Polishundar
Hej
Måste man ha just schäfer som Polishund? Vilka andra hundraser kan bli bra hundar för polisen?
I'm out 
Jag tror det beror på vad polisen ska ha hunden till, Labradorer används t.ex till att söka knark, Schäfer/belgisk vallhund är mer "action" hundarna. Så har dom andra raser säkert som kan söka upp andra saker. Så beror väl på vad det gäller.
Jag menar hundarna som hundförare inom polisen använder, alltså springa efter brottslingar mm.
I'm out 
Då är det Schäfer och Malinois främst :)
Vänliga hälsningar Sanna.
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus 
Min svåger har en riesenschnauser och han är väktare.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast
Jag känner en kelpi och en australian cattle dog. Båda används för olika sökändamål.
Vet att Sverige iallafall har haft (var några år sen nu så den hunden är nog pensionerad vid det här laget om den över huvud taget fortfarande lever) en boxer inom poliskåren (då var den Sveriges enda polisboxer).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Tror att det funnits åtminstone någon holländare inom polisen också.
// Nadja
Beror på användningsområdet, vill man ha en hund som ska ingripa för att få fast en brottsling så är ju Schäfer eller Malinois. Ska man söka efter narkotika & bomber så brukar de använda sig av flera olika raser, som t.ex. Labrador, Spanielhundar, Vattenhundar, men även andra raser förekommer ( det viktigaste är att hunden har ett bra nosarbete) Så där spelar inte storleken lika stor roll.
Var inte boxer ganska vanlig som polishund för en väldans massa år sen?
Hittade en kul PDF där det står om polishundar i allmänhet och boxer i synnerhet.
#12 Hundarna som ska kunna spåra och även bita fast i brottslingar behöver kunna ta sig fram överallt och även rent fysiskt kunna få stopp på en person som flyr. En Chihuahua har varken rätt egenskaper eller rätt storlek, så att alla hundar kan bli polishundar med rätt beteende stämmer inte.
Ja men det är så jag menar, dom måste har rätt beteende och rätt egenskaper, särav att en Chihuahua exempelvis nog inte är den bästa polishunden. men det jag också menade är att Det är inte BARA schäfrar eller Malle som blir polishundar, alla med rätt beteende och Egenskaper (Som jag räknade in i beteende) kan bli polishundar, det är inte en speciell utvaldhundras.
~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~
*Medarbetare på Akvariefisk ifokus
#11 Tror att det faktiskt var Acke jag såg när de hade uppvisning i Göteborg för ett antal år sedan :)
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Ja, det står ju att det f.n. bara finns en så det måste det ju ha varit. Konstigt igentligen, borde inte boxer passa väldigt bra? Tyska polisen har dem väl, tror det stod det t.o.m.
#16 Nej, boxern är inte särskilt lämplig. För svår att träna, för flamsig, inte tillräckligt allvar (generellt). Inte särskilt bra bett. För mycket arbete för att få till något som man kan lära en schäfer eller malle mycket snabbare.
Det är inte bara mentala/fysiska egenskaper som spelar in, utan även "tillgänglighet". Ta Rottweiler som exempel. Tekniskt sett så skulle det vara en passande polishund (används utomlands och har varit militärhundar), men förutom det faktum att de kan vara lite svårtränade p.ga. envishet.. så är det inte lätt att hitta en bra skyddsrottis i Sverige. Det finns typ 2-3 kennlar som föder upp ordentliga hundar(ur skyddssynpunkt), men hos Schäfer och Malle är det nästan bara att välja och vraka! (I jämförelse) Dock verkar de arbetande och mer föriga Rottisarna vara på väg tillbaka. Vi håller tummarna!
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se