Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 2924 ggr
Em_
6

Är du mamma till din hund?

Jag hör att fler och fler kallar sig för "mamma" när det handlar om deras hundar. Och ja, det är tjejer/kvinnor, har aldrig hört en man som säger "kom till pappa" till hunden. Måste jag vara något är jag helst matte, eller ägare eller förare, det låter jättekonstigt för mig när någon kallar mig för Fidos mamma. Mamma kommer jag vara till min barn, mina hundars mödrar har fyra ben och championat 😛 Hur tänker ni kring detta? Känns det naturligt att vara hundmamma/pappa för er?

[Leifsdotra]
7

Å herregud nej! Jag är mamma till mina barn och matte till mina djur!

[Daniela1983]
4

Jag kallat mig själv främst för matte till min hund. Mamma är man väl liteockså, han blir lite som ens barn som man tar hand om.

[HammyPaws]
8

Vi här hemma brukar säga "pappas/mammas" flicka, fast vi har katter då :) Vi är ju bara 20 och har inga barn och vi älskar ju våra katter så mycket så för oss blir det lite mamma/pappa känsla då vi inte har något annat att jämföra med. Vi älskar ju våra små så oerhört! Men hade vi fått barn hade det säkert blivit ändring då man inte kan jämföra en katt med en bebis ;)

TatsuOni
5

Nej, jag blir irriterad när folk kallar mig för min hunds mamma. Min mamma envisas med det hur många gånger jag än säger ifrån😐 Jag är hennes matte och hon är min "gris". Punkt slut.

"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

molam
1

Nej min hund är inte mitt barn jag har inget barn, men min hund är inte min hund heller, min hund är min bästa vän

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

[HammyPaws]
1

Dock ser jag de inte som mina barn, utan mina katter. Fast gillar ändå när min sambo säger "hon ville till mammaaa". Konstigt…. Matte-mamma kanske :D hehe

-Aida-
0

min hund är min familj och min bästa vän, men jag är inte hans mamma även om många säger det, jag tycker jag är matte istället, känner mig liksom inte som hans mamma.

Vattnadal
4

Jag kallar mig inte för mamma, men nån sorts fosterförälder blir vi ju ändå. Vi tar valpen när den är 8 v, från mamman, då måste man ta hennes plats. I det vilda stannar en valp med sin mamma till den är närmare 2 år.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[Lillmatten]
0

Nej jag är Charlies matte. Men däremot är min mamma Charlies "mammsen" haha låter ju jätte konstigt när man skriver det men det är bara för att vi bor under samma tak och det är ju lite förvirrande för charlie om det fanns två personer som hette matte ;)

SilverEmma
4

"Kom till mamma" eller "kom till pappa" är vanliga meningar här hemma. Varierar lite mellan mamma/pappa och matte/husse. Har barn också och det är ingen som är förvirrad över detta. 😉

[Vinter_]1
16

Vad spelar det för roll vad man kallar sig till hunden? ;)

Haha hunden fattar ju inte direkt om man kallar sig matte/husse

eller om man kallar sig mamma/pappa

eller om man kallar sig "Våfflan och pankakan"

Varför ta det så seriöst ens?

jag kallar mig absolut för mamma till min hund, och min sambo kallar sig för pappa det är en vana och man får ta det med en smula salt, självklart är vi inte riktiga föräldrar. Dock så kan jag säga att jag älskar min hund otroligt mycket och jag har inget intresse för att skaffa ett riktigt barn, dock betyder inte det att jag behandlar min hund annorlunda hon får ett bra aktivt hundliv trots att jag är hennes "Mamma ;)" 

Jag köpte henne när hon var 8 veckor, precis kom från sin riktiga mamma och hon har vart så fästa vid både mig och min sambo så vi har fått en riktig nära relation och jag älskar henne sååå mycket ❤️

Lia
0

Jag och mamma har en liten hund ihop. Så hon är matte och jag mamma :-)

[Udoon]
2

Tycker inte det spelar någon roll vad man kallar sig. Finns ju dom som faktiskt behandlar hunden som en människo-bebis, då tycker jag att man nog har problem. Jag har ju kallat en del av mina djur för typ "min pälsbebis" eller "fjäder-barn" och så, men jag kallar inte mig själv för deras mamma🙂

[HundochKatt]
7

Det är väl inget fel i det? Jag har haft hundar och katter och 3 barn och då har det alltid varit enklast att säga till hundarna "gå till pappa/mamma". " Är det mamma/pappa som kommer?" och dylikt.  Och det hänger fortfarande i fast barnen är utflugna. Matte/husse användes mer innan vi fick barn. 

