borta cirka 4 timmar mån-fre?
har innan vart hemma hela tiden har en hund, men nu ska jag kanske börja jobba 4 timmar per dag cirka. Mån-fre Undrar vad ni tycker, kan jag lämna hunden mån-fre 4 timmar ensam under dagarna och rasta ordentligt innan jag går, eller ska jag skaffa hundvakt? hatar o lämna hunden ensam överhuvudtaget, men hon klarar det fint sover och gnagar ben (lämnat kamera o filmat in förut)
vet folk som lämnar upp emot 8 timmar per dag men det skulle jag aldrig göra mer än 4 kan jag inte tänka mig, men som sagt vad tycker ni kan jag göra så? eller måste jag skaffa hundvakt?
snälla inga dryga kommentarer, jag bara funderar 🐶
Det kommer bero på vem du frågar. Min åsikt är att om hunden klarar av att vara hemma själv (dvs inte stressar upp sig utan mest ligger och sover) så är det helt okej.
Så länge hunden är lugn, så tycker inte jag fyra timmar är någon fara.
//Jessie
Det är absolut en rimlig livsstil för en hund som är trygg på egen hand :)
Jag jobbade 75% förut och jobbade 7-12 pass, 16-21 ungefär 4 dagar i veckan, de längre passen hade jag hundvakt och rastningsfirma.. Det gick hur bra som helst med mina två hundar. De hade varandra som sällskap, fick ordentligt med motion morgon och efter jobbet. De låg bara och sov under hela tiden och verkar tycka det är lite skönt med "ensamtid".
När man måste lämna längre stunder, som jag hade förut, så är det helt enkelt viktigt att kolla tecken, deras kroppsspråk och allmänt se hur hunden/hundarna mår.
Är de lugna, inte stressade och inte verkar tycka det är jobbigt när man stänger dörren så är det ju, helt självklart, hur lugnt som helst.
Du får testa och se!
Klarar hunden 4 timmar per dag är det absolut inga problem :)
Mina är skälva 3-6 timmar de dagar jag är iväg 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag tycker 4 timmar är helt okej, även 5timmar. Alla tycker olika, men jag tycker det är okej :) Ingen fara sålänge hunden kan vara ensam som många sagt.
Jag hade lämnat hunden själv 4 timmar om det enheter för den.
Om hunden är lugn med det så hade jag inte tvekat en sekund på att lämna den så kort tid.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Jag jobbar halvtid så hundarna är ensamma hemma lite drygt fyra timmar måndag-fredag. Funkar jättebra. Vi bor i lägenhet och jag har hört mig för med dom närmaste grannarna om hundarna hörs då dom är ensamma, men det är tydligen alldeles tyst. Och när jag kommer hem möts jag av glada, men nyvakna hundar. Så dom verkar bara sova dom är ensamma. Bara man vänjer hunden successivt vid att vara ensam hemma är det för det mesta inga problem.
"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."
inga problem så länge hunden är lugn och trygg med att vara ensam🙂
Bara en sak jag undrar över. Du säger att du varit hemma hela tiden med hunden men filmat den när den varit själv. Ver det bara en enstaka testgång då och hur länge var den själv?
Vad jag far efter är att du bör nog skola in hunden lite om du hinner innan du ska börja jobba, om den inte alls är van att vara själv alltså. Typ lämna den en timme om dan några dagar, sen lite längre ibland.
#11 Jag har vart hemma hela tiden, med det menar jag att jag vart arbetslös jag har vart borta upp emot 5 timmar flera gånger eftersom jag kanske åkt och shoppat eller simmat i en simhall några timmar eller ja och då har jag lämnat en kamera på och sen har jag ensamhetstränat henne sen hon var en liten valp och hon har aldrig gnällt eller klagat hon har till och med ibland gått in i ett eget rum för hon vill vara själv när jag är hemma ibland hon är en självständig hund men mest en kelgris!! självklart vet jag att hon kan vara själv eftersom jag började tidigt med att lära henne det och hon har vart det många gånger, men jag ogillar att lämna henne och gör det så sällan som möjligt. Du tänkte ut väldigt mycket själv på det lilla jag skrev, men nu vet du mer😉
Ja men då så! Då vet du ju att det funkar. 🙂
#13 yep😃
Jag tycker absolut att det är okej om hunden har erfarenhet med att vara ensam i 4 h, och så ofta. Jag skulle i vilket fall prova, gärna under filmning, bara för att garantera att det verkligen funkar. Och så beror det ju lite på hur era rutiner ser ut; brukar hunden klara att hålla sig utan rastning i 4h? Och hur ser resetiden ut, blir det mer än 4h som du faktiskt är borta? Hur reagerar hunden när den varit ensam flera dagar i sträck? Det kan ju vara bra att tänka på också. Jag vet att min hund klarar sig suveränt ensam i 3 h, men när han varit ensam i 3 h två dagar i sträck blir han ganska klängig (förvisso är min hund fortfarande inte vuxen, så det kanske inte alls är jämförbart!). Det beror ju helt på individen, och mycket kan man träna på. 😃