Rallylydnad - Regler/Att tänka på
Jag har anmält mig till klubbens KM i rallylydnad. Mest för miljöträningens skull, men självklart tycker jag även att det är en lite rolig sport. Perfekt kompliment om man inte känner sig redo för tävlingslydnaden än.
Jag har bara tränat det en gång hittills, ordentligt med skyltar och allt, men ska självklart öva lite mer.
Eftersom jag är helt ny i sporten så undrar jag över vilka regler som gäller. T.ex. att man inte får ta i sin hund etc.
Jag undrar även m det är något speciellt man bör tänka på innan man går utpå tävlingen? Hur går det till när man går banan? Får man öva lite vid sidan av planen innan? Hur långt i förväg får man se banskissen? Etc. Några moment som det är lätt att tabba sig på?
Vilka saker kan man bli diskad för?
All info ni kan komma på tack :)
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Här finns reglerna som gäller för rallylydnad.
Lycka till på tävlingen och glöm inte bort att det viktigaste är inte poängen utan att ni har roligt tillsammans.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#1 Jo, jag har läst dem, men tänkte mer allmänt, och kanske lite kortfattat ;) Mycket att komma ihåg annars.
Jag tror/hoppas att det ska bli jätteroligt. Jag har inga större förhoppningar på några poäng alls. Det enda jag hoppas på är att Nita kan hålla någon typ av fokus under tävlingen ;)
//Ambrose

#2 Okej…
Något jag sett att många blir diskade för är att de efter målgång klappar sin hund innan de lämnat banområdet, så se till att ha kommit utanför banområdet innan du tar i hunden. Själv glömmer jag alltid att sätta ihop mina fötter vid varje stop = poängavdrag för varje sådan miss.
Banskiss brukar man ofta få direkt vid insläppet eller så finns det uppsatt på en anslagstavla.
Ja man får öva utanför banan, bara det görs på ett sådant sätt att det inte stör de som är på banan.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#3 Ahaa. Det där med målgång och att stå ihop med fötterna hade jag ingen aning om! Kommer inte ihåg om jag har läst det i reglerna.. men det är helt klart fel som jag skulle kunna göra! Tack!
//Ambrose
Domaren går dessutom genom banan innan banvandringen, och berättar hur hon/han vill ha det och då har man även möjlighet att ställa frågor :)
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
Har tävlat rally tre gånger, alla gånger med dubbla klasser - Nybörjare A och Nybörjare B. Ger en bra chans att få ihop två godkända resultat direkt, eller om man misslyckas på ena så har man en chans kort därefter m.m.
En tävlingsdag för oss kan se ut:
Samling på plats vid 9:00, då ska alla nybörjare samlas (många gånger har de nybörjare och avancerad klass samma dag, men många gånger med separata tider. Kan hända att man kör samma tider men "går om" varandra med).
Du ska ha anmält dig och din hund innan, i samband med att ni anmäler att ni är där så får ni aktuell banskiss. Ibland får man var för sig och ibland båda direkt.
På samlingen går de igenom lite regler, vad man får och inte för göra, lite påminnelser och tips m.m. Vid ca. 9:30 är banvandring för bana A. Där går domaren, tillsammans med alla startande, igenom banan samt visar samtliga moment och kan även komma med lite tips och råd för de olika momenten, svarar på frågor m.m.
Här brukar domaren också påpeka vad som gäller runt planen, exempelvis har många domare en gräns som övriga deltagare måste ta hänsyn till. Det brukar vara att övriga deltagare får inte vistas inom ex. 5 meter ifrån banlinjen. Man brukar också få angivna platser där det är okej att leka/träna och inte, vissa har också att du inte får motivera hunden med leksak innan start (då det kan påverka den som går banan just då) och inte heller berömma med det efter banans slut (då det kan påverka den som ska in just då). Men du får peppa och så annars, bara det inte sker högljutt. Klicker brukar inte heller få användas omkring banan då det kan störa det pågående ekipaget.
Efter banvandring med domaren får alla startande 5-10 minuter på sig att själva gå banan och memorera hur momenten kommer, gå igenom utföranden m.m.
Och därefter brukar det vara 5-10 minuter till första start, ett tips här är att om du är nr. 6 på listan och fortfarande har hunden i bilen - ta ut hunden och gör dig redo när nr. 3-4 kliver in. Sen är det helt plötsligt er tur, det går fortare än vad man tror.