Faktum är att jag ser mina hundar och katter som mina barn, för mig är de lika viktiga, även fast det är två olika arter och det är jag som tar hand om dem och tillfredställer deras behov av mat och omsorg.

Fluffinen
2

Ja jag vet inte jag har inte varit så bekväm i att kalla mig själv för mamma till min hund men min sambo kallade honom för mammahund och syftade till att jag var mamma och efter det har de blivit att jag är hans mamma och sambon är pappa. Nu är hunden dock en "pappas pojke" så här används båda termerna på sambons initiativ.

[tk1971]
3

Absolut icke. Jag är matte, ingen mamma.

JoannaLi
2

Jag är inte hans matte, däremot är han min bäbis, och min mamma är hans mormor. Kändes väldigt konstigt i början när mamma kallade sig själv mormor, men efter ett tag blev det naturligt :D

poodlelicious
0

Samma här #17 :) Vi är matte och husse och valpen är vår lilla bebis. Husses mamma är farmor och mina föräldrar är gammelmatte och gammelhusse.

[Leifsdotra]
4

I mina öron låter det lika konstigt som det gör när ett föräldrapar kallar varandra för "mamma" och "pappa". Visst säger jag pappa om honom när jag pratar med barnen, men när jag tilltalar honom så använder jag hans smeknamn. En helt annan diskussion, som inte hör hemma på hundforum iofs….

Ravynsfair
2

Jag säger "mattes pojke" men det händer att det blir "mamsens" också. 
Ser inga fel i att folk kallar sig för sin hunds mamma/pappa. 
Själv har jag inga planer för att skaffa barn i framtiden, min kropp skulle inte hålla för det så då är djuren mina "barn" men det betyder inte att jag behandlar och ser dem som "riktiga" barn.  Hund är ändå hund.

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

hemul
1

Iofs säger ju Hallgren att man ska vara sin hunds föräldrar, men han menar nog inte riktigt så. Om någon sa att jag var hundens mamma skulle jag nog ta det som kritik. Att jag daltade och förmänskligade för mycket.

Men det beror nog mycket på vad man själv lägger in i det, som Ravynsfair ovan. Själv kunde jag nog kalla min förra hund för kompis, säga typ "Kom då kompis så går vi".

jenmjao
3

Jag är mamma till min hund. Vad spelar det för roll om jag kallar mig själv för matte, husse, pappa, mormor, cancer, eller ja vad som helst? Hon skulle inte se på mig annorlunda för vad jag kallade mig själv.

Lord Vulcan
1

#22 Håller med. Jag kallar mej "mamma" och min mamma är "mormor". Ser inget fel i det. Har inga egna barn, men förmänskligar inte hundarna för det.

isblixt
1

Jag vet mycket väl om att mina hundar inte är mina barn men den kärlek jag känner för dom är enorm. Vi skojar dock ibland till det och kallar varandra för mamma, mormor och så vidare… 🙂 Jag tror att de känslor jag har för mina hundar är likt moderskänslor, jag skulle göra allt i min makt för att beskydda dom om det skulle uppstå en sådan situation och de äger en stor del av mitt hjärta. ❤️

Carro107
1

Skulle aldrig komma på tanken att kalla mig själv för mamma till hundarna. Jag ryser personligen när jag hör folk som gör det. Om jag nu är något så är jag matte

http://carro107.blogspot.se/

[Tilde]
1

Säger normalt att jag är matte, men på Simbas instragram är jag hans "mommy" (blir ju lite sötare så) 😇

Radioaktiv
4

Jag kallar mig för mamma åt min hund och mina katter, ser inget konstigt med det. Betyder inte att jag sätter på dom små kläder och trycker in napp i käften på dom och tror att jag är deras biologiska mamma… bryr mig inte vad folk kallar sig själva till sina djur heller för den delen, det är upp till varje person.

lisa90
1

Jag kallar mig inte mamma till hundarna, men tänker inte på det om någon annan säger att jag är deras mamma. På sätt och vis är man ju förälder, eftersom man uppfostrar och tar hand om dem på alla sätt. Men pratar jag om hundarnas mamma, då syftar jag till deras biologiska 😉

Lite lustigt däremot, är att både jag och min mamma säger mormor om henne. "Gå till mormor" kan jag säga, haha. Kanske för att alla mina syskon kommer hem med sina barn och jag kommer hem med mina hundar 😃

Sindri
1

Intressant fråga tycker jag. På engelska finns ordet "master" för husse, men inget ord för matte. Engelsktalande vänner säger mom och dad om sig själva till sina hundar. Finns det speciella ord på andra språk, tro?

