Hundar och REM-sömn
Visste inte vilken grupp jag skulle lägga detta i snälla ändra om det är fel x3
Men i alla fall, när vi människor går in i vår REM-sömn så kan det ju kännas som man Ramlar ner från ett hus eller liknande, och då vaknar man allt som oftast till, sen somnar man om efter ett litet litet tag, nää snarare direkt.
Men kan hundar också "falla" in i REM-sömn? Tigern brukar ibland ligga och sova sen skvätter han upp och springer iväg, för att bara några sekunder senare komma och lägga sig för att sova igen.
~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~
*Medarbetare på Akvariefisk ifokus
REM står ju för Rapid Eye Movement. Det är då som man t.ex. drömmer, och hundar kan ju uppenbarligen drömma. Min egen både springer, dricker, äter, skäller, morrar och t.om. ylar i sömnen. Kollade dessutom på henne för bara några dagar sedan då hon låg och drömde med ögonen lite halvöppna, och visste rörde de sig snabbt ;)
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
Men jag tänkte mest på den här känslan när man faller ner för en klippa eller nått och precis när man landar Hoppar man till dom bara den och vaknar :p
#2 Just det är nog nästan omöjligt att veta utan att fråga hunden :)
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
Du går inte in i remsömn när det känns som du faller. Det är när du håller på att somna.
Men jag tror säkerligen att hundar kan uppleva samma sak.
Oki doki! ^^
Ramlar ner från ett hus? Vad menar ni med det,(??) tror inte jag upplevt det där själv.
#6 För mig är det så att jag som yngre kände det precis som att jag landade i sängen med en duns. I själva verket var det muskelryckningar som man kan få när man håller på att somna.
#6 Jag rycker till när jag är på väg att somna ibland… då känns det som om jag faller från en hög höjd, rycker till i hela kroppen och hjärtat rusar. Sen somnar jag om igen :P
JAg brukar "Drömma" att jag är på ett hus eller mitt i en skog eller nåt, ute och går (Fråga inte varför jag promenerar på ett hus, för det vet jag inte själv då jag är höjdrädd xD) och sen rasar jg bara, det öppnas upp en lucka under eller vid med eller så klampar jag bara at huset och faller ner är med hel tiden när jag faller sen precis när jag slår i marken eller vad det nu är, då rycker hjag till i hela kroppen och vknar :p
Min hund drömmer för fullt, springer med benen, gnäller, gnällskäller, morrar, rycker och smackar med munnen ibland.
Hennes ögon rör sig också ibland som vid rem.
Självklart, de drömmer, hihi.
Har jag henne liggandes brevid mig i sängen och hon sdrömmer har jag så många gånger fått sparkar av henne och blåmärken på kroppen. Haha"!
Älskar henne trots hon är våldsam mot mej ;) ❤️
Oj då vilka äventyr ni är med om i sömnen. Hehe På tal om hundar så märker jag inte av så mycket rem-sömn på vovven. Bara då o då ser jag ögonen röra sig, någon enstaka rörelse eller gällt skall. Tycker det är fränt, dock inte ögonrörelserna. Ha imorse elker om det var igår vaknade jag av en väldigt viftande svans nära mitt ansikte, sov och viftade. Han måste drömt om en fin tik. Hehe