Varför så få nakenraser?
Jag undrar varför det finns så få nakenhundsraser idag? Det enda som finns är två urhundsraser, en liten sällskapshund och nu ganska nyligen också en terrier som saknar päls. Varför har det aldrig gjorts några försök till att skapa nya raser?
Nakenheten i sig verkar fungera bra för många allergiker så det är egentligen ganska synd att utbudet är så litet. Allergiker, precis som vanliga personer, vill väl ha en hund som passar bra in i deras liv och som dom klickar med. Kan vara svårt att hitta den perfekta hunden om man bara har fyra raser att välja på (där två dessutom är extremt lika).
Jag tror inte vanliga personer har så jätte mycket emot naket heller. Kanske kan vanliga personer till och med se fördelar med det? Förra året låg Chinese crested dog på plats 13 (om man slår ihop långhårig och korthårig chihuahua) över populäraste hundraserna i Sverige. Det är ändå väldigt högt upp.
Jag förväntar mig inte att någon ska ha svar på denna frågan. Men människan verkar ständigt vilja utveckla nya raser, hittar alltid något inom hundvärlden som saknas. För att inte tala om att människan har en tendens att vilja avla på något avvikande (vilket man ändå får påstå att nakenheten är). Så det förvånar mig att det aldrig skapats någon ny nakenras utifrån dom raserna som finns idag.
Mexikansk, peruansk och kinesisk nakenhund har "alltid funnits". American hairless terrier har en helt annan nakengen som som uppstod på 70-talet och det var väl för väl att man bestämde sig för att avla vidare på den egenskapen.
Annars har det inte hänt någonting verkar det som. Jag vet att skotska hjorthundar ibland föds nakna. Om det gjorts några försök .
Jag har alltid tyckt att det borde finnas nakenhundar som är större än de som redan finns, skulle vara häftigt.Tråkigt med alla småttingar. Den på bilden du länka på var ju läcker. En dröm är att få äga en stor svart nakenhund likt en mexikansk nakenhund till utseendet fast mkt större :-)
#1 Mexare får dock vara ända upp till 60 cm höga och Peruanerna 65 cm vilket gör dem ganska stora ändå. Men visst vore det kul med ännu större nakenhundar. :)
Den på bilden är en naken skotsk gjorthund.
Jag personligen tycker ändå det finns tillräckligt med raser med variation för att täcka in för dom som vill ha nakna hundar. Från smått till relativt stort. Trots allt är nakenheten ett "handikapp", vad gäller både skydd och för värme/kyla (alltså, ta inte illa upp här för det är inte menat så - utan endast krasst sett).
Vissa raser har ett sådant temperament, att skaderisken skulle vara stor om den inte hade päls - så därför anser jag att enbart en del sällskapshundar är de som där bör finnas nakna raser. Jag menar - en jakthund utan päls, skulle riva sönder sig rejält. En brukshund utan päls klarar inte jobba osv. Men visst finns det väl nakna så det räcker åt dom som vill ha 🙂
Allergiker sägs väl också generellt kunna hantera icke fällande hundar bättre? Då kommer det betydligt många fler raser att välja på.
Tass Josephine
Det räcker och blir över, tycker ju jag.
Finns raser så det räcker och för varje naken ras måste det finnas en långhårig motsvarighet för korsar man två nakna med varandra så kan det resultera i dödfödda valpar (där av bla powder puff)
Kan det vara så enkelt så att inte så många tycker att nakenhundar är så attraktiva rent estetiskt? Att det normala är hundar med päls, det känner man till och är van vid.
#3 Jag förstår hur du menar men jag tycker inte man kan dela upp hundar i enbart stor och liten. Dom enda stora raserna av nakenhundar är urhundar. Supertrevliga hundar enligt mig men verkligen inte en hundtyp som passar alla. :P
Nakenhundar är dessutom inte så känsliga som man kan tro. Både peruanen och mexaren har historiskt sett används inom jakt. Men det är klart ska man ha en jakthund i dess rätta bemärkelse i Sverige så finns det klart lämpligare hundar.
Vart har du förresten fått ifrån att dom skulle vara känsliga för värme?
