

Ger du råa eller förvällda/kokta grönsaker som du har "spjälkat" redan?

En hund kan inte ta upp näringen/energi lika bra om grönsakerna är råa och inte "spjälkat" genom mixning.

Fridaaaa
0

#43 Ja så länge det inte ligger mycket snö så 👍

#44 Olika. Främst kokta då jag gett en del broccoli t.ex. Och mosat och blandat i (äger ingen mixer) men hon har tröttnat på det nu då det blivit för hög andel grönsaker :/ Och eftersom det redan är morötter automatiskt i fodret så vill jag inte öka grönsaker ytterligare heller :/

Trixter
9

Det finns ju bara två alternativ för att gå ner i vikt. Dra ner på maten eller öka motionen och om inget av dessa är görbara så förblir hon lite rund. 😊

Fridaaaa
0

#46 Kan som sagt inte minska mer på maten. Då får hon på tok för lite. 
Öka motionen behöver man ju nödvändigvis inte göra, utan öka ansträningen under motionen så att säga, göra motionen jobbigare helt enkelt

[Ruffsetuss]
2

Men då så är det bara att köra , problemet löst 😉

thea_thea
3

#47 Det verkar som att du redan vet hur du ska göra. Om du  bara motionerar henne bättre ska du se att hon tappar vikt snabbt.

Fridaaaa
0

#48 & #49 Nja vet och vet. Kommer inte på vad mer jag kan göra med henne än det jag redan gör, som är mer ansträngade för henne, som går att göra här och i kombo med promenaderna allra helst. Därav frågan här :)
"motionerar bättre"? Hon får definitivt inte dåligt med motion.

[Ruffsetuss]
0

I rest My case 😉

thea_thea
9

😕 Motionera hårdare. Inte mer utan gör saker som är mer ansträngande än att bara gå promenader. 

Det känns som du skriver trådar med frågor, får massvis av förslag men ingenting passar. Det är för jobbigt, för dyrt, för långt mm.  Jag har bara sett det 5-6 gånger, vet inte hur det är egentligen.

Fridaaaa
1

#52 Du behöver inte kommentera alls om du inte tänker hålla dig till tråden. Ingen tvingar dig varken att läsa eller kommentera.
Och i detta fallet har du uppenbarligen, som i flera fall, inte läst alla kommentarer heller eftersom du säger "ingenting passar" och det är felaktigt om du hade läst.
Men tänker inte ha diskussionen i tråden och låta dig sabba dem.
Håll dig till tråde eller skriv inte alls. Simpelt!

Enda jag sagt är för långt är att åka 12-14 mil 2-4 ggr/veckan. Det blir extremt dyrt och det är sanningen. Betyder inte att någon inte duger/passar. Alla har inte ekonomi att lägga tusenlappar på det och inte tiden heller för den delen (blir ju 3-4 timmar som försvinner på körning plus aktiviteten). 
Och jag har skrivit mer än en gång att jag vill ha förslag på vad man kan göra hemma och att jag inte kan sänka maten mer pga att det inte är bra för henne. Varför inte läsa och förhålla sig till det man efterfrågar istället för att vara spydig och hitta på saker? Löjligt.

thea_thea
3

#53 Jag har läst alla kommentarer. Simpelt🙂

Fridaaaa
1

#54 Uppenbarligen inte med tanke på dina påståenden och förslaget du kom med. Annars har du läst extremt slarvigt.

Fridaaaa
0

Vill ENBART ha kommenterar som är utefter tråden, ingenting annat. Uppenbarligen svårt ibland. Men besvarar inga idiotkommentarer och tar inte åt mig av sånt som inte är sant.

Tänker folk inte hålla sig till det,kan tråden låsas istället.

thea_thea
1

Kan inte din sambo motionera henne? Han kan ju springa med henne.

NoEnd
5

Kanske dags att träna upp din kondition och skaffa ett knäskydd? 🙂

Fridaaaa
2

#58 Har redan knäskydd.  Men hjälper inte när jag försöker jogga längre. Däremot kan jag gå långt och fort,det är inga problem. Men jogga är värre, speciellt här då det är mest asfalt och hårdare grusvägar att jogga på.

NoEnd
5

#59 Kan inte din sambo springa med henne ett par gånger i veckan som #57 sa?

Fridaaaa
1

#60 Han har inte kondis för det tyvärr och han har inget intresse av att göra det heller dessvärre. 
Hon är mitt ansvar med så vill inte försöka övertala honom till något han inte vill heller. Annars hade det varit smart ide

thea_thea
4

Då får du nog stå ut med att Roxy är lite rund.