Jamie+Engla
0

Jag är väl inte mamma, jag är matte men mest flockledare. Vi har 5 hundar inne och några ute så behöver vara flockledare för att få flocken att komma överens. Sen har de själv sin egen rangordning, men jag är högst :)

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

[Hästhoven]
0

Är ingen "mamma" till min hund, jag är en matte & vill inte förmänskliga henne allt för mycket, visst är hon en del av familjen & hon är så knäpp/speciell så jag ser henne som en människa än hund, men hon är trots allt ändå en hund. Är mer en flockledare än mamma, har ju inte fött henne men uppfostrat har jag gjort.

[Nalle-]
0

Jag bor ensam med min hund (oftast hundar, men den ena har jag bara på deltid) och han är både min sambo, bästa vän och på många sätt min bebis. Och han är mattes hund ut i klospetsarna! Kallar mig dock inte för "mamma".

Aleya
0

Jag är mamma/syster åt mina katter. Och min mamma kallar sig för mommo. Vet dock inte hur detta kommer sig att vi började kalla oss för det. Ser inget konstigt att man kallar sig för detta. Vissa människor kan ju inte få mänskliga barn så då kanske dom kallar sina djur för just barn. Bryr mig inte. Så länge folk är snälla mot sina djur så får som kalla sig hattifnatt utan att jag bryr mig.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

panini
3

Jag själv är 16år och kallar mig själv "mamma" till min hund för han är min lilla bebis och "mammas påg". Min egen mamma är hans Mormor och min pappa är hans Morfar, t.o.m min bästa vän kallar sig själv för hans Moster, jag själv är också storasyster till våra katter.

Men att folk tror att man skulle förmänskliga sitt djur bara för det är rent ur sagt löjligt, han är inget och kommer i slutändan aldrig att vara något annat än en hund och han vet inte vad dom ord vi kallar oss för betyder. Bara för att vi tilltalar oss själva vid mänskliga ord har inget med saken att göra om hur vi tar hand om våra djur.

Joyous
3

Jag brukar inte kalla mig för mamma, däremot så kallar jag min mamma för Humlas mormor. Brukar på skoj säga att hon måste umgås mer med sitt barnbarn :)

[Empisen]
6

Yes, jag är mamma och hundarna är mina pojkar 😃
Aldrig stött på någon som tyckt det varit konstigt när jag sagt det tror jag.. Kanske för att det är så naturligt för mig att säga det.🤪

Lathundarna
3

Haha, aldrig! Jyckarna har redan morsor, jag är bara mattanten som busar och tränar ibland samt bjuckar på soffa och säng att slafa i ;) Har så sjukt svårt för folk som kallar sig för "mamma"/"pappa" gällande sina djur, oavsett art.

Fialialej
1

jag vill absolut inte bli sedd som/kallad mamma till min hund. Känns helt fel.. Överlag att se hundar som sina barn tycker jag är märkligt, och ofta missgynnande för hunden tror jag. Tycker det känns fel när folk kallar sin hund pojke eller flicka också - tror det är för att det blir så förmänskligande och liksom skevt..

"På natten är alla katter svarta"

Lon@
2

Mina hundar är älskade familjemedlemmar och vänner, men deras mamma är jag inte, jag är matte. Däremot är min mamma hundarnas mormor vilket hon går med på, hon vägrar dock att vara mormor åt hästen…😃

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

hemul
0

Men varför det? 😛

[Wilbur]
10

Här är vi polare, min pojkvän är pappa mot sin vilja. Bara för att man är mamma betyder det ju knappast att man behandlar sin hund som en unge. Lite löjligt att äcklas av en sådan sak. Kalla er vad ni vill, hade era hundar fått bestämma hade ni säkert hetat något ännu löjligare som typ "gullefnuttiloveyou"

jenmjao
8

#41 Jag tycker också att det en konstig sak att äcklas av, inte direkt så att det är ett vidrigt beteende eller så att man sätter blöja på sin hund. Man kallar sig bara för mamma, man går inte med hunden i barnvagn eller förmänskligar den på något vis man byter bara ut ordet matte/husse emot mamma/pappa.

Lathundarna
0

#41 & #42 Hänger inte med, vem äcklas?