Sen är det klart man kan se nakenheten som ett "handikapp". Men varje pälstyp har även de sina för och nackdelar. När andra hundar bara ligger och flämtar som vanligt kör vi på som vanligt. Är det bara någonstans mellan 30°C och -30°C brukar både hunden och ja klara oss rätt bra. :P
#6 Att korsa två nakna hundar resulterar inte i dödfödda valpar.
#7 Så kan det mycket väl vara. Men finns det inte väldigt mycket fula hundraser med päls också? XD
#8 Fair enough ;) Jag föredrar ju hundar med skägg och det hatar ju vissa ;) Men många tycker om att känna päls mellan sina fingrar när man klappar, det inger en mysighets och trygghetskänsla tror jag och det normala inom däggdjursvärlden ÄR ju päls. Det är det som de flesta förknippar med sina husdjur och då blir ju nakenheten en smula udda och kanske inte lika lockande.
Om man nu inte vill ha American Hairless, Kines eller Mexican för att man inte gillar hundtypen får man väl passa på när det föds blandraser med nakenhundar.
Där tycks det ju blandas med både det ena och det andra.
Har sett (på foto) en otroligt vacker naken Borzoi/Xolo.
Den ser ut som en bronsstaty. Som en vinthund, men naken.
Och tyvärr har det blivit en blandraskull Silken Windhound/Xolo som producerade flera nakna hundar som mest ser ut som nakna vinthundar
Mormor (Silken Windhound) till den kullen är från min uppfödning.
Inte vad jag hade önskat men faktum är att de nakna Silken/Xolo hundarna ser rätt läckra ut :-)
Ok, har då aldrig någonsin sett naken hundar som varit kring 60 cm höga :-o trodde faktiskt inte det fanns, men å andra sidan så är det sällan man stöter på en mexikansk nakenhund, bara på utställning. angående dödfödda valpar om man korsar två nakna har jag svårt att tro, vi parade våran nakna tik med en naken hane och fick två kullar, två valpar i varje kull och lite roligt var det då första kullen innehöll två powder piff tikar trots att båda föräldrarna var nakna, andra kullen blev det två nakna. Alla i båda kullarna var friska. Kan hålla med om att de är känsligare mot kyla än andra hundar men dem har varit bra mkt tåligare mot värme om jag jämför dem med mina storpudlar :-)
#6 & #11 Vad jag fått lära så blir kullarna mellan två nakna chinese cresteds mindre eftersom en del av valparna blir "fel" och absorberas i tikens livmoder. Dödfödda valpar är dock ovanligt :)
Angående frågan! Jag hade gärna sett fler varianter på naket, men jag vet inte riktigt vilket behov som inte täcks upp av de befintliga raserna där nakenheten faktiskt inte blir ett hinder (som tex vid jakt som nämnts). Vi har stor, mellan, liten, för agility, lydnad, sällskapshund och allmänt aktiv träningskompis :)
#12 Ja man har ju hört en hel del teorier kring detta under alla år som kines ägare och det kanske stämmer in i vissa fall men sen vet jag nakna föräldrar som fått stora kullar också :-) Men som sagt den bästa och populärast kombinationen är ju att para en naken med en puff, två puffar sägs bara ge puffvalpar.
Nakenanlaget är ofta letalt, korsas naken x naken så är det i de flesta (alla?) raser så att en viss procent embryon dör. Finns forskning som bekräftar detta.
Dessutom hänger en del andra defekter med anlaget, till exempel tandförluster på flera raser. Det går säkert att med ett genomtänkt avelsarbete komma åt en del av de här sakerna men frågan är hur etiskt det är - ungefär som att avla på rhodesian ridgeback där ridgen faktiskt är en defekt som hänger ihop med anlaget för dermoid sinus. Med forskning kan man så småningom komma ifrån detta men frågan är om vägen dit är ok?
Sen så tror jag faktiskt att det ligger en hel del i det att folk vill ha en päls att borra ner fingrarna i och mysa med.
Själv vill jag (efter att ha levt med en extremt frusen hund i 12 år) ha en hund/ras som har en funktionell päls för vårt klimat, precis som att jag vill ha en funktionell exteriör. Ok att slänga på ett täcke vid riktigt pissväder eller extrem kyla om hunden skall vara still men njae, för mig är det en viktig funktion.
