Ylande hoppande pudel
Hejsan! Jag har en pudel-hane på 8 år som levt med min mamma i ett par år men som nu är hemma på heltid igen. Han har tydligen lärt sig att bli helt hysterisk när någon kommer innanför dörren, han skriker, springer runt benen och hoppar/river folk i benen. Vi ignorerar honom totalt och har gjort länge, men är det små barn får vi ju hysa av han till sidan. Nu är det även så att det kommit in en Chihuahua i familjen, han vill också komma fram och hälsa men blir helt skräckslagen av pudelns framfart. Han backar och springer ifrån med svansen mellan bena och börjar sedan skälla av vad jag misstänker är stress av den andra hundens beteende. Vad mer kan vi göra? Pudelns nivå är hyper, även om vi fått ner det något snäpp iaf. Hjälp! :S
Skulle inte ignorera då det där är självbelönande.
Har själv en kille som blir väldigt hyper när det kommer folk till oss, alla säger "släpp fram honom, han ger sig snart" men han är inte en av de som ger sig. Han gasar ännu mer och sen landar han inte alls istället.
Så vi har, i mångas ögon, hårda regler när det kommer folk. Han blev i början hänvisad till sovrummet (han kan se alla rum därifrån så han blir inte "undanstoppad" men sen också för att i sovrummet har ingen att göra i så man vet att han inte störs).
När han blivit lugn där så fick han komma ut i hallen, om man kommer in genom dörren så löper hallen rakt fram bort till köket, på vänster sida om hallen är sovrummet och på höger sida är köket och vardagsrum. Så i hallen får han maximal uppsikt på allt och ser oss utan problem.
När han lugnat ner sig i hallen så får han komma in till det rum vi är i men han får inte hälsa, när han är lugn där så kanske han får hälsa. Det beror på hur han är den dagen, om vi ser att han kommer gasa direkt eller inte. Och det är bara korta hälsningar och vi är även hård mot besökarna på vad de får och inte får göra, de får exempelvis inte kolla på honom när han gnäller (han ska ignoreras helt av dom), inte "gull-prata", inte klappa honom fort eller på huvudet. Utan klappa lugnt och helst på bringan, då hjälper de honom att lugna sig istället för att dra upp honom ännu mer.
Skulle det visa sig att han gasar när han får hälsa, då får han gå ut igen.
För 6 månader sedan hade det tagit minst 45 minuter innan han fått komma ut ur sovrummet bara, absolut minst 1.5 timme innan han eventuellt fick hälsa.
Idag tar det ca. 30 min från att de kommit till att han eventuellt får hälsa. Så även om vi tycks vara hård i mångas ögon så är det också det som gett resultat och han kan idag dessutom gå och lägga sig en stund när vi har besök - vilket INTE fanns på världskartan förut, vi provade innan att låta han gå fram direkt och bara ignorera men det resulterade enbart i att han gasa enormt direkt, att han aldrig landade under tiden besökarna var här och sedan blev han tre resor värre för varje gång det kom någon.
Att låta hunden gå upp så enormt i stress är inte bra, speciellt inte när stressen aldrig lägger sig heller utan fortsätter skjuta.