Wenniz
5

Jag kallar mig "mamma" till mina hundar, men det betyder inte att jag "förmänskligas" mina hundar. :)

• Nederlandse Kooikerhondje -
CissiD
6

Här hemma har det blivit mamma och pappa till hunden för att sambon envisades med att säga det. För mig kvittar det jag ser inte annorlunda på min hund för att jag kallas mamma istället för matte. Kändes lite konstigt i början man ord som ord. Däremot ska man inte behandla sin hund som ett barn men så länge man klarar av att kalla sig själv mamma/pappa utan att göra det så spelar det ingen roll. 

Här kallas hunden: bebis, godisbit, plutt, äckelpotta, skithund, skitunge och allt däremellan. Kärt "barn" har många namn. 😎

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

Viccan92
0

Här är jag mest matte och husse  kallas för pappa konstigt nog. Men jag är ju den som är mer ja "flockledare" här hemma.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Fridaaaa
1

Jag & sambon brukar skoja "är du mammafis" t.ex till Roxy. 
Men beter mig såklart inte som mamma till något av djuren :) 
För mig spelar det ingen roll om man säger mamma/pappa eller hussse/matte så länge man inte behandlar djuren som människor :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[HundochKatt]
8

Rätt så rolig läsning i tråden. Bara för att man kallar sig för mamma/pappa, mormor osv. och man är mån om hundarna som om de vore barn så innebär det ju inte per automatik att man ser dem som sina tvåbenta barn. Inte heller förmänskligar man dem heller. Det är ju bara ord som faller sig naturligt att använda för oss som gör det. Jag har två barnbarn: lilla Ida som är 2-bening  som jag är farmor till och så Scott som är en lurvig sak på 4 ben som jag är mormor till. 😉

Och faktum är att jag är trots allt detta, flockledaren till mina djur. 😎 Det är jag som bestämmer och försvarar mina pälsklingar om det krävs och går emellan om det skulle vara gruff som går överstyr osv. 

Verkar alltså vara lite förutfattade meningar om oss som kallar oss "mamma" och dylikt, men så är inte fallet. Vi är precis som ni andra som kallar sig för matte/husse, vi har bara bytt ut orden till något som faller oss naturligare och kanske låter lite snällare/gulligare också.

Zwinto
4

Ja, vi kallar oss mamma och pappa. Jag har en hund, han är en familjemedlem. Han är ingen ägodel. "I don't believe in treating dogs like humans, I love them way too much to be that unkind." :D

Det är inte alltid lätt at le vackert!Skrattar

bustjejen
5

Jag är mamma till mina barn och till min hund, men till kaninerna är jag mormor, eftersom de tillhör mina barn 😉

Om jag kallar mig mamma, matte eller fnatte till min hund spelar det väl ingen roll?? Ledarskapet sitter väl inte i vilket begrepp man använder?

Vattnadal
4

Fick jag välja på att kalla mig flockledare eller mamma, så blev det mamma, lätt! Jag förmänskligar absolut inte hundarna, men är ännu mindre en "alfa" i en flock.

Mina hundar ser mig som en trevlig resurs, de älskar mig och jag älskar dem. Jag ger dem trygghet, mat, roliga aktiviteter, men låter dem ta initiativ, de får gärna välja väg på promenader och dragturer.

Flockledare betyder i etologiska sammanhang egentligen bara "Den som leder flocken vid förflyttning." Det gör väl i så fall hundarna som är längst fram, särskilt om jag faktiskt låter dem välja väg helt själva. 😉

Hemma kallar vi Vidar för "farsan" då han tagit på sig att vara lite plastpappa till de yngre när de varit valpar. Drífa är "morsan" då hon varit plastmamma till några, är mamma till en hög, och mormor till andra.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Hanna.B
5
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag kallar mig mamma till mina hundar eftersom jag adopterade dom från sina föräldrar. 😆☺️

spacesheep
0

Här hemma varierar det mellan matte/mamma och husse/pappa. Ser inget fel med att kalla sig varken eller. Med en valp blir det som en familjerelation med ett litet barn; man fostrar valpen, alla familjemedlemmar visar ömsesidig respekt och kärlek men det är föräldrarna som är vuxna och tar beslut. Man straffar inte en hund och man slår inte ett barn. En bra relation bygger på trygghet, tillit och lojalitet. :)

Ellen89
0

Har sager vi mamma och pappa + mormor. Finns inte riktigt ett engelskt ord som sager 'matte' lika val. Behandlas som hundar saklart.