Jag tror dessutom att det finns en hel del fördomar om att nakendjur överlag skulle vara "läskiga" att ta på, folk förväntar sig liksom en pälsad katt/råtta/mus/hund och tror att huden är…jag vet inte, men inte mjuk och go att klappa.
Vilket egentligen är rätt fånigt, för hur många tycker inte att nakna valpmagar är bedårande?
Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!
Är det din bild ts?
#8 - eller ja, med värme menar jag egentligen sol. En ljus nakenhund är känslig för sol, precis som vi är. Solskyddskräm i all ära men… 🙂 Det var mer det jag menade.
Jag hade gärna haft en mer arbetssam nakenras med en ordentlig dos will-to-please, då hade jag nog haft en handfull av dom ;)
https://www.instagram.com/aros_yoda/
Genen som ger nakenhet är en sk "dödande gen" och om man korsar naken x naken kan valparna dö. Men då ska föräldrarna vara helt nakna inte ens med lite päls (som vissa rakar bort så att de ska se ut att vara helt hårlösa så därför kan man tro att folk parar naken x naken när det egentligen är helt naken x nästan helt naken)
Jag tänkte jag skulle reda ut vissa frågetecken angående nakenheten. För det första finns det två nakengener, FOX13 och Ha, och dom fungera olika.
Det folk verkar referera till i denna tråden är FOX13 som återfinns bland mexikansk, peruansk och kinesisk nakenhund. Det är en dominant gen där dubbel uppsättning orsakar att embryot dör och återbildas i livmodern. Det betyder inte att nakenhundar ger dödfödda valpar eller att de får mindre kullar än pälsade hundar. Embryot återbildas och ger plats för nya embryon bara.
Detta betyder att alla nakenhundar med FOX13 genen alltid bär på en pälsad gen. Generellt ska en parning mellan två nakna ge 75% nakna valpar och 25% pälsade. En parning mellan en naken och en pälsad ska ge 50% pälsat och naket. Medan en parning mellan två pälsade ger 100% pälsade.
Sen finns det som sagt en annan gen, Ha, som fungerar annorlunda. Den är recessiv gen och kräver alltså dubbel uppsättning för att ge nakna valpar. Detta betyder att nakna föräldrar alltid kommer att få nakna valpar. En naken och en pälsad hund kan få både pälsade och nakna valpar. Det kan faktiskt även vara så att två pälsade hundar kan få nakna valpar om föräldrarna bär på varsin nakengen.
Som någon skrev så skulle det inte vara funktionellt med en naken arbetande hund. Om man vill ha en naken till arbete så tänker man nog inte på hundens bästa. Och nu tänker jag på de vanligaste grenarna som jakt/jaktapportering, vallning, bruks, skydd, agility osv osv. Vi ska inte behöva klä våra hundar för att de ska hålla sig skadefria/varma under arbete.
Varför skulle en nakenhund behöva kläs på för att köra lydnad och agility? Eller ens skydd?
Min nakenfis springer gladeligen genom buskarna hemma hos pappa, vi går i skogen, han har varit med på skoterturer (påklädd) höll betydligt högre fart då vi promenerade längst skoterspår mitt i vintern i västerbottens inland än både springer spanieln och golden, så länge dom är igång.
Sen ja han ogillar regn och om det tokblåser, det gör även min pälsade hund, den pälsade gråter högt och ljudligt vid regn och jag räknar med att jag kommer få ta på dom båda kläder i vinter och det gör ju många andra med korthåriga hundar oxå mer eller mindre.
Men å andra sidan så klarar dom riktigt varma dagar bättre än en långhårig hund, ska mycket till innan han lägger sig och flämtar, och hur många tävlingar är utomhus mitt i vintern?
Kan tillägga att enda gångerna han varit påklädd nu i höst (bor i västerbotten) är då det regnat, mycket! I förrgår var en hyfsad ok dag men blåsigt, då sprang han både där det var torrt och rena myren och la sig på backen inte bara en gång.
Jag kan ju bara tänka själv hur det skulle kännas att springa genom en risbuske, eller hårda vassa grenar, taggiga granar, slå i ett hinder, stöta till en planka, ha en lina över ryggen som far hit och dit och som snor sig runt ett ben, ramla och slå runt för att jag snubblade osv NAKEN! Jag skulle inte vilja ha det så, men det är ju bara jag det, men jag kanske är kinkig???
