Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
Läst 4831 ggr
CarroF91
0

Lägga ner hunden på rygg

Skrev ett svar i en tidigare tråd, men väljer att starta en ny istället ☺️ Jag har en dvärgtax som jag skulle vilja säga är både dominant och osäker i sig själv (detta kanske inte ens är möjligt, rätta mig om jag har fel), vid nästan alla hundmöten blåser han upp sig och reser ragg, skäller och drar i kopplet. Han har blivit attackerad av en större hund när han var liten, och det var då han började med detta. Jag har testat att stanna upp vid möten med andra hundar och försöker då få honom att fokusera på mig, men detta har inte fungerat. Han blir nästan okontaktbar i dessa lägen, och därför har det nu blivit så att jag väljer andra vägar när det kommer andra hundar eftersom jag inte vill utsätta honom för det. Kan tillägga att han alltid är på sin vakt ute, flackar med blicken och alltid på helspänn liksom. Ibland när jag jobbar passar min svärmor hunden, och hon berättade nyligen för mig att när han skäller och gör utfall när hon passar honom så lägger hon ner honom på rygg och låter andra hundar komma fram och lukta honom i rumpan. (Antar då att hon håller fast honom eftersom han aldrig självmant skulle lägga sig för en annan hund) Jag frågar här eftersom jag själv är osäker, är det verkligen bra att hon gör så här?! För mig känns det mest som att hans eventuella rädsla förstärks när han tvingas ner på marken. Mitt sätt kanske inte heller är det bästa men det känns mer skonsamt för hans psyke. Matte till en envis tax

Karmatarerskanise
7

Han låter inte dominant. Bara osäker. Och det hon gör är att få honom ännu mer osäker. Säg åt henne att sluta med det!

IceTee
1

Håller med om att snarare låter osäker än dominant. Att hon lägger honom på rygg kommer bara stärka rädslan han känner vid hundmöten eftersom det är obehagligt

Medarbetare på Skor iFokus

jenmjao
4

Det funkar inte att stanna vid hunden och söka kontakt i början, i början måste man börja smått, gå på promenader och ser ni en hund (och hunden ser den andre hunden) klicka ge godis, eller hojta och backa undan (åt andra hållet) och ge godis när han reagerar. Det tog mig 3månaders träning innan min hund ens kunde komma i närheten av en hund utan att försvinna totalt! Så man måste börja långt ifrån och sedan ta det närmare, lite närmare, lite närmare, sen helt plötsligt går det super!

Vanja
4

Han låter mer osäker i mina öron. Osäker på andra hundar. Och genom att bli lagd på rygg och tvingad att bli luktad på av helt okända hundar kommer inte göra honom mindre osäker. snarare tvärt om.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

poodlelicious
1

Hålla fast honom för att andra hundar ska få lukta? Det låter som nåt slags märkligt övergrepp. Låter väldigt olämpligt även om han skulle vara dominant.

Changrila
3

Säg åt din svärmor att omedelbart sluta med dumheterna! Sedan, om hunden blir okontaktbar, då är de andra hundarna redan för nära. Jobba med hunden innan de andra är för nära, gå omvägar i början för att inte pressa in hunden i något den inte klarar. Hjälper ni hunden att lyckas så kommer han bli mer avslappnad och ni kommer kunna gå närmare och närmare andra. Ett tips är också att i störningsfri miljö lära in "gå fint vid sidan på kommando". Sedan gör ni det på svårare och svårare ställen i takt med att det fungerar bra och kör det vid hundmöten. Istället för att fokusera på vad hunden inte ska göra, fokusera på vad ni vill att den gör istället.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

[LoveUnite]1
0

Jag skulle aldrig gjort så, ush! :( stackarn!

russin
2

Låter som tanten sett för mycket på Cesar Millan - det är en av hand metoder 😡

Nej, din hund är enbart osäker skulle jag tro och blåser upp sig och skäller för att försöka skrämma bort det han inte vill ska komma fram till honom. Att tvinga honom till närhet med främmande hundar riskerar att göra det mycket värre.

frost_schäfer
0

Jag har ett tips som jag läste någonstans minns inte var men det stod att om man sätter mjukost på nosen när hunden går förbi en annan hund så slickar den upp mjukosten och då konsentrear den sig inte på den andra hunden .Det  kanske inte funkar på alla hundar men kanske på din.Lycka till.

En tid utan en häst är bara en väntetid Glad

IceTee
0

#9 blir hunden nästan okontaktbar lär det antagligen inte hjälpa

Medarbetare på Skor iFokus

Karmatarerskanise
1

#9 Lätt sätt att råka belöna hunden för ett dåligt beteende. Bäst är att ligga steget före och belöna beteendet innan reaktionen kommit.

Ellen89
0

Har haft problem med detta lange. Har tagit 2ar av; att inte traffa hundar (bara nagra jag vet funkar), fokus pa mig plus lydnads kurser. Nu har jag en hund som ger mig fokus pa promenader, olika hundsport stallen osv. Det har tagit sin tid och har provat det mesta men det som absolut har fungerat bast ar om han har fatt valja vad han vill gora - genom positiv forstarkning som for honom ar mat. Balans ovningar har ocksa hjalpt. Lycka till med din. Det borjar hemma med fokus och sen som #3 rekomenderar 🙂 Lycka till.