Efter att alla startat brukar det vara lunch, ibland sker prisutdelning direkt för bana A i samband med lunch och ibland sker den efter att även bana B är genomförd (om det är dubbla klasser). Efter lunch är det ny samling vid ex. 13:00, samma visa här med genomgång m.m. Banvandring 13:30 m.m.
Vad jag vet är det alltid olika domare för bana A och B, domarnas regler kring leksaker m.m. kan variera så håll alltid koll! Ena domaren kan tillåta leksak på en plats strax bredvid banan, andra domaren kan tvär neka och hänvisa till en plats flera meter ifrån.
De brukar också ha en "startruta" innan man kliver in, utanför denna ruta får man ge godis men man blir ofta uppmanad till att undvika det när man är inne i rutan. Detta för att efterkommande hundar kan hitta en godis och därefter försöka leta rätt på godis inne på banan och nos i backen = poäng avdrag. I rutan är det bara att slappna av, du behöver inte stå där och vänta utan kan gå rakt igenom bara det är din tur med. Jag brukar peppa precis innan jag ska in på banan, sen använder jag rutan som en "mellanlandning" från pepp till "allvar". Men har inga krav att hunden ska sitta, ligga eller så. Är alltså ingen honnörsruta (skulle de inte ta bort den förresten?) där hunden ska sitta/ligga/stå en viss tid.
Tips från mig är att hålla koll så kopplet hela tiden hänger slakt, det ska hänga i en båge. Du får INTE röra hunden, dra fram leksak/ge godis trots att du passerat målskylten, du måste gå utanför banans linje!
Glöm heller inte att tempoväxlingar gäller fram till nästa temposkylt kommer, så är första skylten "spring" så måste du springa igenom banan till en skylt med "normal tempo" eller "långsamt tempo" kommer. Momenten görs i normalfart dock, förutom svängarna. Där måste du hålla angivet tempo.
Du får ha leksak med in på plan, men den måste hållas gömd. Jag har vår leksak i ryggfickan, inga problem! Du får heller inte ha godis synligt på planen.
Svängmomenten utförs framför skylten, övriga bredvid - förutom den där du ska svänga åt vänster och hunden åt höger, den utförs framför.
Du får kliva över svansen på hunden när du ska göra "sitt, gå runt" eller "ligg, gå runt" men inte gena över ryggen. På dessa moment tipsar jag även om att göra halvhalt när du kommer in bredvid hunden igen, inte bara gå rakt fram direkt. Stanna till en halv till en sekund innan du fortsätter framåt.
När du ska backa tre steg, sätt hunden framför dig, backa ett och sätt ihop fötterna, sitt, backa två och sätt ihop fötterna, sitt, backa tre och sätt ihop fötterna, sitt och sen valfri ingång för hunden. Detta brukar domarna dock påpeka och visa.
Sen fundera igenom vad du tror passar din hund bäst när det kommer till förberedelse, det brukar kräva någon tävling innan man får ett hum om hur man ska vara dagen/dagarna innan och inte. Ens egna nerver spelar in mycket också.
Vissa måste ha vila dagen/dagarna innan för att hunden ska fokusera och prestera bäst, andra måste köra strikta träningspass dagen/dagarna innan m.m. Vissa får inte, eller bara delvis, frukost på tävlingsdagen för att de ska vara mer på hugget efter belöningar.
För vår del är det lek som gäller dagen innan, lek och bara lite träning. Och väl på plats så får han sitta i bilen mesta tiden, tas ut emellanåt för korta, korta träningspass och/eller rastning. Annars är det bäst att låta han sitta i bilen och bara va för sig själv. Det har visat sig fungerat bäst för oss, han känns mest fokuserad och harmonisk när vi gjort så. Så vi kommer prova detta ett tag till för att se om det fortsätter lika bra eller om vi måste ändra strategi.
#6 Tack! Skönt att veta hur en dag kan komma att se ut :) Imorgon är det dags för mig och Nita!
Vad är det som gäller med kopplet? Hur långt ska man ha det? Får man byta hand med det.. osv?
//Ambrose
#7 Sag till hur det gar! Och lycka till. 🙂
#7 Det ska inte Vara strecket bara, och du får byta hand om du vill/hur mycket du vill :)
#10 Toppen!
//Ambrose
På mågot mirakulöst vänster så blev det en 2a plats av typ 10 starter :D
9 poängs avdrag i förarfel.. hoppsan svejsan 🤪
//Ambrose
Grattis! :)
Grattis!
Tack :)
//Ambrose
Härligt och grattis! 😃