Bara för att hunden inte klagar så betyder det inte att det är automatiskt ok.
Och varför jämför du med pälsade hundar, helt oväsentligt, men bara för att; jag har två pälsade hundar som inte klagar över något väder eller arbete, vare sig det är bruks, jakt eller vallning. Ok om det blir -25 grader då kan en köldkramp få dem att halta lite, men de vill inte in för det. Men ärligt talat förstår jag inte vad det har med diskussionen att göra!! Klart att det finns kinkiga pälshundar lika mycket som det finns tåliga nakenhundar som inte gnäller även om det gör ont eller är obehagligt att springa genom ett risigt snår. Detta kan du se hos många pälshundar som arbetar trots hemska smärtsamma skador som hade fällt en människa hur lätt som helst. En päls har ett syfte, inte bara för att se vackra ut!
Jag kan garantera dig att en nakenhund inte hade klarat av en hel dag, inte ens en halv dag av riktigt arbete tex jakt eller vallning i varierande väder och mark utan kläder. De hade kanske härdat ut, men hunden hade inte mått bra. Och sen upprepar vi samma sak nästa dag.
Sen nämnde jag aldrig lydnad, jag pratar om krävande fysiska arbeten.
Hildgrim jag kanske har missat om du redan svarat. Är det din bild?
Tror ju helt ärligt inte att han skulle springa genom buskar om det gjorde vansinnigt ont, jag känner min hund rätt så bra och vet att han är jäkligt känslig i sig själv = är något obehagligt så gör han allt för att slippa undan.
Då jag borstar håret med en tangle teezer så kommer han springande och försöker trycka sig mot borsten för att jag ska klia han med den, HÅRT! Samma sak om man kliar med naglarna och tror ju det känns mer än att springa genom skogen.
Hur mycket erfarenhet har du själv med nakenhundar under de tillfällen där du hävdar att dom skulle lida?
As far as I know så ingår lydnad i Bruks.
Min nakenfis har provat agility på hobbynivå och är väl den sporten som flest av de Chinese Crested som finns tävlar i, han får ofta hoppa upp och över saker ute, han springer frivilligt genom buskar och ska helst göra sina behov längst in i det risigaste snåret, har tänkt tanken att han ska få prova spår för jag tror det är en gren som han skulle tycka är skitskoj.
Största problemet är kyla, ordentlig blåst och regn/snö och det finns det många hundar som fryser både nakna och korthåriga raser, de som har tjockare päls kanske inte lika mycket.
Jag skulle gärna se större varianter av nakenhund.
Deras härliga mentalitet får dom gärna behålla, men tycker även den stora varianten av mexikan och peruan är ganska så små egentligen.
---
Rätta mig gärna om jag är helt ute och cyklar här men har inte nakenhundar tjockare eller tåligare hud än pälsraser?
Tänker främst på urhundsvarianterna utan päls.
Läste någonstans att dessa nakna raser har ett tjockare hudlager för att stå emot väder och vind samt för att fungera vid tex jakt i Sydamerika.
Sen att dom inte klarar av svensk vinter utan kläder är ju en sak, men som andra har skrivit så är det ju många pälsraser som behöver extra skydd för både värme och kyla.
// Harley
Stor skillnad att trycka sig mot en borste hårt, få naglar intryckta i huden och rusa mot kvistar som är vassa och oförlåtliga, eller ha en spårlina skrapandes över ryggen under ett elitspår på 1500 meter i varierande terräng och väder, att gå i iskallt vatten som går upp till knäna är inte ovanligt. Tycker du gör konstiga jämförelser. Men visst kan man försöka och visst kan det gå men till vilket pris? Vad ska man utsätta hunden för att få sina meriter?
Jag tror vi har lite olika uppfattningar om vad riktigt arbete handlar om.
Ja lydnad ingår i bruks, men skriver du bara lydnad så tolkar jag det som den enskilda grenen lydnad. Annars brukas man säga brukslydnad så man kan avgöra vad man snackar om. Men No Big Deal!
