Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 1059 ggr
Luckysoul
2015-09-26 00:48
0

Extrem hicka

På 3,5 timme har min hund haft hicka 7 gånger! Det tar ungefär 5-10 minuter per gång innan vi får bukt med den för tillfället. Någon som vet vad jag kan göra för honom eller varför han får det såhär ofta? Han kan ligga och sova och sen få det och ibland bara går han runt och sen får det. Det största problemet är att han får panik och därför knappt kan andas så jag måste alltid hålla fast honom så att han kan ta det lugnt. ( Det är det sättet som funkar bäst för just honom än sålänge) Någon som har ett tips på vad ni brukar göra när era hundar får hicka?

Lon@
2015-09-26 02:25
0

Ok, en dum fråga men är det just hicka? Det är inte noskvalster eller något annat?

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

Luckysoul
2015-09-26 11:23
0

Ja det är hicka till 100%. Veterinären vet dock inte varför han får det såhär ofta. Problemet är att när han väl fått hicka en gång på dagen så får han det igen och igen men sen när det väl har gått över på riktigt så kan det dröja några veckor eller månader innan han får hicka igen, och då blir det igen många hickningar på samma dag

hemul
2015-09-26 15:34
0

Provad att byta mat? Eller ge flera små portioner ifall han äter fort. Märker du om det kommer efter att han ätit eller druckit?

http://www.1177.se/Skane/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Hicka/?ar=True

Luckysoul
2015-09-27 14:34
0

Ja mat har jag bytat flera gånger för att se om det kunde vara något sånt men det har varken gjort till eller från tyvärr. 

Han får mat i en labyrintskål så han kan inte äta så fort längre för innan var det ett problem.

Han får det oftast på kvällen några timmar efter sista måltiden och han brukar ligga och sova eller iallafall vila när han får det