[Patricia1993]
2

Ja jag är pudlarnas mamma och min mamma är deras mormor och ibland brukar även deras gamelmormor ta hand om dem om jag jobbar långa skift. Vid gammefarmor brukar de ofta vara och hälsa på. En av Estelles absoluta favoriter är moster Julia. Ibland kommer även deras morbror och hälsar på :-) så ja alla i familjen är involverade i pudelbarnen. Deras morfar tycker dock att de är ganska jobbiga.

Sofy
2

Jag ser mig varken som mamma, matte eller någonting överträdande till mina djur. Enskilda individer utan någon form av hierarkibenämning på våran relation till varandra. Han är min hund och jag är hans människa. Vi är ett team och jag lyssnar och lär lika mycket av dom som de lyssnar och lär av mig.

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

Gaara
1

Jag är matte, men min katt är mammig, vilket syftar på att han alltid vill vara nära mig. X) Men jag kallar mig inte för "mamma" till honom. Min mamma däremot ser sig och min far som mormor och morfar, tror det är bristen på barnbarn som gör det. ;) Min sambo kallar sin hund för hans bebis. Men kallar sig själv för husse. Så ja, det finns många intressanta varianter. Och det spelar väl ingen roll egentligen vad man kallar sig, det är hur man behandlar djuren som spelar roll. :)

[Rosa glitter]
3

#37 Varför har du svårt med det? Jag tycker nästan man är en form av föräldrer till sin hund! Man tar hand om den på det sättet, för mig innebär bara ordet  massa kärlek INTE annorlunda behandling!!

#38 Det är inte missgynnande! Självklart fattar folk att dem inte är mamma/pappa på riktigt, men man kan fortfarande kalla sig det jag känner mig som min hunds mamma, men är jag det på riktigt? nej naturligtvis inte. Finns inget missgynnande i att älska min hund oändligt och ändå ge hunden allt den behöver i ett aktivt hundliv! Tror du Allvarligt talat att hunden bryr sig vad du kallar dem??

Lathundarna
0

#58 Jag bara har det och har alltid haft. "Kom till mamma/pappa"? Nä. Funkar inte för mig. Jag är mamma till min son, inte till mina hundar.

[Rosa glitter]
1

#59 Men vart vill du komma? okej DU är mamma till din son inte till dina hundar, dem som kallar sig själva för "Mamma/Pappa" till sina hundar är automatiskt inte det, bara för att man trivs med att kalla sig själv för något så betyder det inte att man tror att det är så. Att det inte funkat för dig är din sak, respektera dem som faktiskt vill kalla sina hundar för sina bebisar!  eller kalla sig mamma eller pappa! jag vill aldrig ha ett riktigt barn och jag ser nästan min hund som mitt barn, MEN JAG BEHANDLAR henne som en hund, ohja hon äter riktigt bra hundmat promenerar långt varje dag hjärngympa och rastningar, hon går inte runt i blöja och dricker ur nappflaska ….. 🤔

Mutal
0

Jag är matte, men min mamma är mamma. "Gå till mamma" "gå till pappa" det är mer kommandon för mig :) 
På samma sätt säger min familj "gå till matte" när dom vill att Lily ska gå till mig :)

Lily är dock mammig och vill med överallt.

Lathundarna
1

#60 Men herregud, take a chill pill va? Du gör struts av en fjäder. Vart står det att jag på något som helst vis förminskar de som kallar sig detta, eller verbalt skulle uttrycka nåt som helst förrakt eller whatever? Hänvisa gärna. Det enda jag skrivit är att _jag_ har sjukt svårt för när nån kallar sig mamma/pappa till ett djur, att det inte faller _mig_ i smaken. Det är _min_ huvudvärk, inte din eller någon annans. Jag skrev vad jag _tycker_, inte att jag agerar på det - likt så som du själv nu ger exempel på. Eller tror du på fullaste allvar att man måste trycka sin åsikt om allt i ansiktet på folk hela tiden, ständigt och jämt?

Vizzla
0

Jag är matte :-)

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

LindaBlue
1

Matte, aldrig mamma. När någon annan kallar mig för Julies mamma brukar jag fråga om det ser ut som om jag har fyra ben och föder pälsade barn.

Smilla177
5

Jag tycker jag fick ett logiskt svar från ett barn , vi satt och prata om min hund och sa jag till henne -men jag kan väl inte vara min hunds mamma jag är ju ingen hund.

Barnet svara mig då -jo det kan du ju visst du tar ju hand om henne. Då kan man kalla sig mamma.  Efter det säger jag att jag är hennes mamma och min man pappa.