Jag har ingen större erfarenhet av nakenhundar, måste jag ha det för att få tycka? Naken hud i svår terräng räcker för mig för att stryka en nakenhund som en arbetande hund, iaf en hund som gör ett bra jobb och är hel efteråt, dvs mår bra och kan göra samma jobb dagen efter. Lättare jobb ja visst, men hunden är ändå begränsad i väder och vind. Måste ju även vara tråkigt att inte ens kunna lägga hunden i 2-3 minuter i regn bara för att hunden blir kall fort tex. Kan ju tänka mig hur styrd man måste vara om man ska tävla eller inte när man väl anmält sig och vädret inte blir som man önskat. Jag hade iaf inte velat pressa en nakenhund att ligga still i blött gräs i 3> minuter. Finns många som inte ens kan lägga sina hundar med päls då de vägrar att bli blöta och lite kalla.
Självklart kan du köra alla grenar, men hur långt kommer ni? Och nu tänker vi på en nakenhund med bruksmentalitet?! Vad är man villig att utsätta sin hund för bara för att hunden inte protesterar? Som sagt om man avlar fram bruksmentalitet så får man en hund som vill arbeta före sitt eget mående. Har haft och sett hundar som arbetar trots skador, det är först efteråt som de får lida då de inte visat under arbetet att de skadat sig; det är först efter smärtan blir kännbar för dessa hundar.
Jag ger upp, kom tillbaks den dagen du själv upplevt nakenhundar live, min har hängt med och sprungit vid cykeln en mil utan skador, han går regelbundet i spårlina (om den vore något problem) kilometer efter kilometer i varierande terräng utan att den skadar han så varför skulle en jäkla spårlina vara ett problem?
Nä nu ger jag upp, kom tillbaks då du har erfarenhet av det du argumenterar emot alltså NAKENHUND!
Du säger ju själv att visa hundar med lite päls oxå ogillar att ligga i blött gräs, låt oss bara avla på schäfrar!
Ja så kom den tråkiga attityden! Som väntat, har man inte ägt nakenhundar så får man inte tycka!
Jag argumenterar inte EMOT nakenhundar, jag argumenterar emot att de skulle fungera som duktiga arbetshundar! Vi har tydligen olika uppfattningar om vad riktigt arbete är!
Men ge du upp, ganska lönlöst att diskutera med någon som faller ner på sandlådenivå "låt oss bara avla på schäfer" nivå.
Är väl ingen här förutom du som dragit det till extremt elittävlande inom bruks? Och som dessutom totalt överdriver känsligheten, hur tror du vi kan ha kläder, halsband, selar o.s.v om dom skulle skadas av en spårlina?
Utan att det vore trevligt med en nakenhund som är mer arbetsam (här skriver ingen BRUKSHUND) utan mer arbetsam i mina ögon är något mellanting, fungerar i en aktivare familj men fungerar oxå för dom som vill testa komma ut och tävla men som kanske inte satsar fullt ut på att tävla på SM-nivå, om du behöver ett exempel så kan jag ta Pudel.
Inte som många av nakenraserna är - Urhundar och med lite "om jag känner för det" tjuriga lite mer omotiverad attityd.
Nä nu är det jag som ger upp! Jag orkar inte hålla diskussion med folk som har denna attityd.
NEJ ingen beskrev exakt hur de ville ha sin aktiva nakenhund! Jag tog det kanske ett steg längre när jag började fundera på dem som rena brukshundar, det var tydligen riktigt illa! Tråkigt att jag trampade dig på tårna.
Jag vet inte hur det är inom hund- nakenraserna,men hos råttor tex så ger nästan alla anlag för nakenhet någon annan svaghet, tex sämre immunförsvar, hormonbesvär mm mm, saker som är till handikapp för råttan även om det inte syns, och förkortar deras livslängd. Kanske är det så att det är svårt att hitta friska gener att avla på och få till nya raser?
#24 Nej det är inte min bild, det är som jag skrev under bilden är bildlänk. Bilden ligger alltså på en annan plats med visas visuellt i tråden istället för bara en vanlig textlänk. Och ja, bildlänkar är så vitt jag vet lagliga att använda så länge man inte använder dom på ett sätt som att dom framställs tillhöra någon annan. Vore bildlänkar olagliga så ligger både google och FB väldigt pyrt till.