Fridaaaa
1

#62 Struntprat bara för att man inte kan jogga med henne. Och respektera det jags skrev högre upp istället.

thea_thea
5

#63 Oj! Vad har jag orespekterat? Ledsen för det 🤐

Fridaaaa
1

#64 Ja du håller dig inte till vad som efterfrågas utan kommer onödiga kommentarer istället för att ge förslag på det som efterfrågas och det som inte redan tagits upp. Men som sagt tänker inte föra den diskussionen här.

thea_thea
1

#65 Ok🙂

Du kan ju sätta upp små cavalettihinder som hon ska gå över, simma med henne i badkaret om ni har något eller gå i en skog där det inte finns några jägare.

NoEnd
4

#61 Jag trodde ni hjälptes åt med djuren, men då förstår jag. 

Men om du inte kan ge henne mindre foder eller göra hennes motion mer ansträngande så får du nog helt enkelt ta dig tid att gå längre och snabbare promenader med henne. 

Annars kanske du kan testa agility?

Turast
1

Budföring kanske? Då kan du och ditt knä slippa ansträngning ( 😉 ) och hunden får konditionsträning och mer ansträngande motion än en promenad 🙂

Fridaaaa
1

#66 Dessvärre inget bad.
Här i skogarna är det jägare nu under hösten. Kan ev gå in i själva skogen framåt november, fram till dess rekommenderar de att man inte gör det. Men går på skogsvägarna istället :)

#67 Till viss del ja det gör vi men vissa är mer mitt ansvar än hans. 
Redan sänkt hennes foder därför jag inte kan sänka mer. 
Jag har inte sagt att jag inte kan göra hennes motion mer ansträngande, tvärtom. 

Jag har bara hopphinder hemma, och man måste vara medlem i klubben här för att få använda deras hinder :( Så är bara om jag hittar någon i närheten som har egna hinder osv man kanske kan få låna.

Fridaaaa
0

#68 Måste man inte vara två då? Måste hitta någon som vill/kan utföra det med mig i så fall :)

Turast
1

Man behöver inga hinder till cavaletti! Hitta pinnar och höj upp liiite så att hon måste lyfte på benen för att komma över men inte hoppa! Billligt och bra ;)

Fridaaaa
1

#71 Nej inte till cavaletti, syftade på agilityn :) 
Pinnar har jag, har som jag har till kaninhindrena 👍 Med hinderstöd👍

thea_thea
1

#70 En rolig grej jag gör med min hund är att jag lärde honom att gå och lägga sig på en filt. Sen började jag lägga filten längre och längre bort. Nu kan jag be honom att "filt!", dvs spring till filten så fort du kan och vänta där. Brukar lägga filten ca 2-300 m bort, finns inga långa vägar här. Jag en visselpipa som betyder "hit!" som jag använder när han har legat ca 20 s. När han kommer tillbaka brukar vi vila  runt 5 min och dricka, ibland äta köttbulle😛 även att springandet är självbelönande för min vovs. 

Tänk bara på att värma upp först, brukar gå en promenad på typ 20 min innan vi börjar. Sen inte hålla på för länge i början. Vet inte hur bra det är för en aningen rund hund, men min är ett riktigt muskelmonster med superkondis.

LinaK
0

Om du går i skogen så välj smala skogsstigar och låt henne gå i lingon/blåbärsriset, det är jätte bra träning. Brukar även göra sökningar i skogen så att hunden får jobba extra mycket. Hon är ju dessutom liten din hund så då tar det ju mycket när som måste skutta omkring. Hade samma problem som dig med Sigge att jag inte kunde minska maten då han redan får rätt lite mat i förhållande till vikt. Så det enda alternativet man har är ju mer eller annan typ av motion och fysträning. Nu är Sigge jätte snygg och helt lagom i hull och vi går inte flera mil om dagen. En mil på asfalt eller enbart på en vanlig väg tar ju inte så mycket på muskler och ger därför inte så mycket :) så man får planera sin träning lite.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

LinaK
0

Sen hoppa över stock och sten är bra :)

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Fridaaaa
0

#74 Nej när vi går runt milen så går vi på skogsvägar och i byn,så det blir som en helhetsrunda, varierat kopplad och lös, asfalt, grus, skog, Så totalt kanske 5 km av dem kan hon springa in i skogen osv vilket hon älskar (när det då inte är jakt) :) Skogen är bland det bästa hon vet så där kan man motivera henne hur mycket som helst! :)

Ja när det inte är jakt kommer det bli mer i skogen,nu nästa helg börjar älgjakten t.ex här och så med :/ Nackdelen med hösten. 

Spåra borde gå bra med henne också, funderat tidigare på det men inte blivit av sen, hon brukar få upp spår i skogen nämligen :)