Dvärgpinscher vs ETT
Hej igen haha det blir många inlägg här på hund iFokus ^^ Jag är förtjust i engelsk toy terrier men det finns endast en uppfödare som jag har hittat hittills som är aktiv och inom 5h bilresa som ska ha en kull tills nästa sommar. Eftersom det finns en risk att hon inte får någon kull eller att jag inte fastnar för någon valp eller att hon ej har någon tikvalp till salu så blir jag lite oroad och fortsätter leta efter andra alternativ. Nu har jag kikat på dvärgpinschern och tycker att dessa raser verkar ganska lika varandra… Stämmer det elr hur är pinscherns temperament? Jag vill inte ha en hund som ogillar främlingar, och det står i rasstandarden att de är reserverade mot människor… Dela med er av era erfarenheter!
Som jag har förstått det så är dvärgpinschern mycket som en urhund i psyket och kräver väldigt mycket motion. Inte alls lik Toy terrier.
De dvärgpinschrar jag träffat har inte varit något roliga.. Osäkra på nytt folk, skälliga och väldigt skarpa. De kräver också väldigt mycket stimulans från sin ägare.
Codeavalone.blogg.se
Inget illa menat till någon med dvärgpinscher - men dom är djävulens avkomma. Bitska, skälliga, stressade, hoppiga, okontaktbara, rent ut sagt elaka små monsterhundar. Behöver ut och springa några timmar innan de går att ha i möblerade rum, riktigt krävande ras. Nu betyder det inte att alla DP är sådana, men de jag har träffat har inte haft ett bra psyke. DPs kan även få för sig att bita främlingar som är för nära matte/husse vilket du kanske inte uppskattar.
Lycka till med hundköp!… men köp inte en DP. Hemska hundar. :P
Ojdå låter inge vidare… Beror ju mycket på ägaren också så klart, men det är ju en viktig del just hur mycket motion som krävs!
Usch ju mer jag läser om dvärgpinschern ju mer avskräckt blir jag! Är det någon som vet vad en english toy terrier kostar? Jag är student och sparar just nu, har som mål ca 15-20k för att ha lite extra för vet kostnader å sånt Som tillkommer med vaccin osv :) men skulle vara bra å veta hur mycket själva hunden kostar
För att kolla kostnader för en specifik ras kan du gå in på http://www.skk.se/kopahund/ och kolla på aktuella valpkullar av den ras du är intresserad av :)
Och jag skulle ha velat spara mer än så, hunden kostar säkert mellan 15-20.000 och sedan tillkommer ju försäkring, koppel/halsband/bäddar/mat, medlemskap i diverse klubbar, kanske valp/allmänlydnadskurs… osv. Kostaderna drar iväg, det märkte jag själv när jag skaffade min valp efter att jag tagit studenten.
När det gäller raserna tycker jag ändå inte att du behöver släppa DP helt, prata med ägare och uppfödare av rasen så får du höra andra sidor också :) Har varken träffat DP eller ETT särskilt mycket för att jag ska kunna avgöra hur raserna är.
Jag tänkte att 20 000 skulle gå endast till inköp av vovven och vetkostnader, allt annat ska ja ta från mitt andra sparande haha det är ju endast nöhe och tas från klädkontot ;) Jaa okej jag ska nog kontakta lite uppfödare och fråga dem kring rasen!
Jag har en som är blandning mellan dvärgpincher och pappilon. Hon är ingen hund som hoppar och skuttar fram till främlingar men hon har aldrig varit aggressiv mot främlingar utan är nöjd om de klappar henne. Sen är alla hundar olika även inom samma ras. Jag har två mittlar och min ena som snart är tre år hatar typ alla och skulle aldrig få för sig att bli glad av att se en främling. Sen min kompis ena mittel blir super super glad bara hon ser en skyltdocka, haha. Så jag tror mer på hur man själv uppfostrar hunden.
#8 jag håller helt med! Men sen så är väl alla hundar lättare elr svårare å uppfostra till just den hund som passar en själv. Jag är inte så sportig av mig utan jag vill hellre ligga i soffan och gosa, och då skulle en hund som behöver mycket fysisk aktivitet inte må så bra av att bo hos mig. Men ja ska som sagt ta kontakt med uppfödare och be dem beskriva rasen, det brukar vara mkt givande :)