Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 1146 ggr
Hundlivet2015
0

Att bli med hund

Ville mest skriva av mig lite och ha lite respons över om ni tycker att detta verkar vara en bra idé. För ungefär 3 års sedan avlivade vi får schäfer tik. Hon hade vart med oss sedan jag varit 2 år gammal då vi köpte henne som valp. Så himla fin tjej som jag saknar enormt. Innan jag föddes hade min pappa en schäfer hane. Han var en tjänstehund inom militären. Pappa blev väldigt knäckt när denna hund gick bort och 1 år senare köpte han tiken. Nu har vi inte haft hund på, som sagt, 3 år. Självklart inom dessa år har vi haft en hundlängtan, men inte så stor och svaren när jag frågat när vi ska skaffa en till hund har jag fått svaret "vi ska inte ha en hund igen" Nu har jag kollat runt och känner en ENORM längtan av hund igen. Jag förstår mer vad ansvaret innebär eftersom jag nu är 16 år. Först när jag tog upp det med mamma bara "mm.ade" hon och försökte byta samtalsämne. Jag, som hon själv säger, är väldigt duktig på övertalning. Har övertalat mig ett par kaniner och några smådjur som jag tagit god hand om. Efter jag haft en lätt diskussion om detta, lät jag infon sjunka in oh prata inte värst mycket om det. En vecka senare visade jag lite bilder på fina hundraser och frågade även varför vi inte kan skaffa en hund igen. Svaret var "jag har inte sagt att vi inte kan det, men det är inte rätt tillfälle just nu" kan tillägga att hon nyss fått nytt jobb och känner sig väldigt stressad. Jag sa bara att jag förstod och la även till " men det kanske blir rätt tillfälle när jag fyller år?" Hon skrattade lite och sa att jag var för gullig. Igår kollade jag runt på blocket och såg en jätte fin blandning av rottweiler och schäfer. Jag visade pappa och han sa att den blandningen kallas något speciellt. Han verkade väldigt intresserad. Mamma satt bredvid och frågade om hon fick se. Jag visade och hon sken upp och tyckte den var super söt. Sedan pratade vi lite om olika raser och pappa sa några raser han tyckte var intressanta och fina. Tycker ni att det är på god väg till en ny hund? Jag vill inte pressa på dem för mycket, annars får jag vänta tills jag fyller 18 helt enkelt. Men saknar detta nå enormt och känner att jag har tid för en vovve inom detta år. Vi älskar att vara ute och springa, i skogen, bada på utflykter osv. Tror ni schäfer är ett alternativ igen eller har ni andra förslag på fina hundraser? Tycker enormt mycket boxer och american stepheard också. Kanske kommer mer funderingar senare :-) blev en enormt lång text men, men

Calcifer
2

Kan vara bra att du och dina föräldrar pratat igenom vad som händer när du flyttar ut om några år också. Om du ska ta med hunden (om det är möjligt, beroende på hur du kommer bo och om du t:ex kommer studera och inte kan skaffa hundvakt etc) eller om hunden ska stanna med dem. Och om hunden stannar med dem, kommer du då sakna den för mycket? :)

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Karmatarerskanise
5

Jag avråder från att köpa den blandningen. Tycker ni borde köpa schäfer igen, från en bra uppfödare eftersom det passat er.

Båda raserna i blandningen har hög grad av dålig avel. Och risken är väldigt stor att det är oseriösa som blandat.

Så schäfer :)

Men, dina föräldrar måste vara på det klara med att du har mycket skola och förändring framför dig.

Aleya
0

Tänkte som #2 när jag läste om blandningen och även skulle jag rekommendera att ni hittar uppfödare från annat än blocket. Dina föräldrar borde fundera om dom har tiden för en hund. För du är ung och mycket kommer troligen ske. Mer skola osv. Annars är det väl bra om ni har en öppen dialog. Hoppas det löser sig. :)

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Hundlivet2015
3

Jag har inte tänkt flytta hemifrån direkt när jag fyller 18. Har heller inte tänkt studera direkt heller. Jag ska vara ledig 1 år och sen får vi se vad jag känner. Båda våra förra hundar har gått på hunddagis innan, så råd med hunddagis är inga större problem egentligen. Skulle jag träffa någon vid 23 års ålder och känner att jag vill flytta hemifrån eller vad som helst, får det vara så. Då får hunden bo kvar hos mina föräldrar om vi känner att det funkar, eller kvar hos mig. Detta får tiden avgöra, inga problem där. Jo självklart. Vill helst inte ha någon blandning utan det är antingen eller. Detta tog jag upp och visade för att se om intresset av hund låg kvar osv. Jag vet ju att min pappa är intresserad av schäfrar och olika kamphundar. Vi kommer självklart leta upp en bra uppfödare om hund nu skulle bli aktuellt. Jag älskar verkligen schäfrar. Helt otroligt fina :-)

Hundlivet2015
0

Vi har diskuterat lite och kommit fram till att vi inte kan skaffa en valp för ens i sommar. Eftersom en valp tar så pass mycket tid. Jag har sagt till mamma att vi inte behöver skaffa en valp, jag skulle kunna tänka mig en omplacerings hund. Det finns ju omplacerings hundar som inte är mer än 2 år. mamma tycker dock att ska man skaffa hund, vill hon ha en valp som hon själv uppfostrat. Men en omplacerings hund kan ju bli lika fäst vid sin matte/ husse som en valp? Jag har hittat fantastiska omplacerings hundar som även kan vara själva några timmar. Min pappa jobbar ju skift, mamma jobbar dock heltid i Stockholm, men kommer eventuellt jobba hemifrån en del inom några veckor. Min mormor jobbar skift och farfar är pensionär. Mitt förslag är att skaffa en omplaceringshund som är runt 1-2 år på jullovet? Jag menar lösningar finns ju överallt. Då kan jag vara hemma med hunden i 3- 4 veckor och sedan tror jag allt skulle lösa sig utmärkt.

[erika.tornlycke]
0

Vi har haft tre hundar, en fick vi hem som 8 veckor, en 16 veckor och en var 2 år. Det tog lite längre tid innan den på 2 år (problemhund, hon var extremt osäker och rädd av sig) fäste sig vid oss men inom 1 vecka så litade hon på oss och var då väldigt fäst vid oss. Vi har fäst hos lika mycket vid hundarna och även upplevt att dem fäst sig lika mycket vid oss. Tycker det låter bra med omplacering till julen, då hinner hunden vänja sig vid sitt nya hem och ni kan långsamt vänja den vid att vara ensam i sitt nya hem :) det gjorde vi med vår omplacering, även om hon var van vid att vara ensam några timmar sen tidigare, så bra att ni har tid till det :) vi var hemma 4 veckor med vår och gick super :)

[LoveUnite]1
0

Rakryggad Schäfer! ❤️

Hundlivet2015
1

#6 toppen. Tack för svar :) #7 självklart. Sånt har man hört mycket om❤️ :-)