Hundgymnasium
Står snart inför valet av gymnasium och jag har lite funderingar kring det.
Det gymnasium jag är mest inne på är Linnégymnasiet (natur) och Jällagymnasiet (natur - hund). Jag har sneglat lite åt Realgymnasiet också men har hört för mycket dåligt om det för att bibehålla intresset.
Saken är den att jag vill ha möjlighet att ta med den eventuella hunden till gymnasiet. Alternativt att det är så pass liten bunden tid till skolan att hunden kan vara hemma under tiden. Har bara hittat Linnégymnasiet som har det upplägget än så länge. Tur är att det finns desto fler hundgymnasium.❤️🙂
Vill gärna få höra era upplevelser och tankar om dessa gymnasium, eller andra alternativ. Båda uppskattas! 😃
Forshagaakademin? :) Väldig populärt, mött många på denna sida som har gått eller går där, bara hört positivt :)
Mötte även en person i "verkligheten" som också bara haft positiva erfarenheter.
Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography
Har hört att Forshaga är bra jag med :)
Jag går Himmelstalund - Hund just nu ^^ Det är alldeles super!
Forshaga är ju hundskolornas hund skola :P, så vill du gå hund rekommenderar jag nog den. Men, man ska inte glömma bort att det finns ett liv efter gymnasiet med. Efter bara 3 år har du gått ut och vad ska du göra då? Vill du starta ditt livsyrke direkt eller plugga vidare? Oavsett är inte hundlinjerna de bästa för ändamålet, många vill arbeta inom hund men få får göra det och vissa av hundyrkena är ganska slitiga. Att plugga vidare efter hund går, om du väljer till så du får högskoleförberedande, men det blir inte en lila bred bas som när man går natur eller Sam. Jag tycker att om du gillar skolan någorlunda väl och natur eller samämnena så tipsar jag om att titta på de linjerna först.
Tass Josephine
Efter gym finns det ju mest Yrkesutbildningar som kostar en del pengar, som t.ex. hundenshus.se
Så som #3 säger är det inte det bästa och lättaste yrket. Även om man tar en av dessa yrkesutbildingar betyder det inte du kommer få jobb inom hunvärlden.
Så tänk noga över det, själv går jag Djursjukvård på ett naturbruksgymnasie :)
Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography
På Örkelljunga hundgymnasium kan man gå naturbruk inriktning hund (som de allra flesta hundgymnasium) men dom har också nu att man kan gå natur elr samhälle t.ex. och välja till hund om man vill göra en liten kompromiss så man får med hunddelen men också läsa en annan linje :)
Tack för era svar! Ärligt talat är jag inte så pigg på internat, vilket är alternativet ifall inga av de hungymnasium i Uppsala passar. Men, jag överväger som sagt. Det skulle vara Forshaga i sådana fall. Har bara hört gott om de :) Annars håller jag med #3 att det är bra med en bred bas. Det är ju svårt att få med en yrkesutbildning. ;) Dessutom, eftersom jag troligtvis kommer plugga vidare, så blir det nog enklast att gå sam eller natur (det sistnämnda är det aktuella i mitt fall) Jag vill liksom vara "färdig" med gymnasiet efter tre år. Dvs jag vill inte behöva komplettera en massa ifall (när) jag pluggar vidare. Jag vill bara kunna tuta & köra i princip.
Man kan välja högskoleförberedande hos oss, och det är ju sv 2+3 och eng 6 då.
Vi kan också plugga - på skoltid - för att bli instruktörer inom allmänlydnad och valplydnad, vilket är ett ämne som heter Aktivitetsledarskap.
Om du sedan är med i bruksklubb kan du ju även bli figurant inom MH och liknande. Och sedan kan du via BK (tror jag) plugga vidare inom sporter som du vill köra.
Jag vill tillexempel bli agility och rallylydnadsinstruktör, det är mitt mål.
Men då måste jag först bli allmänlydnadsinstruktör :) Det är lite utanför skoltid, typ att man måste vara medhjälpare till en instruktör i en viss tid men det får jag stå ut med xD
Som tur är så är arbetslivet inom Hund rätt så brett och du kan välja mycket efter. Du kan få grunderna inom klipp och trim och bli frisör.
Du kan starta dagis eller pensionat.
Du kan bli massör eller hålla på med psyke och rehabilitering.
Du kan göra massor. Det är bara att välja och vraka! Men det kostar, som allt här i världen.
Min dröm är:
- Skapa hunddagis
- med trim
- instruerade lektioner inom det mesta
- ta hand om vanvårdade hundar och försöka hitta nya hem åt dem
- träna agility och rallylydnad med mina hundar
- öka min hundfamilj (har ca. 10 hundraser jag vill ha :P)
- ta valpar på min nuvarande ess och ev. starta kennel :)
Så som du ser är min dröm väldigt bred och jag ska t.o.m börja förverkliga den nästa höst. (Genom att gå som lärling på klipp och trim :) )
Men lycka till med ditt gymnasiesökande :)
Jag går själv på Grans Naturbruksgymnasium (får för övrigt riksintag nästa år på en ny hundlinje - tjänstehund, ensam i Sverige om riksintag vilket kan ge nys om vilken kvalité och utbildade lärare vi har här) jag är skitnöjd över mina år och går nu tredje året, alla lika intressanta. Jag bor på skolans internat och det är väldigt trivsamt och skönt att kunna plugga på rummet under lektionstid om man får tillfälle och "komma bort" från resten och bara slappna av en stund :)
Jag studerar andra året på ForshagaAkademin och jag kunde inte vara nöjdare. Vi har välutbildade och duktiga lärare, trevlig stämning, välutrustade och bra träningsplaner. Men det allra bästa med skolan är nog att man blir som en stor familj, lärare och elever ihop. Ett exempel är väl att min mentor ringde alla hans elever på julafton och önskade oss god jul. Efter skolan kan du gå hem till din lägenhet som du bor själv i eller delar med upp till två andra elever för att ta det lugnt, stanna kvar på en av träningsträffarna vi har nästan alla dagar i veckan (som drivs av och för elever), dra ut och åka skidor som skolan erbjuder skjuts till eller kanske sitta nere vid sofforna i hundstallet för att plugga och snacka skit. Jag förnekar inte att det finns nackdelar med skolan också, med dessa tre år blir mycket vad du gör dom till. Om man vill lära sig så mycket om hund och träna hund så mycket som möjligt, lovar jag att Forshaga inte kommer göra en besviken! ForshagaAkademin har även vi riksintag. Det är en speciell upplevelse att flytta hemifrån som de flesta ändå gör när de ska börja här men det är även grymt kul och utvecklande. Att börja på ForshagaAkademin är det bästa beslutet jag tagit i mitt liv!
Sajtvärd för Valp & unghund
Mvh Mika