Vad borde man kolla efter?
(Har ett liknande inlägg på Australien shepherd i fokus men tänkte att många har kanske kunne hjälpa mig, få det inte bara e Australien shepherd men också bara allmänt) HejHej! Nu är det så här att jag kaasnke med stor sannolighet skall skaffa en liten Aussie valp! Så undrar, vad borde man kolla efter? Både när man kollar på föräldrarna och när man kollar stamtavlan och så, hade också tänkt mig att be om journal om dom hade det. Evt något mere än bara detta. Är i första hand inte ute efter en vallhund, men vil jättegärna prova på och se hur det passar os. (Vill i framtifen dock gärna hålla på med vallning, så detta är lite som en lugn start!) Men är mest inriktad på Agility, räddningshund, lydnad och dogparkour men också evt sök/nosework och treibbal (då det ser så himla roligt ut!) om det nu skulle finnas extra tid och hjärnutrymme ;) Men bara för att jag inte skall ha vallning som våran största aktivitet vill jag fortfarande ha en mentalt/psykisk och fysisk stabil hund :D Är det något jag borde kolla speciellt efter hos uppfödare? Både positivt och negativt! Tack på förskott!
Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography
Det enklaste att börja med är att kolla runt på olika kennlar för att se om du hittar någon som avlar på Aussies med de egenskaper du söker. Lydnadstitlar, agility erfarenheter osv.
Sedan bör du att kolla så att föräldrar, deras syskon, morföräldrar, deras syskon, föräldrarnas tidigare avkommor etc. har bra resultat på de hälsokoller som krävs hos Aussie. Dessa resultat hittar du på t.ex. SKKs Hunddata.
Sedan så kollar du på mentaltester åt alla håll och kanter i leden.
Det absolut viktigaste (tycker jag) är att hundarna inte har några kvarstående rädslor. Därefter reaktioner på t.ex. avståndslek, överraskningen, spökena, och skramlet. Har hundarna en bra nyfikenhet och övervinner sina rädslor snabbt?
Sedan kollar du efter personliga preferenser. Vill du ha en hund som är social? Eller en som bara accepterar männsklig kontakt? Ska den ha ett bra lekintresse? Bra gripande? Osv.
Det brukar ta lite tid, men på http://www.skk.se/sv/kopahund/hundraser-valpkullar/australian-shepherd/ kan du hitta uppfödare.
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
#1 tack för svar! Har redan vart igenom listan och därav mina frågor c: har redan några favoriter ;) Känner du till en sida som har info kring dom olika mentaltesterna? :)
Instagram
#2 Var väldigt noggrann när du kollar mentaliteten hos aussien. Den kan vara väldigt svajig och det är inte kul att ha en hund som blir handikappad av sina rädslor. Jag skulle utgå ifrån att undvika utställningsavlade aussies, alltså de som går bra i ringarna, då dessa har sämre förmåga till arbete jämfört med en vallnings/bruksavlad. Var också vaksam kring vallningsavlade med tanke på ljudrädslor.
För att förtydliga, de finns vissa underbara exempel som både går bra i arbete och i ringen men majoriteten av hundar i en ras gör inte det utan är inriktade åt ett eller annat håll pga människans avel. Eftersom du ska ha en stabil hund som kan arbeta mycket så bör du så också kolla efter en sån i sådana linjer.
Ännu ett tips är att bolla tankar med kloka människor som har aussies, ifall du känner någon.
Tass Josephine
Tyvärr gör jag inte det, bara enn men det är hennes föräldras hund och det fanns inte så många tankar bakom det köpet.
Instagram
Får man lägga ut länkar på kennelar?
Instagram
#5 Du kan PMa kennlar till mig om du vill ha min personliga åsikt och erfarenhet ang. aussiekennlar :)
-
Tack det gör jag!
Instagram
#2 Här kan du se vad de olika soffrorna betyder: http://www.kooiker.se/Rasinfo/imagerasinfo/MHprotokoll.pdf
Har du några mer specifika frågor om de olika momenten eller andra MH grejer så får du gärna PMa mig. Jag är utbildad mentalfigurant(Den som agerar spöke eller t.ex. drar upp dumpen) , så jag har varit med på lite olika MHn :)
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
Angående bruks- kontra vall/bruksavlade så se även upp med de uppfödare som säger sig avla för arbete - men inte har något att backa upp det med.
Och gå för all del inte på myten om att utställningsframgångar är ett kvitto på bra mentalitet!
Hundar som är avlade med inriktning på utställning har sämre mentalitet, generellt sett, än hundar som är avlade mot arbete (bruks/vall/jakt/whatever).
Just aussieaveln gör mig mörkrädd när man ser vad en del uppfödare avlar på; avbrutna MHn, inga avreaktioner, femma på skotten, MTn som inte ens kan bedömas. Tyvärr är det även uppfödare som anses vara bruksinriktade och har relativt bra rykte som avlar på… skräp mentalt sett.
Det är faktiskt rätt ont om aussies som har vad jag skulle vilja kalla ett bra MH för en bruksras: inga stora kvarstående rädslor men nyfikenhet, kamplust, samarbetsvilja.
Ok att aussien inte ska vara en ras som "älskar alla" men en del har brister i tillgängligheten också, inte bara ett "stabilt ointresse" utan rädslor.
Det låter som jag inte gillar aussies alls vilket är fel, jag gillar definitivt rasen men av de jag träffat - även från bruksinriktade kennlar - så är det få som har varit bra som brukshundar. En del är ok, inga rädslor utan rätt stabila men inte med så värst mycket motor. Och så finns det de som glänser till men man får nog gräva en hel del för att hitta en stjärna.
Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!
Håller med #9. Av det jag sett efter att kollat aussie åt en kompis så har jag fått samma uppfattning.
Tass Josephine
Jag tycker det är viktigt att verkligen prata om mentaliteten också! Med uppfödare, ägare av syskon till tik, hane, hanhundsägare osv! Tog ett tag för mig att inse att det var till stor hjälp att göra det! Min aussies mamma har inte det bästa MHt men genom diskussioner med uppis plus att träffa tiken så upptäckte jag vilken cool och fin hund det var. Jag höll på att sålla bort kombinationen pga MHt men tänkte "äsch ge det en chans och prata med uppfödaren" och nu sitter jag här med all jag kunnat önska mig (vad jag sett hittills, hon är ju bara 4 månader än så länge. Men har visat så otroligt fina sidor i träning och sociala sammanhang att jag inte kunde bli mer nöjd!)
Men som sagt är mentaliteten viktig! Men såklart även hälsan. Hittar du en kombination som verkar intressant så kan du kika runt lite på hunddata och kolla höft röntgen, armbågar och ögon. Jag skulle kolla lite på alla, både syskon till föräldrarna och tidigare avkommor om det finns.
Och om du hittar en uppfödare du tycker verkar stämma in på det du vill ha, be om att få hälsa på och bara snacka! :D Då får man ofta en hint av vad de tycker om hund osv, vad de är mest intresserade av att ta vara på och så!
lycka till med att hitta din drömvalp! 😃
Konstinstagram: @toxiccetacean
Peta inte på salamandern. Den sover.
Tack för alla svaren, visate det var mycket att tänka på men det käns fortfarande som så mycket.. ;P Men allt för den perfekta och psykisk/fysisk stabila hunden!! Jag är alltid öppen för flera goda råd då jag verkligen inte vet mycket alls om vad man borde tänka på och hur det funkar angående adoptering av en liten valpis :D
Instagram