Hundar iFokus

Hundar

Etikettuppfödning-och-valpning
Läst 2657 ggr
HystrixEpic
0

Tvångsparning

Hej! Jag hörde om en uppfödare idag som (jag redan vet är oseriös!) Hon pratade om att om tiken inte ville para sig så kunde man ju använda galler… Tvångsparning rätt uppenbart men hur fantastiskt menar hon då?! Och kan man anmäla det någonstans när jag bara hört det via hörsägen? Kenneln i fråga axlar på c-höfter. Aggressiva hundar och tar väääldigt många kullar per år och många kullar per tik. Men vill någon förklara för mig?! :/

russin
0

Förstår inte vad som menas med galler, men tvångsparning är inte förenligt med svensk lagstiftning.

är det en SKK reggad kennel, så går det inte att registrera hur många kullar som helst efter en och samma tik och har den fått två kullar inom ett år, så måste den vänta minst 24 månader innan nästa parning. Så är det en SKK-kennel så går det inte att ta för många kullar på en tik.

Om den sen får använda c-höfter eller inte beror på ras, vad den paras med osv. Vissa raser måste vara helt fria på höfterna och andra inte.

är det en kennel som avlar på icke registrerade hundar, blandrashundar osv finns ingen koll alls.

Anmäla för koll går att göra hos antingen SKK som skickar ut kennelkonsulenter eller till Jordbruksverket som går efter djurskyddslagen.

[Hästhoven]
0

Enlig lag får man inte tvångspara sin tik. Sedan får man inte heller ta massvis med kullar på en tik per år, en tik måste få vila mellan kullarna. Låter väldigt oetiskt. 

Har hon haft något besök av kennelkonsulent, om denna avlar på skk anslutna hundar? 

Annars kan man ordna så kenneln får besök av länsstyrelsen, de kommer gå igenom allt.

HystrixEpic
0

Jag vet inte heller vad som menas med galler. Men om man säger att man kan använda galler om tiken inte är villig vid parning så känns det inte som att det är något som är tillåtet direkt. Vet inte riktigt vad rasen säger (det är staffe) men en tik som är född 2010, har armbågar c/c och höfter b/c och har fått 4 kullar (2012, 2013, 2014, 2014) sen nu tror jag hon gått i "pension". Plus att samma tik är aggressiv mot andra hundar. Sen har hon fått valpar med d-höfter också. Nu är det en av hennes avkommor som ska få valpar. Den hunden har c-höfter och har en syster med d-höfter. Så linjerna känns inget vidare. . Hon är skk-reggad denna uppfödare.

Lizelda
0

Skicka ut en kennelkonsulent. SKK brukar vara rätt måna om att allt sker efter reglerna och att hundarna mår bra så kontakta dem absolut! Tror du har större chans med dem än jordbruksverket.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Em_
0

Vill bara reda ut lite ;) Hundar är SKK-reggade, uppfödare är SKK-anslutna. Vem som helst får avla hur som helst på SKK-reggade hundar, så länge man följer svensk lag. SKK-anslutna uppfödare måste följa både lagen och SKK's regler.